[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Uczenie się przezpowtarzanie nie prowadzi do opanowania danej umiejętności.Strategia ta została z powodzeniem zastosowana w przypadku dzieci, które określono jakocierpiące na dysleksję.Często są one po prostu nastawione bardziej słuchowo i kinestetycznieni\ inne.STRATEGIA KREATYWNOZCIWolę bawić ludzi z nadzieją, \e czegoś się te\ nauczą, ni\ uczyć ich \e dobrze się bawią.Walt DisneyRobert Dilts opracował model strategii u\ywanej przez Walta Disneya, człowieka wielkiegosukcesu i nadzwyczajnej kreatywności, którego dzieło wcią\ dostarcza radości niezliczonejliczbie ludzi na całym świecie.Mógłby on tak\e zostać doskonałym konsultantem wsprawach biznesu, poniewa\ posługiwał się ogólną strategią kreatywności, którą z po-wodzeniem mo\na odnieść do wszelkiego typu problemów.Walt Disney miał wspaniałą wyobraznię; był niezwykle kreatywnym marzycielem.Marzeniejest pierwszym krokiem w kierunku stworzenia nowego celu w świecie.Wszyscy marzymy otym, co chcielibyśmy mieć, co chcielibyśmy robić, jak inaczej mogłoby wyglądać naszeotoczenie.Jak wyra\ać te marzenia w realnym świecie? Jak uniknąć przygody przysłowiowegomarzyciela, który patrzył w niebo, a wdepnął w coś znacznie bardziej przyziemnego? Jakupewnić się, \e nasze marzenia dobrze opierają się krytyce?Disney najpierw tworzył marzenie lub wizję całego filmu.Doświadczał on prze\yć ka\dejpostaci filmu, wyobra\ając sobie, jak ona widzi opowiedzianą historię.Jeśli był to filmanimowany, polecał rysownikom uwzględnianie takiego punktu widzenia przy tworzeniupostaci.Następnie spoglądał na swój plan realistycznie.Uwzględniał sprawy pienię\ne i czas i zbierałwszystkie niezbędne informacje, aby upewnić się.\e film zostanie z powodzeniemzrealizowany: wówczas marzenie będzie mogło stać się rzeczywistością.140Gdy ju\ miał wizję swego filmu, spoglądał na niego z punktu widzenia krytycznego widza.Zadawał sobie pytania: Czy jest to interesujące? Czy jest zabawne? Czy są tam jakieś zbędnesceny, niezale\nie od mojego do nich przywiązania?"Disney stosował trzy podejścia: marzyciela, realisty i krytyka.Ci, którzy z nim pracowali,potrafili je rozpoznać, ale nigdy nie byli w stanie przewidzieć, które zastosuje na spotkaniu.Najprawdopodobniej starał się on wywa\yć spotkanie, rozbudowując elementy tegopodejścia, które nie było wystarczająco reprezentowane.Oto strategia, której formalnie u\ywał:1.Wybierz problem, którym chcesz się zajmować.Mo\e być tak trudny, jak tylko chcesz; otym jeszcze nie myśl.Ustal trzy miejsca naprzeciwko siebie, w które będziesz mógł sięprzenieść.Jedno będzie dla twojego marzyciela, drugie dla krytyka, a trzecie dla realisty.2.Pomyśl o czasie, gdy byłeś rzeczywiście twórczy; gdy twój marzyciel rzeczywiście tworzyłjakieś kreatywne mo\liwości.Przejdz na pozycję marzyciela i prze\yj ten czas.Zakotwiczaszw ten sposób swoje zasoby i strategię marzyciela w tym konkretnym miejscu.Jeśli masz problem ze znalezieniem odpowiedniego, kreatywnego doświadczenia, znajdzmetaforę dla swojego problemu, która mo\e ci pomóc w kreatywnym myśleniu.Mógłbyś te\modelować kogoś, o kim wiesz, \e jest dobrym, kreatywnym marzycielem.Zapytaj go, jakosiąga ten stan, zanim powrócisz do kontynuacji procesu.Być mo\e potrzebujesz rozło\eniaproblemu na mniejsze, ,,poręczniejsze" elementy.Nie myśl jednak realistycznie; na toprzyjdzie czas pózniej.Nie zajmuj się opracowywaniem ani ocenianiem.Mo\esz nawet rozproszyć swoje świadomemyślenie, słuchając muzyki czy podejmując jakąś fizyczną aktywność.Gdy ju\ poświęciłeśmarzeniu tyle czasu, ile chciałeś, wróć z powrotem do pozycji wyjściowej.3.Przypomnij sobie taki czas.gdy z wielką ostro\nością i realistycznie podchodziłeś dojakiegoś planu, czy to swojego własnego, czy kogoś innego; moment, gdy wprowadziłeś jakiśplan w \ycie w sposób elegancki i efektywny.Jeśli sprawia ci to trudność, pomyśl o osobie,którą mógłbyś modelować: zapytaj, jak zamierza zrealizować plany albo postaw się na jejmiejscu. Gdybym był X, jak urzeczywistniłbym te plany?" Działaj tak, jakbyś był X.Gdy będziesz ju\ gotowy, przejdz na miejsce wybrane dla realisty.Zakotwiczasz swój stanrealisty i towarzyszące mu zasoby w tym miejscu.Gdy wystarczająco prze\yjesz swojedoświadczenie, wróć do pozycji neutralnej.4.Na koniec ocena pozycja krytyka.Przypomnij sobie czas, gdy krytykowałeś jakiś planw konstruktywny sposób, widząc jego słabe punkty tak samo dobrze jak mocne i rozpoznającproblemy.Mógł to być twój własny projekt albo projekt jakiegoś kolegi.Raz jeszcze je\elijest to zbyt trudne posłu\ się modelem znanej ci osoby będącej wyśmienitym krytykiem.Gdy osiągniesz odpowiednie doświadczenie, prze\yj je po przejściu do trzeciego ustalonegoprzez siebie miejsca.Po skończeniu, wyjdz z niego.To, co do tej pory osiągnąłeś, to zakotwiczenie marzyciela, krytyka i realisty w trzechró\nych miejscach.Mo\esz u\yć do tego trzech miejsc w swoim pokoju pracy albo nawettrzech ró\nych pokojów.Najprawdopodobniej oka\e się, \e osiągnięcie jednej z pozycji jestznacznie łatwiejsze ni\ innych.Mo\esz wyciągnąć z tego faktu jakieś wnioski dla planów,które układasz.Ka\da z powy\szych pozycji jest w istocie sama w sobie strategią.Strategiakreatywności jest jakby superstrategią, trzema ró\nymi strategiami połączonymi w jedną.5.Wez problem czy cel, którym chcesz się zajmować.Przejdz w miejsce marzyciela i pozwólsobie na swobodne fantazje.Marzyciel nie musi być realistą.Marzenia zazwyczaj mającharakter obrazowy, więc twój marzyciel zapewne będzie się posługiwał wizualnymikonstrukcjami myślowymi.Bezkresne niebo jest twą granicą.Nie pozwól, aby realnośćwpływała na twoje myśli.Co zrobiłbyś, gdyby niemo\liwością141było ponieść pora\kę? Postawę marzyciela mo\na podsumować wyra\eniem: Ciekawe,czy." Gdy skończysz, wróć do pozycji neutralnej.Niezale\nie od tego, co powiedziano ci wszkole, marzenie na jawie mo\e być bardzo u\ytecznym, twórczym i radosnym sposobemspędzania czasu.6.Przejdz w miejsce realisty i pomyśl o swoim wymarzonym planie.Jak mógłbyśwprowadzić go w \ycie? Co trzeba by zmienić, aby stał się realistyczny? Gdy będzieszzadowolony z tego etapu, wróć znowu do pozycji wyjściowej.Odpowiednie pytanie dlategopodejścia brzmi: Jak mogę to zrealizować.?" Realista w tobie skłania się zasadniczo dobycia kinestetycznym; jest człowiekiem akcji".7.Następnie przenieś się na pozycję krytyka i dokonaj sprawdzenia oraz oceny planu.Czyczegoś w nim brak? Czy plan zakłada współpracę innych osób? Co w nim ich dotyczy? Co ztego będziesz miał? Czy cię to interesuje? Jaka jest cena? Krytyk pyta: Czego tu brak? Co tujest dla mnie?" Krytyk najczęściej operuje dialogiem wewnętrznym.8.Wróć do marzyciela i dokonaj kreatywnych zmian w swoim planie, biorąc pod uwagęwszystko, czego nauczyłeś się od realisty i krytyka.Kontynuuj wędrówkę przez trzy pozycje,dopóki nie osiągniesz pełnej zgodności planu z ka\dą z nich.Poniewa\ w ka\dej masz doczynienia z odmienną fizjologią i neurologią, zwracaj uwagę, czy wcią\ jest to ten sam cel.Aby być pewnym, \e krytycyzm jest konstruktywny, a nie destruktywny, pamiętaj, \e krytykwcale nie jest większym realistą ni\ marzyciel.Jest to po prostu inny sposób myślenia omo\liwościach.Zadaniem krytyka nie jest krytykowanie realisty czy marzyciela.Krytyk makrytykować plan
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- Strona pocz±tkowa
- program%252Bzaj%2525C4%252599%2525C4%252587%25252C%252Bbibliografia%25252C%252Bwyk%2525C5%252582ad%252B01 03
- Wheeler Secure Programming for Linux and UNIX HOWTO (2003)
- norbert+kilen+ +programowanie+kart+dzwiekowych+w+turbo+pasca
- r07 sterowanie przebiegiem działania programu
- Linux Programmer s Guide PL P.Niewiadomski(1)
- delphi+ +kurs+programowania+boduch
- Kaitlyn O'Connor Dziewiata Planeta(tlum.nieof) (
- Robin Prior, Joseph O'Connor NLP i Zwišzki
- Prior Robin, O'Connor Joseph NLP i zwišzki
- Kochanowska Maria Basnie, podania i legendy polskie
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- zona-meza.xlx.pl