[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Chór usiłuje wpłynąć na bohatera, ingeruje w jego poczynania: "No róbże coś",- nie ma podziału na akty i sceny,- odrzucenie zasady naturalnego prawdopodobieństwa (tylko dążenie do realizmu), prawdziwość pewnych rzeczy, ale obecność scen nieprawdopodobnych (np.zamordowanie chóru, absurd niektórych przedmiotów),- absurd językowy,Taki sposób budowy utworu służy sfunkcjonowaniu kompozycji dramatycznej, podkreśleniu rozpadu bohatera, stanu destrukcji.Dostrzegalny jest chaos w kompozycji i języku.Poetyka lingwistów - różnica Białoszewski i nowa falaNowe debiuty po wydarzeniach październikowych w 1956r, po odwilży, socrealiźmie - pojawia się m.in.fala nowej poezji:poezji lingwistycznej: Miron Białoszewski, Tadeusz Karpowicz, Edward Balcerzan, Zbigniew Bieńkowskipozostali: poezja turpistyczna - Stanisław Grochowiakpoezja neoklasyczna, bądź klasycyzm - J.A.Rymkiewicz, Z Herbert(UWAGA: poezji nie da się zamknąć w tabelki, np.turpizm początkowo występował i u Różewicza i Białoszewskiego, więc granica przyporządkowania jest płynna)Co to jest poezja lingwistyczna?- język - po łac."lingua" Język stał się materią poddaną kreacji, tworzywem poetyckim.Lingwiści "biorą" język i z szablonów wypowiedzi, badaczy słów, form mowy - konstruują poezję.Poezja ma wykorzystywać możliwości języka, brzmienię, grę słów, dowcipu językowego, ale nie przypadkowe, lecz tak, by wydobyć sens, prawdę o znaczeniach rzeczywistości.Jest to więc inna, nowa poezja - wydobywa obiektywność języka.Poeta rozbija formy językowe, tworzy neologizmy, wykorzystuje analogie brzmień, demaskuje, używa kalamburówNowa Fala poetów - Barańczak, Krynicki, Korunhauser odwołuje się do możliwości i konwencji języka, zyskali miano neolingwistówBiałoszewski - w jego poezji są rzeczy stałe: piec, podłoga, sufit.To taka Wycieczka do Wesołego miasteczka, na przedmieścia, do baru mlecznego, ale takiego z lat socjalistycznych, z kolejką, kłótnią o makaron.Zyskał on nazwę - "poeta rupieci" - bo bohaterem jego poezji stały się rzeczy, które znamy z codzienności, nawet śmieciuchy i starocia.* Szare eminencje zachwytu - składa hołd światu drobiazgów, łyżce durszlakowej, piecowi, Artur Sandauer nazwał go "poetą świętej powszechności" - codzienność stała się obszarem penetracji i poszukiwań.Białoszewski wprowadził też do poezji przestrzenie uznawane za niskie, byle jakie, tandetne, kiczowate* Karuzela z Madonnami - atmosfera jarmarczno odpustowa.Jest to "desakralizacja sacrum" - peryferie kultury zostały wprowadzone do literatury* Mironczarnia - zwrócić uwagę na maestrię słów "niepotraf" i "cozrobień" - nie są to byle jakie sklejanki słowne.Zawierają i rozpacz tworzenia i swoisty humor i systans wobec siebie i pobłażliwą ironię* Podłogo pobłogosław - kuluarowy wiersz.Odrzucenie starych, zużytych i nudnych modeli i lakierowanych manier na rzecz nowego - gry języka, dotarcia do dna mowy - i ta mowa ma być teatrem poszukiwań.Życie powszednie zostało tu uwznioślone i uświęcone pod skromną postacią buraka, podłogi, kartofla.Rozegrało się misterium powszedniości stała się też sferą, w której należy prowadzić poszukiwania.Metaliteracki, metaliteratura - czyli tekst literacki, który jest wypowiedzią o literaturze, może też być o sobie samym (autotematyczny), może być realizacją programu, dotyczącego literatury.Powyższy utwór można nazwać metaliteracką odpowiedzią, bo staremu przeciwstawia nowy model, wskazuje nowe obszary poszukiwań.- deformacja języka miała swoich przedwojennych wykonawców - awangardę i futurystów - (Przyboś, Peiper, Czyżewski, Młodożeniec)Koncepcja poety i poezji w poszczególnych epokachANTYKHoracy - Exegi Monumentum - oznacza stawiam sobie pomnik.- podejmuje temat nieśmiertelności poety i poezji,- twórczość, poezja daje poecie sławę i nieśmiertelność,- non omnis moriar (nie wszystek umrę) - zostanie po mnie sława i poezja.Według Horacego poeta ma dwoistą naturę poety: śmiertelną i nieśmiertelną np: w odzie, Niezwykłe i potężne uniosą nas Skrzydła, - mówi poeta ze dwojej złożony natury - słowa te wykorzystuje wielokrotnie J.KochanowskiRENESANSnp: Pieśń XXIV Kochanowskiego: Polecę precz, poeta ze dwojej złożony natury - głosi wizję poety ptaka, istoty o dwoistej naturze, którego nikt nie rozumie,ROMANTYZM- Poeta wyniesiony ponad tłumy zwykłych ludzi na szczytach gór w pojedynku z Bogiem, mający misję do spełnieniaA [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl