[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Misje firm są w swego rodzaju identyfikatorami ich tożsamości w otoczeniu.Sprawiają, że przedsiębiorstwa działające w tych samych sektorach posiadają niepowtarzalną tożsamość.Wyartykułowanie tej tożsamości odbywa się najczęściej przez złożenie otoczeniu deklaracji (obietnicy) wyrażonej w kategoriach rynkowych, wskazujących jednocześnie na źródła przewagi konkurencyjnej.W treści misji znajdują się również ważne informacje stanowiące podstawę identyfikacji wewnętrznej firmy.W tym znaczeniu misja ukierunkowuje zaangażowanie kadr kierowniczych i załogi przedsiębiorstwa wokół jego problemów rozwojowych.Misja formułowana jest naczelne kierownictwo przedsiębiorstwa.Jednak jej treść uwzględniać powinna nie tylko dążenia zarządu, ale również interesy akcjonariuszy (udziałowców), pracowników i ważnych partnerów przedsiębiorstwa.W przeciwieństwie do celów, które mogą ulegać częstszym zmianom, misja ma zawsze charakter bardziej trwały.Wyznacza ona kierunki działalności na długi okres czasu.Jest najtrwalszym zestawem przekonań i wartości wyznawanych przez przedsiębiorstwo.Dobrze sformułowana misja powinna spełniać pięć fundamentalnych funkcji: funkcję ukierunkowującą, stabilizującą, uwiarygodniającą, integrującą i inspirującą.Funkcja ukierunkowująca misji wyraża się w tym, że dobrze sformułowana misja ułatwia generację i przyjmowanie celów strategicznych, upraszcza procesy decyzyjne dotyczące wyborów rodzajów działalności, oraz pomaga w skupianiu uwagi na tym co dla przedsiębiorstwa jest najważniejsze.W funkcji stabilizującej, misja jest czynnikiem określającym pewność pracowników co do trwałych zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa.Oznacza to, że nawet stawiając wysokie wymagania dotyczące mobilności i zmian charakteru pracy, firma deklaruje wobec swych pracowników stabilność wyznawanych wartości i kryteriów powodzenia.Funkcja uwiarygodniająca misji wyraża się w tym, że rozpowszechnianie jej treści, potwierdzane konsekwentną realizacją, prowadzić może do ukształtowania się osobowości firmy i jej społecznego wizerunku, które mogą uwiarygodniać firmę w otoczeniu.Funkcja integrująca misji polega na tym, że powinna ona spełniać rolę celu skupiającego zespoły pracownicze wokół strategii firmy.Przekonująca misja powinna dawać ludziom poczucie, że robią coś co stanowi konieczny wkład w jego przedsięwzięcia.W związku z tym misja powinna odwoływać się do potrzeb i wartości, które mogą być uznane za źródło zbiorowej identyfikacji pracowników z przedsiębiorstwem.Funkcja inspirująca misji oznacza natomiast, że należy oczekiwać od innych również otwarcia na nieustanne poszukiwania innowacji.W tej funkcji misja powinna inspirować do doskonalenia firmy we wszystkich ważnych obszarach jej działalności.Oznacza to, że znajomość misji ułatwiać powinna identyfikacji niezbędnych zmian i sprzyjać ich realizacji.Na ogół przedsiębiorstwa formułują swe misje na piśmie.Określenie misji przedsiębiorstwa jest pracą twórczą.Dlatego trudno o dokładne wskazówki metodologiczne, których przestrzeganie powinno zakończyć się sukcesem.Według P.Druckera przy formułowaniu misji należy wziąć pod uwagę trzy grupy zagadnień:lokazje jakie stwarza otoczenie, a więc ujawniające się potrzeby, które mogłaby zaspokajać,llkompetencje, czyli sposób i stopień w jakim firma może te potrzeby zaspokajać, biorąc pod uwagę stan jej zasobów ludzkich, technicznych i finansowych,llzaangażowanie, które wynika ze stopnia zgodności z potrzebami i wzorami członków organizacji, a istotą jej działalności.lPoszukując misji należy brać pod uwagę kompetencje przedsiębiorstwa, fachowość, zamożność, sytuację materialną, a samo określenie misji powinno:lbyć skoncentrowane bardziej na potrzebach klientów i ich satysfakcji niż produktach czy usługach,llrozważać zmieniającą się sytuację materialną firmy,lluznawać istnienie konkurencyjnego otoczenia oraz jego skłonność zabiegania o rynek i zbycie towarów,llbyć realistyczne i osiągalne,llbyć elastyczne.lPRZYKŁADOWE MISJEPrzykład IAnita Roddick, twórczyni i właścicielka Body Hop International, tworzyła swoją firmę kosmetyczną na początku lat siedemdziesiątych, opierając jej misję na następujących podstawach:Misją przedsiębiorstwa jest produkowanie kosmetyków przy użyciu tylko i wyłącznie surowców naturalnych i nie testowanie ich na zwierzętach.Zysk nie jest jedynym celem, jest nim produkt, usługa i myślenie o środowisku naturalnym.Pod koniec XX wieku koncern wytwarza blisko 400 produktów, działa w 40 krajach, w których ma ponad 600 sklepów, a obroty firmy przekraczają 100 milionów funtów rocznie.Firma i A.Roddick są laureatkami wielu prestiżowych nagród przyznawanych w Wielkiej Brytanii typu przedsiębiorstwo roku, bizneswomen roku.Przykład IIBaxter Travenol, przedsiębiorstwo amerykańskie zajmujące się produkcją i dystrybucją sprzętu medycznego, głównie dla szpitali, centrów krwiodawstwa, laboratoriów, centrów dializy.Koncern w latach osiemdziesiątych miał swoje fabryki w 17 krajach, a produkty dostarczał do ponad 100 krajów.Misja firmy: osiąganie systematycznego, długoterminowego rozwoju wymiernego w sensie finansowym, zwrotu kapitału i zysku dla akcjonariuszy oparta była na następujących celach strategicznych:lprodukowanie wyrobów ukierunkowanych na poprawę zdrowia ludzi na całym świecie,llosiąganie najwyższych standardów jakości,llprzywództwo technologiczne w każdym sektorze działania firmy (w zakresie sprzętu medycznego),llstworzenie „silnego ducha pracy zespołowej” w każdym z przedsiębiorstw koncernu,llodpowiedzialność wobec lokalnych społeczności.lPrzykład IIIZałożona w 1990 roku przez pracowników Politechniki Warszawskiej prywatna firma (obecnie spółka akcyjna) wytwarza przemysłowe systemy laserowe przeznaczone do znakowania i cięcia laserowego oraz oferuje kompleksowe usługi i profesjonalną współpracę w zakresie laserowego znakowania, grawerowania, zdobienia i cięcia metali, szkła, tworzyw sztucznych, drewna.Znakowanie przy pomocy lasera zapewnia trwałość, precyzję oraz wysoką estetykę produktów.Przemysłowe urządzenia laserowe należą do grupy high-tech ze względu na szybkość, wydajność, niezawodność oraz dokładność wykonywanych oznaczeń.Misją firmy jest osiągnięcie wysokiego stopnia specjalizacji pozwalającego znaleźć się w niszy rynkowej na rynku globalnym.Misja ta kształtowała się w miarę rozwoju firmy.W momencie formułowania misji zakładano, że firma będzie wytwarzać urządzenia laserowe na potrzeby polskich przedsiębiorstw przemysłowych.Urządzenia te powinny być niezawodne, wysokiej jakości i dostosowane do właściwie rozpoznanych potrzeb klientów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- Strona pocz±tkowa
- cz%25ea%259c%25e6%2B3%2B%252840%2Bstron%2529
- analiza%2Bekonomiczna%2B %2Bpolifarb%2B%252820%2Bstron%2529
- analiza+sprawozda%C5%84+finansowych+banku+%2829+stron%29
- Analiza strategiczna Pollena (14 stron)(1)
- prawo%2Bbankowe%2B %2Bkomentarz%2B719%2Bstron
- Prawo+Bankowe+ +Komentarz+%28719+Stron%29
- rozw%f3j+my%9cli+ekonomicznej+%2847+stron%29
- Czym+jest+biznes+plan+%2813+stron%29%281%29
- Prawo gospodarcze (26 stron)(1)
- Analiza kodĂłw kreskowych (7 stron)(1)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- anisem.keep.pl