[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.l5.3.Dokumentacja.W zależności od wielkości oraz rodzaju prowadzonej działalności przez przedsiębiorstwo zakres dokumentacji SZJ dla poszczególnych firm może być różny.W każdej sytuacji zakres dokumentacji nie powinien być szerszy niż wynika to z rzeczywistych potrzeb organizacji przy jednoczesnym zagwarantowaniu, że ustalona dokumentacja w pełni zabezpiecza wdrożenie, utrzymanie oraz doskonalenie SZJ.Rys.13.Poziomy dokumentowania w SZJ.Źródło: opracowanie własne.Dokumentacja SZJ jest uporządkowana hierarchicznie.Najwyższy szczebel tworzą dokumenty zewnętrzne, na które składają się normy międzynarodowe z serii ISO 9000 i normy krajowe (definiują ogólne wymagania) oraz normy branżowe (definiują specjalne wymagania klientów).Niższy szczebel stanowią dokumenty wewnętrzne - dokumenty systemu, na które składają się:lksięga jakości - definiuje najważniejsze cele i sposoby ich realizacji,llprocedury - definiują działania w ujęciu ogólnym: kto?, co?, w jakim przypadku? itp.,llinstrukcje - definiują działania szczegółowe: jak?, kiedy?,llzapisy jakości - stanowią dowód realizowania SZJ.lKsięga jakości jest najważniejszym dokumentem SZJ.Opisuje politykę jakości oraz zakres SZJ, a także zasięg jego obowiązywania w organizacji.Księga jakości dokumentuje i udowadnia zdolność jakościową organizacji, określa cele jakościowe, podział zadań, kompetencji i obowiązków personelu, który wykonuje i nadzoruje prace mające wpływ na jakość wytwarzanych wyrobów czy świadczonych usług.Księga może także obejmować udokumentowane procedury lub odwoływać się do nich.Zazwyczaj jest opracowywana dla całego przedsiębiorstwa, lecz w uzasadnionych przypadkach może być także tworzona dla wydzielonych wydziałów organizacji.Księga jakości , tak jak i pozostałe elementy dokumentacji SZJ, powinna być nadzorowana, czyli na bieżąco przeglądana i aktualizowana, a wprowadzone zmiany zatwierdzone.Procedury postępowania opisują szczegółowo warunki wykonania i kontrolę działań związanych z przeprowadzeniem różnorodnych zadań lub zarządzaniem jakością tych działań.Procedura ma charakter operacyjny i jest adresowana do konkretnych osób odpowiedzialnych za ich realizację w przedsiębiorstwie.Oprócz osób odpowiedzialnych procedura powinna określać zakres stosowania, tryby wykonawcze, warunki, które należy spełniać i przestrzegać, kryteria wyboru postępowań alternatywnych.Ponadto procedura powinna odnosić się do innych dokumentów, ich stosowania, opracowywania, rozpowszechniania oraz aktualizowania.Instrukcje to dokumenty szczegółowe, opracowywane dla konkretnych stanowisk.W instrukcjach podany jest opis, jak poszczególne działania przewidziane w procedurach winny być realizowane.Instrukcje należy opracować tylko wtedy, gdy jest niezbędna dla poprawnego wykonania działań mających znaczenie dla jakości.Zapisy jakości stanowią dowód, że w SZJ są realizowane cele nakreślone w księdze jakości, a następnie uszczegółowione w procedurach.Zapisy jakości mają postać raportów z auditów i przeglądów SZJ, a także rejestrów dostawców, ewidencji niezgodności.Od pozostałych dokumentów odróżnia je brak zmian po ich stworzeniu.6.Integracja systemów zarządzania.Zintegrowane Systemy Zarządzania to kilka współdziałających ze sobą i uzupełniających się podsystemów przedsiębiorstwa.W tym konkretnym przypadku mamy na myśli Systemy Zarządzania Jakością, Zarządzania Środowiskiem oraz Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy.Od niedawna zaczęto zauważać wzajemne przenikanie się tych systemów w organizacjach i dlatego powstała koncepcja Zintegrowanych Systemów Zarządzania, która je ze sobą łączy.Wprowadzenie ZSZ może przybierać różne formy [ 7]:lbudowy systemu zintegrowanego,llbudowy systemu zarządzania związanego z jednym obszarem i stopniowa integracja kolejnych systemów z systemem istniejącym,llbudowa częściowo zintegrowanych systemów, np.integracja w zakresie dwóch obszarów i połączenie z trzecim,llbudowa oddzielnych systemów zarządzania poszczególnymi obszarami.lBudowanie i wdrażanie ZSZ jest tematem budzącym spore kontrowersje w zainteresowanym tym problemem środowisku, co przysparza temu pomysłowi zarówno sympatyków jak i sceptyków.Centralnym punktem niezgody jest stosunek do zasadności ponoszenia kosztów integracji, ograniczeń zlokalizowanych wewnątrz i na zewnątrz organizacji oraz horyzontu czasowego integracji.Głównym przemawiającym za integracją faktem jest ogromne podobieństwo w elementach strukturalnych systemów zarządzania [7]:lpolityka i planowanie,llorganizacja i personel,llkomunikacja,llocena.lZapewnienie jednego, spójnego systemu zarządzania przedsiębiorstwem wymaga zidentyfikowania podstawowych elementów tych systemów oraz możliwości takiego ich kształtowania, aby spełniały jednocześnie kryteria ekonomiczne funkcjonowania firmy oraz wymagania zawarte w normach ISO serii 9000, ISO serii 14000, PN serii 18000.Identyfikację i zestawienie podobieństw elementów systemów zarządzania przedstawia tabela 1., natomiast model ZSZ przedstawia rysunek 14.[7].Tab.1.Zbieżność elementów systemów zarządzania zawartych w normach PN-EN-ISO 9001, PN-EN-ISO 14001, PN-N-18001.Źródło [7].Powiązania między wymaganiami normPN-N-18001PN-EN-14001PN-EN-90014.1.Wymagania ogólne4.1.Wymagania ogólne4.2.System jakości 4.2.1.Postanowienia ogólne4.2.Zaangażowanie kierownictwa i polityka bezpieczeństwa pracy4.2.Polityka środowiskowa4.1.Odpowiedzialność kierownictwa.4.1.1.Polityka jakościlPlanowaniell1.Wymagania ogólnel4.2.System jakości4.2.3.Planowanie jakościlPlanowaniel4.3.2.Identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyka4.3.Planowanie4.3.1.Aspekty środowiskowe4.4.Sterowanie projektem4.4.4.Dane wejściowe do projektowania4.4.5.Dane wyjściowe z projektowanialPlanowaniel4.3.3.Wymagania prawne i innelPlanowaniel4.3.2.Wymagania prawne i inne4.4.Sterowanie projektem4.4.4.Dane wejściowe do projektowania4.4.5.Dane wyjściowe z projektowania4.9.Sterowanie procesem4.3.Planowanie4.3.4.Cele ogólne i szczegółowe4.3.Planowanie4.3.2.Cele i zadania4.2.System jakości4.2.3.Planowanie jakości4.3.Planowanie4.3.5.Planowanie działań4.3.Planowanie4.3.3.Program zarządzania środowiskiem4.2.System jakości4.2.3.Planowanie jakościlWdrażanie i funkcjonowaniel4.4.1.Struktura, odpowiedzialność i uprawnienia4.4.Wdrażanie i funkcjonowanie4.4.1.Struktura, odpowiedzialność4.1.Odpowiedzialność kierownictwa.4.1.2.1.Odpowiedzialność i uprawnienia4.1.2.2.Środki4.4.Wdrażanie i funkcjonowanie4.4.2.Zapewnienie zasobów4.4.Wdrażanie i funkcjonowanie4.4.1.Struktura, odpowiedzialność4.1.Odpowiedzialność kierownictwa.4.1.2.2.Środki4.4.Wdrażanie i funkcjonowanie4.4.3.Szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja4.4.Wdrażanie i funkcjonowanie4.4.2.Szkolenie, świadomość i kompetencje4.18.SzkolenieTab.1.Ciąg dalszy.4.4.Wdrażanie i funkcjonowanie4.4.4.Komunikowanie się4.4.Wdrażanie i funkcjonowanie4.4.4 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl