[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zima - praceMniej pracy.Niektórzy musieli pracować w karczmie lub tartaku.Byli to głównie biedni.Proste prace jak karmienie zwierząt, młócono zboże itp.Mimo ciężkich warunków chodzono po susz do lasu by ogrzać chałupy.Częściej przebywano w karczmie.Zbierano się w chałupach by prząść wełnę, był to pretekst do spotkań, rozmów, plotek, zabaw.Zadawano zagadki, opowiadano historię, zabawa w niedźwiedzia, wycinano różne wycinanki.Wykonywano prace w związku ze świętami.Pod koniec zimy robiono ostatnie porządki.Obowiązywało to całą zbiorowość.Kształtowało to poglądy i moralność wiejskiej gromady.Zwyczaje te kultywowane były ze względu na szacunek tradycji i nawyk.Zwyczaje odgrywają ważną rolę, stanowią całość z poszczególnymi ludźmi.Podporządkowanie to pokazane jest w czasie samosądu, niebezpieczna psychika, Jagna wystąpiła przeciw ich zwyczajom i tradycjom.“Chłopi” jako epopeja wsiPowieść ta jest panoramą życia ludzi wsi: obrzędy, prace, utwór o życiu wsi.Syntezę zapewnia:znajomość środowiskaumiejętność syntetycznego ujęcia problemów wsiobiektywizm pisania prezencji zagadnieńrealizmtrójwymiarowa obserwacja - jednoczesność scen - ich symultanicznośćdzieło sztuki i dokument życia wsiEpopeja to gatunek literacki, długi, często pisany wierszem.Pokazuje poetyczne losy bohaterów na tle wydarzeń historycznych lub losy narodu w przełomowym momencie dziejowym.“Chłopi” - zmiana patriarchalizmu na system, gdzie każdy mógł tworzyć swe dobro.Świadomość społeczno narodowa.Kryzys gospodarki indywidualnej, z dużych gospodarstw rozdrabniały się małe gospodarstwa.Kiedyś patriarcha miał dużo ziemi.Dzieci i wnuki pracowały u ojca.Teraz młode pokolenie chce mieć własną ziemię.Młodzi mają większą wiedzę Patriarchalny system rodziny ustępuje miejsca nowemu systemowi gdzie młodzi, ale dorośli ludzie mają własną ziemię.Mają świadomość swych praw obywatelskich i przywilejów.Stare pokolenie przyzwyczajone jest do bierności wobec władz.Młodzi się buntują i wiedzą, że mają do tego prawo.W epopei występuje bohater zbiorowy.Natura:stwarza nastrój (Jaś i Jagusia pod drzewem - intymność)natura wyznacza rytm życia każdego wieśniaka.Wszechobecna w ich życiu bo nakłada na nich konkretne obowiązki.Ich działania warunkowane są przez naturę.urasta do rangi odrębnego bohatera.Przeciwnik i sojusznik ludzi.Opis impresjonistyczny, gra światła i barwy, opis plastyczny, nastrój dynamiczny, zmieniający się.Cechy opisu w epopei:opis rozbudowany, zwłaszcza część porównawcza porównań.Personifikacja natury.opis dynamicznyPatos przeplatany z komizmem np.:chłopi ruszają na las, nastrój poważny i uroczystyprzegnanie kolonistówwypowiedzi Rochaopis niektórych prac polowych ich ważność dla ludzi wsi.Patos ma służyć monumentalności bohaterów bądź niektórych ich działań.Humor jest przeciwwagą patosu:komiczne postacie- Jagustynka- Ambrożykomiczne sceny- rozprawa sądowa o ojcostwo Boryny względem dziecka dziewkikomiczne dialogi- rozprawa na temat chorego mężczyzny, urwana macicaUżyte techniki to:realizm (opis prac polowych)impresjonizmmalarskośćdobór kolorówperspektywiczne spojrzeniesymbolizmŚmierć Boryny na polu.Z ziemią związane było jego życie i ziemią związana jest jego śmierć.naturalizmpodporządkowanie życia przyrodzie i jej rytmowiekspozycja roli jaką pełni popęd półciowydrastyczne sceny: Kuba obcina nogę CYGANERIA MŁODOPOLSKAOkres modernizmu charakteryzował się specyficzną atmosferą obyczajową i kulturową szczególnie w środowisku artystów.Prowadzili oni specyficzny i dziwny tryb życia.Wielbiono ich i naśladowano lub odrzucano i tępiono.Środowisko modernizmu to cyganeria artystyczna.Bohem (fr.boheme).Pierwszy raz to określenie pojawiło się w książce Murger'a gdzie charakteryzował środowisko artystów Montmart'u.W przenośni określenie to oznacza człowieka pędzącego życie włóczęgi, który nie troszczy się o jutro, żyje dniem dzisiejszym czerpiąc z niego radość, nie ma stałego miejsca zamieszkania bo wciąż pchany jest na przód.Nie ulega konwenansom, celowo szokuje innych.Lekceważy konwencje artystyczne.Cyganeria agresywnie odnosiła się do norm wartościowania i postępowania.Podkreślali swą inność (styl bycia, język, strój).Kwestionowali reguły społeczne.W Polsce była to głównie młodzież krakowska.Konflikt z filistrami.Pisał o tym Jan August Kisielewski.Wtedy działał też Tadeusz Boy-Żeleński.Zafascynowany cyganerią.Wywodził się ze statycznej rodziny.Staranne wykształcenie i zawód lekarza.Łączył swą działalność lekarską z literacką.Traktował ją jako margines życia.Twórczość o charakterze satyrycznym.Twórca kabaretu “Zielony Balonik” w Jamie Michalikowej.Tłumacz literatury francuskiej - “Tristan i Izolda”.Napisał tom wspomnień: “Znaszli ten kraj” (ukazał sytuację obyczajowo-społeczną w Krakowie).Dużo poświęcił miejsca Przybyszewskiemu - “Kuźnia intelektu”.Życie towarzyskie w kawiarniach.Tematami całonocnych rozmów były wydarzenia artystyczne i polityczne.Panował w kawiarniach tych inny rytm życia i bycia.Życie bohemy zaczynało się o zmierzchu, a kończyło nad ranem.Nosili, często dziurawe, peleryny.Był to symbol dekadenta.Prowokacje wobec filistrów.Stylizacja na odmienność obyczajową.Za pobyt w kawiarni płacili malując ściany.Uważali się za osoby nieprzeciętne, wybitne, indywidualne, wielkich ponad wszystko.STANISŁAW PRZYBYSZEWSKIProwadził ekscentryczny tryb życia.Lubował się w kształtowaniu samego życia.Nazywano go szatanem, księciem ciemności.Jego uczniowie byli potępieńcami.Posiadał wpływ osobisty i literacki.Ze swoją kochanką Martą miał pięcioro dzieci, byli biedni [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl