[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.[B.M.]PARTIA WYBORCZA- typ partii politycznej char akteryzuj cej si , w przeciwie stwie do tradycyjnych partii, ca kowit dominacj funkcji wyborczej ipodporz dkowaniem wszystkich pozosta ych funkcji ( cznie z ich ograniczeniem, a nawet rezygnacj z ni ektórych) cel owi wyborczemu,co w warunkach demokracji wyborczej ma zwi ksza szanse par tii na odniesienie politycznego sukcesu.Pr zyj cie orientacji wyborczejpowoduje g bokie zmiany w strukturze organizacy jnej, strategii politycznej oraz wzorach interakcji partii wyborczej.Przekszta cenie wparti wyborcz wymaga od tradycyjnych ugrupowa rezygnacji ze struk turalnego i cis ego powi zania pomi dzy parti a konkre tngrup spo eczn b dotychczasow baz wyborcz tego ugrupowania.Daje to mo liwo politycznego otwarcia si na szer szespektrum wyborców oraz elastycznego i dostosowanego do wymaga bie cej dzi a alno ci kszta towania programu i str ategiipolitycznych.W sferze organizacyjnej zmiany tego typu powoduj wydatne zmniejszeni e aparatu partyjnego, co jest konsekwencjrezygnacji z pe nienia przez parti e funkcji niezwi zanych bezpo rednio z bie dzia alno ci polityczn.Etatowi funkcjonariuszezostaj zast pieni przez ok resowo zatrudnianych ekspertów i wysoko wykwalifikowanych doradców politycznych, których cele m jest nietylko zaplanowanie, a nast pnie wdro eni e okre lonego wizerunku politycznego ugrupowania i popieranych przez niego kandydatów napotrzeby wyborów, ale równie opracowanie gotowych k oncepcji programowych reprezentowanych nast pni e przez liderów formacjina forum publ iczny m.Dzia ania te maj s wypracowaniu takiej oferty politycznej, która zyska aby jak najszersze poparciewyborców podczas elekcji.Zast pienie tr adycyjnej aktywno ci politycznej, opartej w g ównej mierze na spo ecznej dzia alno cicz onków partii, prac profesjonalnych ekspertów, a cz sto ca ych agencji reklamowych wynajmowanych na czas kampaniiwyborczy ch skutk uje zde cydowanym wzroste m profesjonalizacji w konstruowaniu perswazyjnego przekazu politycznego(wykorzystywanie narz dzi socjotechnicznych) oraz zwi kszeniem skuteczno ci jego dostarczenia do okre lonych grup docelowych(wykorzystanie narz dzi marketingowych).Celem partii staje si dostarczenie okre lonego produktu politycznego ( wizerunk u polityka,rozwi zani a konkretnej kwestii problemowej, stylu uprawiania polityki itd.) dostosowanego do oczekiwa i gustów jak najwi kszejliczby wyborców, traktowanych nie tyle jako uczestnicy polityki, co raczej jej "konsumenci".Przyj cie takiej strategii jako dominuj cejprzez wi kszo uczestników rywalizacji wyborczej prowadzi do upodobnienia si programowego poszczególnych partii i stopniowemuprzekszta ceniu ich w "machiny wyborcze" dzia aj ce w warunk ach permanentnej kampanii wyborczej, dostosowuj ce i progr amuj ceswoje strategie pol ityczne do bi e cych oczekiwa elektor atu.W konsekwencji prowadzi to do daleko posuni tej "marketyzacji" i"mediatyzacji" polityki, czyli podporz dkowania dzia i programów politycznych wymogom "ry nku" wyborczego i mediów masowegoprzekazu, w szczególno ci za telewizji.Zob.marke ting wyborczy, twie rdzeni e o medianowym wybo rcy.[B.M.]PARYTET WYBORCZY- poj cie stosowane na oznaczenie równego udzia u na li stach wyborczych kandydatów ró ni cych si ze wzgl du na przynale nodo okr e lonej kategorii lub grupy spo ecznej (np.r asa, narodowo , wykszta ceni e, zawód).Wspó cze nie poj cie parytetu wyborczegostosuje si przede wszystkim w odniesieniu do kategorii p ci i jest definiowane jako równy udzia obu p ci w gremiach decyzyjnych.Stosowanie parytetów wyborczych ma zwi kszy liczb kobiet obecnych w polityce.W zale no ci od typu systemu wyborczego nawiecie spotyk ane s r o ne mechanizmy s ce zwi kszaniu tego udzia u: 1) parytety sensu stricto - czyli obowi zek takiego u eniai zar ejestrowania listy kandydatów w poszczególnych okr gach wyborczych (lub w skali ca ego kr aju), aby ogólna liczbakandydatów obu p ci by a dok adnie taka sama (50:50); 2) kwoty - czyli okr e lony procentowo udzia repr ezentantów ka dej z p ci nali cie kandydatów (np.w Hiszpanii liczba kandydatów jednej p ci nie mo e by mniejsza ni 40%); 3) system suwakowy (zipping) - czylinaprzemienne umieszczenie na li cie wyborczej nazwisk kandydatów obu p ci; 4) kobiece listy kandydatów - czyli listy sk adaj ce siwy cznie z kobiet (mechanizm ten by stosowany m.in.w Austr alii i Nowej Zelandii ); 5) parowanie okr gów (twinning) - zg aszaniekandydatów obu p ci w s siednich JOW-ach niejako w parach, gdzie kandydatem w jednym okr gu jest m czyzna, a w drugimkobi eta (mechanizm wykorzystany w wybor ach do parlamentów Walii i Szkocji ).Parytet wyborczy mo e by stosowany zarówno wformie dobrowolnych wewn tr zpartyjnych regulacji (system taki wprowadzi y np [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl