[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.I wreszcie strategia najtrudniejsza ale strategia która jeśli uda się ją zastosować to jest to strategia, która daje największe prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu.Aczkolwiek jest ona najtrudniejsza ponieważ następuje rozwój produktu i rozwój rynku.Upraszczając z nowym produktem wchodzimy na nowy rynek, czyli dostosowujemy produkt do rynku.Różnicujemy zarówno produkt jak i rynek.Zgodnie ze strategiami według macierzy Ansofa niekoniecznie musimy się rozwijać.Może się okazać, że podejmujemy decyzję o ograniczaniu działalności.W zależności od tego gdzie znajdą się nasze strategiczne jednostki działalności przedstawiamy określone założenia, kierunki strategiczne i niejednokrotnie zdarza się, że konieczne jest likwidowanie jakiegoś produktu czy likwidowanie rynku.Mamy tutaj możliwość, albo rezygnacji z rynku w momencie gdy dojdziemy do wniosku, że któryś rynek jest dla nas rynkiem nieopłacalnym, ewentualnie wycofanie produktu.Rezygnacja z rynku nie polega na tym, że sprzedajemy na określonym rynku i z niego rezygnujemy, to bardzo często konieczne jest przygotowanie się do wycofania z tego rynku, bo to jest kwestia np.likwidacji punktu sprzedaży, zakończenia umów, które mieliśmy podpisane i wreszcie to działanie związane ze sprzedaniem już tego co było.Czyli to jest szereg bardzo różnych działań rozłożonych w czasie, zmierzających do likwidacji określonego rynku.Podobnie jest z wycofaniem produktu, to też powinno być rozłożone w czasie.Możemy zaprzestać wytwarzania określonego produktu ale zobowiązania które mamy w stosunku do naszych dotychczasowy klientów muszą być cały czas realizowane.W związku z tym mimo wycofania produktu, musimy coś w tym kierunku robić.Likwidacja firmy są to rozłożone działania na dłuższy przedział czasu.Ponieważ likwidacja firmy to jest likwidacja majątku firmy, trzeba coś zrobić z ludźmi, którzy są w tej firmie.Są to istotne problemy, które się pojawiają, z którymi mamy do czynienia.Możemy w bardzo różnorodny sposób wyróżniać strategię.W modelu Ansofa bierzemy pod uwagę kryterium produkt rynek i według tych dwóch kryteriów oceniamy poszczególne strategię.Bardzo często stosowane są również strategie kosztowne.W strategiach kosztowych bierzemy pod uwagę dwa kryteria a mianowicie produkcję skumulowaną, koszt, cena.Założenie w przystosowaniu strategii kosztowych jest takie, że wraz ze wzrostem produkcji skumulowanej, spada jednostkowy koszt wytwarzania.Koszt całkowity składa się z kosztu stałego i kosztu zmiennego.Koszt stały uzależniony jest od skali produkcji.Tutaj niewykluczone jest, że wraz ze wzrostem produkcji skumulowanej spada również udział kosztu stałego w koszcie całkowitym, ale również spada koszt zmienny, np.wraz z nabieraniem doświadczenia, wprawy przez pracowników.Ogólnie mówiąc strategie kosztowe polegają odpowiednim kształtowaniu ceny w stosunku do kosztu wytwarzania.Idealnym rozwiązaniem byłoby stosowanie strategii dominacji.Strategia dominacji jest możliwa tylko do korzystania przez liderów kosztowych.Wraz ze spadkiem kosztu jednostkowego wytwarzania obniżana jest cena.Także firma ma możliwość dyktowania ceny, osiągania przewagi poprzez odpowiednio niską cenę.Dzięki najniższemu kosztu wytwarzania ona może sobie pozwolić na zachowywanie pewnej marży zysku.Troszeczkę inaczej wygląda strategia bardzo tępiona przez urzędy antymonopolowe i konkurencję, jest to strategia dumpingu.W strategii dumpingowej firma w swoim założeniu sprzedaje w cenie niższej od ceny konkurentów.Bardzo często jest to cena niższa od kosztów wytwarzania.Przyjmuje się, że dzięki możliwości większego wolumenu sprzedaży , przy stosowaniu strategii dumpingowej firma może w bardzo istotny sposób zwiększyć skalę swojej produkcji.W związku z tym obniżyć koszty wytwarzania.Generalnie mówiąc jeśli mówimy o strategii dumpingu, jest to strategia polegająca na sprzedawaniu, kształtowaniu ceny na poziomie niższym od konkurentów i najczęściej niższym od kosztów wytwarzania.Strategia dumpingu jest bardzo zwalczaną i traktowaną jako nieuczciwa konkurencja Ponieważ sprzedawanie po cenach niższych od kosztów wytwarzania, sprzedawanie świadome powoduje generowanie straty.Problem polega na tym tylko, że dzięki stosowaniu strategii dumpingu można w nieuczciwy sposób przechwycić rynek.Troszeczkę zbliżona do tej strategii dumpingu, ale nieco inna w swoim złożeniu jest strategia przechwycenia.Strategia przechwycenia polega na tym, że sprzedaje się po cenach niższych od ceny wytwarzania, od ceny konkurencji w sposób świadomy.W momencie kiedy zostaną wyeliminowani konkurenci cena jest podwyższana i wtedy można zastosować coś w rodzaju strategii dominacji.W przypadku strategii przechwycenia jest to strategia nastawiona na wyeliminowanie przeciwnika.Po prostu sprzedajemy po bardzo niskich cenach, czekamy do momentu wykluczenia się konkurencji, bo zakładamy, że oni nie wytrzymają tego typu działania.Wtedy już normalnie działamy na rynku bez konkurentów.Zarówno strategia dumpingu, jak i strategia przechwycenia są to strategie, które nie są możliwe do zastosowania przez wszystkie firmy.Na stosowanie tego typu strategii mogą sobie pozwolić firmy, które mają jeszcze inne źródła dochodu, aktywności, bo w przeciwnym wypadku, jeśli tak szybko nie uda się wyeliminować konkurencji, to firma upadnie.Ona musi mieć inne źródła dochodu, musi mieć źródło pokrycia strat w tym obszarze konkurowania.Jest to nieuczciwa konkurencja i pomimo tego, że jest tępiona to jest często stosowana.Strategia parasola może być zastosowana przez firmy, które wprowadzają na rynek nowy produkt, coś zupełnie nowego i są jedynym producentem, nie mają jeszcze konkurencji.W związku z tym przez pewien czas utrzymują bardzo wysoki poziom cen na te produkty.Tej ceny nie obniżają jest to tzw.cena nowości.Dzięki stosowaniu tej strategii firmy w stosunkowo krótkim czasie, mogą zwrócić przynajmniej część włożonych kosztów na wprowadzenie tego produktu.W momencie kiedy pojawia się konkurencja, cena jest obniżana i tutaj dalej mamy coś w rodzaju strategii dominacji.Możemy przyjąć, że firma, która pierwsza weszła z tym produktem na rynek ma już dużą przewagę doświadczenia nad konkurentami, w związku z tym może być producentem o najniższych kosztach i może sobie pozwolić na strategię dominacji.To już będzie wtedy strategia konkurencyjna.Strategia wycofania jest stosowana przez firmy, które w pewnym momencie podejmują decyzję o wyjściu z rynku.Czyli w momencie podjęcia tej decyzji ustalają cenę na określonym poziomie i właściwie tej ceny nie obniżają [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl