[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Meruli, G.Frescobaldiego).Niektóre opracowania ordinarium speÅ‚niajÄ… wymogi trydenckie dotyczÄ…ce zrozumiaÅ‚oÅ›ci tekstu w muzyce sakralnej, jednak bardziej interesujÄ…ca jest odpowiedniość muzyczna wzglÄ™dem obrzÄ™dowych potrzebMszy.Kilku kompozytorów koÅ„ca XVI wieku opracowaÅ‚o wszystkie trzproÅ›by Agnus Dei.T.L.da Vittoria (Collegium germanicum w Rzymie)i O.di Lasso (dwór w Monachium) z reguÅ‚y opracowywali tylko jednÄ…,G.P.da Palestrina (koÅ›ciół Å›w.Piotra w Rzymie) dwie, G.Fresco-baldi (koÅ›ciół Å›w.Piotra w Rzymie) pomijaÅ‚ Benedictus, przypuszczalniepo to, aby umożliwić wykonanie na Podniesienie motetu lub toccatyinstrumentalnej.DÅ‚ugie opracowania Benedictus lub organowe Podniesienia, typowe dla koÅ„ca XVII wieku oraz wieku XVIII (zwÅ‚aszcza weFrancji i Austrii), proponowaÅ‚y muzyce do odegrania rolÄ™ towarzyszeniacichemu kanonowi i Å›rodka skupiajÄ…cego uwagÄ™ na chwili najwiÄ™kszegraktu modlitewnego podniesienia konsekrowanej hostii.Podczas gdy proprium choraÅ‚owe stanowiÅ‚o oprawÄ™ muzycznÄ… dla akci ruchu w Mszy wczesnej i Å›redniowiecznej, polifoniczne ordinariumrenesansu i baroku stanowiÅ‚o cykliczne continuum w dużej mierzeniesynchroniczne towarzyszenie obrzÄ™dom przy oÅ‚tarzu.A co z proprium trydenckim? SpoÅ›ród piÄ™ciu wÅ‚asnych antyfon, na.wiÄ™kszÄ… uwagÄ™ wzbudziÅ‚o Offertorium.Palestrina na przykÅ‚ad wydaÅ‚ catom Offertoriów.Chociaż pozostaÅ‚e części proprium mogÅ‚y być jednogÅ‚ '1sowe, niektóre byÅ‚y zastÄ™powane (zwÅ‚aszcza w XVII wieku) motetarn180REFORMA TRYDENCKAposiadajÄ…cymi odpowiednie, pobożne teksty (np.O sacrum convivium,m0 salutaris Hostia) lub muzykÄ… organowÄ… albo instrumentalnÄ… (szczególnie w Wenecji).Sonaty koÅ›cielne W.A.Mozarta stanowiÄ… tego rodzajuprzykÅ‚ad z pózniejszego okresu.PrzykÅ‚ady peÅ‚nych opracowaÅ„ wÅ‚asnychantyfon, takie jak wielki cykl Gradualia W.Byrda, należą do rzadkoÅ›ci.Inne formy kultu)uchowa gorliwość czasów kontrreformacji, wzniecana przez jezuitów,oratorian oraz wiele Å›wieckich konfraterni, wiodÅ‚a ku nowym kierunkompobożnoÅ›ci i formom liturgicznym.O ile popularna pobożność Å›redniowieczna koncentrowaÅ‚a siÄ™ na kulcie NMP, w czasie kontrreformacjidominujÄ…ce znaczenie uzyskaÅ‚ kult NajÅ›wiÄ™tszego Sakramentu.PrzejawiaÅ‚o siÄ™ to w trojaki sposób.Po pierwsze wzrosÅ‚o znaczenie i popularność Å›wiÄ™ta Bożego CiaÅ‚a.Chociaż jest to Å›wiÄ™to ustanowione pózno (formalnie zatwierdzone w 1264oku), nie zostaÅ‚o usuniÄ™te z kalendarza, lecz przez obecność sekwencjiuzyskaÅ‚o rangÄ™ porównywalnÄ… jedynie z WielkanocÄ… i ZesÅ‚aniem DuchaZwiÄ™tego.W XVII-wiecznym Rzymie uroczystość Bożego CiaÅ‚a byÅ‚a jed-lym z najbardziej pracowitych okresów dla muzyków zaangażowanychkażdym koÅ›ciele do celebracji Nieszporów i Mszy.W tym dniu wynaj-lowano Å›piewaków, instrumentalistów, organistów, budowano estrady,komponowano też specjalnÄ… muzykÄ™.Muzycy brali również udziaÅ‚ w pro-esji Bożego CiaÅ‚a.Mimo że Å›wiÄ…teczne procesje w liturgii stopniowozanikaÅ‚y (z wyjÄ…tkiem Niedzieli Palmowej), procesja na Boże CiaÅ‚o staÅ‚asiÄ™ jako przejaw gorliwej ludowej pobożnoÅ›ci jednÄ… z najbardziejuroczystych.Na zakoÅ„czenie Nieszporów w Boże CiaÅ‚o zwyczajem staÅ‚o siÄ™ udzielanie bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwa NajÅ›wiÄ™tszym Sakramentem umieszczonymmonstrancji (ozdobne naczynie; monstrancja znaczy dosÅ‚ownie dookazywania").BÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwu temu towarzyszyÅ‚y antyfony, hymny,ssponsoria i modlitwy, które tworzyÅ‚y odrÄ™bny rytuaÅ‚.Traktowany jako*Å‚ość nosi on nazwÄ™ BÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwa.Zwykle dodawano go do Oficjum'Å‚ownie Nieszporów), ale stanowiÅ‚ on również odrÄ™bne nabożeÅ„stwoliturgiczne.Dla potrzeb BÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwa napisano wiele muzycznych°PracowaÅ„ takich tekstów, jak: Adoro te devote, Ave verum Corpus,sacrum convivium.BÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo zostaÅ‚o wÅ‚Ä…czone do NabożeÅ„stwa Czterdziestogo-lzmnego.Owa praktyka ma swe zasadnicze zródÅ‚o w czuwaniu przy1°stii podczas Wielkiego Tygodnia (40 godzin od Wielkiego Czwartku do181OKRES PO REFORMACJIWigilii Wielkanocy), jednak w swojej popularnej formie rozwinęła siew Mediolanie na poczÄ…tku XVI wieku, w czasie kryzysu narodowego.NajÅ›wiÄ™tszy Sakrament wystawiano do Adoracji na 40 godzin; AdoracjazawieraÅ‚a BÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo, procesje, litanie oraz dwie Msze wotywne:ku czci NajÅ›wiÄ™tszego Sakramentu, a także w intencji o pokój.Rotacjaludzi zapewniaÅ‚a staÅ‚Ä… obecność wiernych w koÅ›ciele.Różnicowanie form liturgicznych dla celów religijnych w okresie po-trydenckim nie byÅ‚a rzeczÄ… nowÄ…; w Rzymie objęła także nabożeÅ„stwaokresu Wielkiego Postu wÅ‚Ä…czajÄ…ce KompletÄ™ (do której komponowanospecjalnÄ… muzykÄ™ polichóralnÄ…).OsiÄ…gniÄ™cia liturgiczne reform trydenckichObecna myÅ›l liturgiczna ogólnie odnosi siÄ™ krytycznie do czasów trydenckich (faktycznie 400 lat od 1560 do 1960).Niemniej liturgia trydenckadostarczyÅ‚a podstaw do konsolidacji po schizmie reformacji; przyczyniÅ‚asiÄ™ do wzrostu duchowoÅ›ci i pobożnej gorliwoÅ›ci wÅ›ród laikatu, a takżedo misji na wszystkich kontynentach Å›wiata.Wielkie osiÄ…gniÄ™cie w postaci jednolitego, oficjalnie zatwierdzonegoi stabilnego ukÅ‚adu liturgii jest zarazem siÅ‚Ä…, jak i sÅ‚aboÅ›ciÄ…
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- Strona pocz±tkowa
- John Norman Gor 13 Explorers of Gor
- John Norman Gor 01 Tarnsman of Gor
- John Norman Gor 05 Assassin of Gor
- John Norman Gor 21 Mercenaries of Gor
- John Norman Gor 19 Kajira of Gor
- John Norman Gor 02 Outlaw of Gor
- John Norman Gor 22 Dancer of Gor
- John Norman Gor 25 Magicians of Gor
- John Betancourt Dawn of Amber 1 Dawn of Amder
- +wyk%C5%82ad
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- zona-meza.keep.pl