[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.klimatyczne)lOpłaty ad.1 są zbliżone w swoim charakterze do podatków, gdyż koszty są minimalne w porównaniu z wysokością opłat.Opłaty ad.2 są kształtowane najczęściej na poziomie rzeczywistego kosztu świadczenia usługi, z możliwością niewielkiego narzutu (zysku).ZESTAW 12lInstrumenty wykorzystywane przez NBP w celu kształtowania podaży pieniądza.lInstrumenty polityki monetarnej banku centralnego można podzielić na trzy grupy:linstrumenty kontroli ogólnej ,llinstrumenty kontroli selektywnej,lloddziaływanie przez perswazję.lInstrumenty kontroli ogólnej oddziaływają na wszystkie instytucje pośrednictwa finansowego równocześnie, z jednakowym natężeniem.Do tego rodzaju instrumentów zaliczamy:lpolitykę rezerw obowiązkowychllpolitykę zmian stopy redyskontowejlloperacje otwartego rynkulRealizując swój podstawowy cel polegający na utrzymaniu stabilnego poziomu cen NBP podporządkował mu główne kierunki prowadzonej przez siebie polityki pieniężnej.W szczególności dotyczy to kształtowania podaży pieniądza, wysokości stóp procentowych i kursu walutowego.Od stycznia 1998 roku coroczne założenia polityki pieniężnej ustala nowy kolegialny organ, którym jest działająca przy NBP Rada Polityki Pieniężnej.Polityka rezerw obowiązkowychW celu kształtowania podaży pieniądza i działalności kredytowej banków, NBP prowadzi tzw.politykę rezerw obowiązkowych, czyli gromadzi rezerwy obowiązkowe banków komercyjnych.Rezerwę obowiązkową stanowi wyrażony w złotych, określony procent środków pieniężnych zgromadzonych w złotych i walutach obcych na rachunkach bankowych, środków pochodzących ze sprzedaży papierów wartościowych oraz innych środków przejętych przez bank i podlegających zwrotowi.Stopa rezerwy obowiązkowej może być zróżnicowana w zależności od umownego okresu przechowywania środków pieniężnych oraz rodzaju waluty.Wysokość stopy rezerw obowiązkowych ustala działająca przy NBP Rada Polityki Pieniężnej.Rada, podnosząc stopy rezerw musi pamiętać o tym, że stopa rezerw nie może przekroczyć 30% od wkładów na żądanie oraz 20% od wkładów terminowych.Banki są zobowiązane przechowywać swoje rezerwy obowiązkowe na nie oprocentowanych rachunkach w NBP.Ponadto bank nie ma prawa dysponowania środkami odprowadzonymi na rachunek rezerw.Dlatego im wyższy poziom rezerw tym mniej pozyskanych środków bank może przeznaczyć na kredyty.Rezerwy wpływają na:lilość pieniądza w obiegullutrzymanie płynności przez banki komercyjne.lStopy rezerw obowiązkowych:5% - depozyty a vista5% - depozyty terminowe5% - depozyt walutowePodniesienie wskaźnika rezerw obowiązkowych powoduje obniżenie mnożnika pieniężnego, a więc osłabienie możliwości wzrostu podaży pieniądza.Polityka stóp procentowych NBPPolityka kredytowa banku centralnego związana jest z refinansowaniem banków, polegającym na udzielaniu przez bank centralny kredytów innym bankom (przede wszystkim są to kredyty redyskontowe i lombardowe).Bank centralny zmieniając wysokość stóp procentowych od udzielanych kredytów, zachęca lub powstrzymuje banki od ich zaciągnięcia, co w konsekwencji wpływa na ilość pieniądza w obiegu.Wszystkie te kredyty nazwane są kredytami refinansowymi ponieważ refinansują działalność banków komercyjnych.Bank centralny udziela kredytu redyskontowego na podstawie zdyskontowanych wcześniej przez banki komercyjne weksli jednostek gospodarczych.dotyczy to pewnych grup weksli:lweksli handlowych pochodzących z obrotu gospodarczego (bank centralny może preferować weksli związane z konkretną działalnością ,np.skupem produktów rolnych)llnie mogą to być weksle o charakterze gwarancyjnymllweksel indosowanyllz określonym terminem płatnościllpłatność może nastąpić nie później niż 3 m-ce (90 dni) od momentu redyskontowania i nie wcześniej niż 15 dnilBank centralny wyznacza wysokość stopy redyskontowej będącej punktem odniesienia dla banków komercyjnych ustalających na wyższym poziomie własną stopę redyskontową oferowaną jednostkom gospodarczym.Zmiany stopy redyskontowej wpływają więc pośrednio na ponoszone przez przedsiębiorstwa koszty kredytu.Obniżenie stopy redyskontowej, obniżając koszt kredytu pobudza ogólny wzrost aktywności gospodarczej.Jej podwyższenie ogranicza akcje kredytową banków i działa w przeciwnym kierunku.Bank centralny nie ma jednak pełnej swobody w ustalaniu poziomu stopy procentowej bo w gospodarce rynkowej kształtuje się ona w wyniku podaży i popytu na pieniądz.Ustalenie wysokości stopy redyskontowej jest ważnym zadaniem banku centralnego.Stanowi ona bowiem punkt odniesienia przy podejmowaniu decyzji ekonomicznych przez jednostki gospodarcze.Muszą one bowiem kalkulować swoje przyszłe przedsięwzięcia aby pokryć koszt kredytu i uzyskać odpowiednią nadwyżkę (zysk).W ramach polityki redyskontowej banki centralne posługują się nie tylko stopą procentową, ale stosować mogą także wobec pewnych poszczególnych banków kontyngenty redyskontowe i wymagania jakościowe, warunkujące przyjęcie weksli do redyskonta.Bank centralny mnie ma obowiązku udzielenia kredytu konkretnemu bankowi.Może więc uzależnić kontyngent redyskontowy od wielkości kapitału lub struktury aktywów, określających odpowiedzialność majątkową danego banku.Stopa redyskonta weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez NBP wynosi19,5%Kredyt lombardowy.Kredyt udzielany pod zastaw papierów wartościowych (do 80% wartości nominalnej i wiarygodny emitent) składanych przez banki komercyjne.Kredyt lombardowy udzielany jest bankowi, który ma trudności z terminowym regulowaniem zobowiązań oraz w sytuacji gdy występuje trudna sytuacja na rynku pieniężnym.Kredyt ten powinien być spłacony w ciągu 3 miesięcy - jego zadaniem jest przejściowa pomoc w utrzymaniu płynności [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl