[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Hande, Region);    Canvas.Draw(0,0, Bitmap);    Bitmap.Free;end;W tym wypadku zadeklarowana została zmienna Region.Następnie zmiennej przyporządkowane zostają dane współrzędne.W tym wypadku region będzie kołem o wymiarach 50, 50, 200, 200. Istnieją także inne wymiary:CreateRectRgn - tutaj regionem będzie kwadrat. Istnieje też możliwość zadeklarowanie własnego regionu:const        Punkty : array[0.3] of TPoint = ((X:50;Y:0),  (X:0;Y:50), (X:70; Y: 150), (X: 150; Y:70));{tak jak wyżej}Region := CreatePolygonRgn(Punkty, 4, ALTERNATE);Zadeklarowana zostaje tutaj tablica, która określa pozycje czterech punktów.Zauważ, że najpierw następuje zadeklarowanie zmiennej array, która określa tablice.Zauważ również, że są jedynie zadeklarowane 3 cyfry.Czwartym punktem jest cyfra 0.Następnie następuje zapisanie współrzędnych X i Y.Powoli zbliżamy się do końca omawiania grafiki.Z przyczyn ode mnie nie zależnych ten rozdział jest taki krótki.Spotkamy się za dwa tygodnie.Na razie! ROZDZIAŁ 16W tym rozdziale zajmiemy się jeszcze tablicami i innymi temu podobnymi, ale już od przyszłego rozdziału zaczniemy pisać edytor plików HTML.TabliceDo czego służą tablice? Załóżmy, że chcesz w pamięci komputera umieścić tablicę w której chcesz zapisać 10 liczb typu Integer.Taka deklaracją wyglądałaby następująco:var            Tablica  :   array[0.9] of Integer;Zauważ specyficzną budowę tablicy.Rozmiar tablicy poprzedzony jest słówkiem array.W nawiasach kwadratowych następuje wpisanie cyfr (rozmiaru tablicy).Na końcu następuje przypisanie zmiennej.     Każdy element tablicy zajmuje 4 bajty.Łatwo więc wyliczyć, że deklaracja powyższej tablicy zajmować będzie w pamięci 40 bajtów. Teraz gdy chcesz się odwołać do poszczególnego elementu np.w celu przypisania jej jakiejś liczby należy zrobić to tak:Tablica[0] := 200;Tablica[1] := 40;Tablica[5] := -150;itd.Tablice możesz wypełniać także po jej zadeklarowaniu, lecz wtedy musisz użyć stałej   const.         const          Tablica   :  array[0.2] of Integer = (100,  200,  300); W Delphi 4 wprowadzono Tablice Dynamiczne, czyli takie których pamięć można przydzielać w zależności od potrzeb.var   Tablica   :  array of Integer;begin   SetLength(Tablica, 20);Zauważ, że na początku nie podano rozmiarów tablicy.Nastąpiło to dopiero wtedy gdy użyta została funkcja SetLength - nastąpiło wówczas wpisanie rozmiaru - 20.W czasie wykonywania programu możesz zwiększać rozmiar tablicy przy pomocy funkcji Copy.Copy(Tablica, 400);W powyższym przypadku nastąpiło zwiększenie rozmiarów tablicy do 400.W połączeniu z tablicami używane są także funkcję Low i Height.Funkcja Low zwraca indeks pierwszego elementu tablicy, a funkcja Height ostatniego.var   Pierwszy, Ostatni : Integer;    Tablica                : array[2.4] of Integer;begin   Pierwszy := Low(Tablica);    Ostatni   := Height(Tablica);Metody i klasyNa pewno podczas programowania w Delphi zauważyłeś tajemnicze słówka private, public.Metody są to funkcje, procedury, które są składnikami klasy.Klasa natomiast jest obiektem składającym się z procedur i funkcji.Klasy posiadają swoje deklarację, które to umieszcza się zawsze w sekcji type.Żeby lepiej to zrozumieć wykonajmy program, a konkretnie animację.Wykorzystasz w ten sposób wiedzę zdobytą w poprzednich rozdziałach:lUmieść na formularzu dwa przyciski.Przejdź teraz do edytora kodu (F12) i przesuń kursor przed sekcję Implementation.Odszukaj wyraz private.Pod nim umieść następującą zmienną: Done     :     Boolean;llNa formularzu umieść także komponent Gauge (na palecie Samples).llTreść procedury pierwszego przycisku uzupełnij następująco: Done := False;        while not Done do begin                Application.ProcessMessages;            Sleep(100);                    Gauge1.Progress := Succ(Gauge1 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl