[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.113 Umowy cywilnoprawne- z reguły stosowane dla wykonywania kompetencjizwiązanych z dysponowaniem majątkiem, forma zaś umowy publicznoprawnej jestnajczęściej stosowana do wykonywania kompetencji dotyczących współpracyorganów administracyjnych w określonych dziedzinach.Ich zawieranie związane jestniejednokrotnie z działaniem w formie aktu administracyjnego. Umowy publicznoprawne- ich stronami są z reguły organy administracji publicznej;są gwarantowane środkami administracyjnymi (nadzoru).Podstawą prawną ichzawierania są przepisy PA.Przykłady: związki komunalne (tworzone są przezgminy, powiaty, miasta, są rejestrowane w rejestrze Prezesa RM, po zarejestrowaniuuzyskują osobowość prawna, związek ma własne organy, m.in.Zarząd izgromadzenie), porozumienia komunalne (zawierane przez gminy, powiaty,województwa w sprawie powierzania zadań publicznych; stronami porozumienia są;jednostka samorządu terytorialnego przejmująca zadania i jednostka ST jepowierzająca), porozumienia zawierane przez gminy i powiaty z organamiadministracji rządowej w sprawie wykonywania zadań z zakresu administracjirządowej, porozumienia administracyjne, kontrakty wojewódzkie (zawieranemiędzy RM a samorządem województwa; celem kontraktu jest określenie zakresu,trybu i warunków realizacji zadań określonych w programach wojewódzkich iwspieranych przez rząd oraz zadań nadzorowanych przez ministrów i wspieranychprzez innych przez jednostki samorządu terytorialnego i inne uprawnione podmioty),umowy administracyjne między studentem a uczelnią.ROZDZIAA SIDMY: SFERY INGERENCJI ADMINISTRACJII.POLICJA ADMINISTRACYJNAObejmuje tą sferę działania polegającą na ochronie bezpieczeństwa, porządku i spokoju publicznego, aw szczególności życia, zdrowia i mienia.Policja jest albo utożsamiania zakresem z reglamentacją,albo stanowi pewną, wyróżnioną jej część, albo traktowana jest jako funkcja osobna i równorzędnareglamentacji.I w policji i w reglamentacji mamy do czynienia z ograniczeniami formułowanymi winteresie publicznym i tym samym katalogiem form władczych.Przedmiot i cele są natomiastróżne( policja- gwarantuje nienaruszalność dotychczasowego stanu porządkowego, mienia iniektórych, poddanych ochronie administracyjnoprawnej, dóbr osobistych człowieka; reglamentacja-funkcje kreatywne w zakresie celowego kształtowania działalności gospodarczej).Inne różnicestanowią : częstotliwość i różny kształt konstrukcji normy uznaniowej, a także różna rola politykiwobec administracji i polityki w administracji, niejednakowa stabilność podstaw prawnych, sposóbpowstawania sytuacji prawnych, skuteczność i zasięg zabezpieczenia procesowego, czasowe ramytrwania sytuacji wyznaczonych formami władczymi.Działania nie należące do policji administracyjnej niekoniecznie muszą mieścić się w reglamentacji.II.REGLAMENTACJAReglamentacja oznacza różnorodną sferę działalności administracji, której istotą jest ograniczenie wdziedzinie wykorzystania składników procesu wytwarzania, świadczenia usług i obrotu towarowego,swobody działalności podmiotów gospodarczych w imię szeroko pojętego interesu społeczno-ekonomicznego.Zasięg reglamentacji wobec obywatela jest widziany w płaszczyznie przedmiotowej,musi również objąć ograniczenia ustanawiane wobec sytuacji regulowanych prawem rzeczowym, wszczególności zaś prawem własności.Narzucanie woli państwa w ramach reglamentacji odbywa sięzawsze na podstawie szczegółowych podstaw prawnych, ma znaczenie konkretne oraz nie jestzwiązane z jednym tylko sposobem powstawania sytuacji prawnych.Kontrola i nadzór nie stanowiązjawisk równorzędnych reglamentacji, ale są w odpowiednich granicach jej elementami.Czynnościpodejmowane w ich obrębie oparte są na tym samym prawie materialnym, tym samym celu i114kryteriach ocen.Swoboda działania jednostki ma charakter pierwotny, zaś swoboda działaniapodmiotu gospodarki państwowej wtórny.III.ZWIADCZENIA MATERIALNEObejmują działania polegające na zapewnieniu materialnych warunków życia w społeczeństwie.IV.ZWIADCZENIA NIEMATERIALNEObejmują działania polegające na regulacji niematerialnych warunków życia w społeczeństwie;regulacji poddanych prawu administracyjnemu.Realizacja tego prawa odbywa się głównie przezwydawanie decyzji administracyjnych, ale może też wynikać wprost z prawa.Tam gdzie jestnormowana prawem, jest niejako zmuszona do zapewnienia realizacji tego prawa.Tam gdzie wynikaz decyzji administracyjnej, mamy do czynienia z dwoma sytuacjami: a) w których administracja musiwydać decyzję pozytywną w razie zaistnienia przewidzianych prawem okoliczności, np.zarejestrowanie urodzonego dziecka, b) w których administracja tylko może wydać decyzjępozytywną, np.umieszczenie w domu opieki dla starszych.Zakres tej sfery graniczy, a czasem miesza się z zakresem policji administracyjnej.V.ZAKAZ INGERENCJI ADMINISTRACJIMoże być osądzony tylko na tych postanowieniach Konstytucji, które nie dopuszczają żadnegowyjątku lub dopuszczony wyjątek określają dokładnie.VI.W SPRAWIE NOWEGO WYR%7łNIENIA SFERY ADMINISTRACJIREGULACYJNEJAdministrację regulacyjną można rozumieć w sposób przedmiotowy lub podmiotowy.Znaczenie przedmiotowe- wszelkie administracyjno-prawne sposoby wpływania na rynek przezpaństwo.Wszelkie działania regulacyjne polegają na wpływaniu na rynek za pomocą instrumentów,których jurydycznym wyrazem jest stanowienie norm prawnych i ich władcze stosowanie.Podstawową funkcją tych działań jest ochrona i wspieranie rynku, które mają zapewnić związane znim wartości.Regulacja rynku ma dwojakie cele: ekonomiczne i pozaekonomiczne.Cele regulacjiwskazują na jej zbieżność.Znaczenie podmiotowe- funkcje i cele regulacji realizują specjalne organy regulacyjne.Państwoczłonkowskie może utworzyć organ regulacyjny w formie publicznoprawnej i prywatnoprawnej,jednoosobowy, ale i kolegialny.Regulacja w danym państwie może być powierzona więcej niżjednemu organowi.Dyrektywy sektorowe nakazują krajowym organom regulacyjnym oraz KomisjiEuropejskiej obowiązek ścisłej współpracy.Funkcje i cele regulacji realizują również ministrowie właściwi w sprawach danego sektorainfrastrukturalnego, których uwzględnienie prowadzi do pojęcia administracji regulacyjnej sensulargo.Gdyby uwzględnić dalsze podmioty realizujące zadania regulacyjne, to można wprowadzićjeszcze pojęcie organów regulacyjnych sensu largissimo.ROZDZIAA SMY: STOSUNKI ADMINISTRACYJNOPRAWNE I SYTUACJEADMINISTRACYJNOPRAWNE 1.Pojęcie stosunku administracyjnoprawnego: prawo przedmiotowe ma dla dwóchpodmiotów takie znaczenie, że w określonych warunkach sytuacja prawna jednego podmiotujest w pewien sposób połączona z sytuacją prawną drugiego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- Strona pocz±tkowa
- Gauze Jan Brazylia 02 Brazylia mierzona krokami(1)
- KS. JAN SŁOMKA POKARM I OFIARA. REFLEKSJA EUCHARYSTYCZNA WCZESNYCH OJCÓW GRECKICH (2000)
- Bloch Jan Wnioski ogólne z dzieła `Przyszła wojna pod względem technicznym, politycznym i ekonomicznym` [t.6.]
- Jan van Helsing Wer hat Angst vorm schwarzen Mann (2005)
- Jan van Helsing & Franz von Stein Buch 3 Der dritte Weltkrieg (1996)
- Prof Jan Pajšk Dzień 26 Mordercze tsunami i inne katastrofy
- długosz jan roczniki czyli kroniki królestwa polskiego VII VIII
- Chodakiewicz Marek Jan Po Zagładzie. Stosunki polsko żydowskie 1944 1947
- John Grisham Komora
- Bez pożegnania 001 Bez pożegnania Rybałtowska Barbara
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- apo.htw.pl