[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na rys.47 pokazano, że strategia ta ma sens, gdy nacisk na koszty jest sÅ‚aby, a presja na lokalne dostosowanie produktów — silna.Dostosowanie aparatu wytwórczego, dziaÅ‚alnoÅ›ci produkcyjnej i marketingu do lokalnych warunków poszczególnych krajów powoduje bowiem wzrost kosztów jednostkowych.SÅ‚aboÅ›ciÄ… tej strategii jest również znaczna autonomizacja jednostek wchodzÄ…cych w skÅ‚ad przedsiÄ™biorstwa wielonarodowego.Wskutek tego przedsiÄ™biorstwo może osÅ‚abić lub utracić zdolność do rozwijania i transferowania swych wyróżniajÄ…cych kompetencji.PrzedsiÄ™biorstwa stosujÄ…ce strategiÄ™ globalnÄ… dziaÅ‚ajÄ… zwykle w warunkach silnej presji na koszty i sÅ‚abej na lokalne dostosowanie oferty [12, s.184].Aby sprostać wymaganiom konkurencji i obniżyć koszty przedsiÄ™biorstwa, bÄ™dÄ… one dążyÅ‚y do wykorzystania efektu doÅ›wiadczenia i optymalnej lokalizacji.Dlatego produkcja, dziaÅ‚alność badawczo-rozwojowa i marketing sÄ… zwykle skoncentrowane w kilku korzystnie zlokalizowanych oÅ›rodkach.PrzedsiÄ™biorstwa stosujÄ…ce strategiÄ™ globalnÄ… nie sÄ… skÅ‚onne do dostosowywania swej oferty do warunków lokalnych, gdyż wymaga ono skracania serii produkcji oraz powielania aparatu wytwórczego i dziaÅ‚aÅ„, co w rezultacie powoduje wzrost kosztów.PrzedsiÄ™biorstwa wolÄ… wiÄ™c sprzedawać produkty standaryzowane w skali Å›wiatowej, aby zminimalizować koszty.SÄ… one również skÅ‚onne wykorzystywać swÄ… przewagÄ™ kosztowÄ… do uprawiania agresywnej polityki cenowej na rynkach Å›wiatowych.Strategia ta zawodzi, gdy zapotrzebowanie na lokalne dostosowanie oferty jest silne.CzwartÄ… z omawianych strategii jest strategia transnarodowa.Ma ona sens wtedy, gdy przedsiÄ™biorstwo znajduje siÄ™ równoczeÅ›nie pod silnÄ… presjÄ… na koszty i na lokalne dostosowanie produktu.Musi ono wtedy, aby przeżyć w takich warunkach, zabiegać o obniżenie kosztów przez wykorzystanie efektów doÅ›wiadczenia i optymalnej lokalizacji, dążąc jednoczeÅ›nie do dostosowania produktu i innych elementów marketingu mix do lokalnych wymagaÅ„.Strategia ta jest wiÄ™c bardzo trudna: stawia sobie sprzeczne cele, gdyż dostosowanie oferty do lokalnych wymagaÅ„ prowadzi do wzrostu kosztów.Jak wiÄ™c można w ogóle takÄ… strategiÄ™ stosować?PrzykÅ‚adem jej może być znane amerykaÅ„skie przedsiÄ™biorstwo produkujÄ…ce ciężki sprzÄ™t budowlany Caterpillar Inc.KonkurujÄ…c z firmami japoÅ„skimi o bardzo niskich kosztach oraz dziaÅ‚ajÄ…c na wielu rynkach Å›wiata, zgÅ‚aszajÄ…cych zapotrzebowanie na sprzÄ™t dostosowany do różnych lokalnych wymagaÅ„, przedsiÄ™biorstwo to przeprojektowaÅ‚o wytwarzany sprzÄ™t tak, aby móc montować różne jego wersje z tych samych, standaryzowanych komponentów.NastÄ™pnie uruchomiÅ‚a nieliczne wielkie wytwórnie tych komponentów w najbardziej dogodnych na Å›wiecie punktach.RównoczeÅ›nie przedsiÄ™biorstwo to uruchomiÅ‚o w każdym kraju, reprezentujÄ…cym chÅ‚onny rynek na sprzÄ™t budowlany, montownie, które z gotowych komponentów skÅ‚adajÄ… wersje maszyn i urzÄ…dzeÅ„, odpowiadajÄ…ce lokalnym potrzebom.W ten sposób omawianemu przedsiÄ™biorstwu udaÅ‚o siÄ™ równoczeÅ›nie osiÄ…gnąć obniżkÄ™ kosztów jednostkowych dziÄ™ki masowej produkcji standardowych elementów i optymalnej lokalizacji ich wytwórni oraz uwzglÄ™dnić wymagania lokalnych rynków, na które miejscowe montownie dostarczajÄ… odpowiednio dostosowany sprzÄ™t [6, s.236-237].Choć w tym przypadku udaÅ‚o siÄ™ zastosować w praktyce strategiÄ™ transnarodowÄ…, to jest ona niewÄ…tpliwie bardzo trudna, bo, jak już wspomniano, musi Å‚Ä…czyć dwa sprzeczne cele: obniżenia kosztów jednostkowych i lepszego dostosowania oferty do lokalnych warunków.Mocne i sÅ‚abe strony czterech typowych strategii zostaÅ‚y zwięźle przedstawione w tab.12.Tabela 12.Mocne i sÅ‚abe strony typowych strategiiTyp strategii Mocne strony SÅ‚abe stronyStrategia miÄ™dzynarodowa1.Możliwość transferu wyróżniajÄ…cych kompetencji przedsiÄ™biorstwa na obce rynki1.Brak istotnego, lokalnego dostosowania oferty2.TrudnoÅ›ci w osiÄ…gniÄ™ciu korzyÅ›ci optymalnej lokalizacji w skali globalnej3 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl