[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Uzyskanie przychodu rejestrowane jest w momencie realizacji sprzedaży (w chwili wystawienia faktury) i nie oznacza, że gotówka wpłynęła na konto firmy.Podobnie, koszt dostawy jest księgowany w chwili przyjęcia materiałów (surowców) do magazynu, niezależnie od tego, kiedy nastąpi zapłata gotówkowa.Firma kwalifikuje, jako koszty transakcje, które nie są związane z przepływem gotówki - takim kosztem jest amortyzacja.Amortyzacja jest sposobem przypisania części wydatku poniesionego w chwili zakupu środka trwałego do kolejnych okresów, w których przy pomocy tego składnika majątku (np.maszyny) tworzony jest przychód (następuje sprzedaż produktów wytworzonych przy pomocy tej maszyny).Dla firmy bardzo istotną informacją jest stan środków pieniężnych oraz zmiana tego stanu, która nastąpiła w okresie rozliczeniowym.Ważne jest również, by wiedzieć jakie przyczyny spowodowały wzrost lub spadek stanu środków pieniężnych.W tym właśnie celu sporządza się sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych , czyli cash flow.lJak z zysku netto otrzymać cash flow (przepływ gotówki)?llnależy do zysku netto dodać wszystkie koszty, które nie spowodowały wypływu pieniądzallnależy też odjąć wszystkie przychody, którym nie towarzyszył przypływ gotówkillnależy anulować wpływ transakcji, które nie powodują przepływu środków pieniężnychllUzyskiwanie cash flow metodą pośrednią (z zysku netto)- działalność operacyjnalZYSK NETTO+ pomniejszenie środków obrotowych (z wyjątkiem gotówki)+ powiększenie zobowiązań bieżących+ amortyzacja- powiększenie środków obrotowych (z wyjątkiem gotówki)- pomniejszenie zobowiązań bieżących= CASH FLOW OPERACYJNYlUwzględnienie działalności finansowej i inwestycyjnejlCASH FLOW OPERACYJNY+ pomniejszenie wartości środków trwałych DZIAŁALNOŚĆ- powiększenie wartości środków trwałych INWESTYCYJNA- spłata kredytu+ zaciągnięcie kredytu DZIAŁALNOŚĆ+ powiększenie kapitału udziałowego FINANSOWA- wypłata dywidendy+ zmiana innych pozycji bilansowych= CASH FLOW (PRZEPŁYW GOTÓWKI) NETTOFIRMA ZOFIIćwiczeniePierwszego dnia października Zofia rozpoczęła działalność gospodarczą przez wpłacenie 100 tys.złotych na konto firmy w banku.W tym samym dniu zakupiła urządzenia o 10 letnim okresie użytkowania dla firmy na sumę 240 tys.złotych, płacąc 40 tys.i biorąc kredyt na 200 tys.Oprocentowanie tego kredytu wynosi 24% w skali roku, a odsetki należy płacić bankowi pierwszego dnia każdego miesiąca.Pierwszy termin płatności odsetek przypada 1 listopada.Zofia wynajęła pomieszczenie sklepowe za 10 tys.zł miesięcznie i zapłaciła od razu czynsz za dwa miesiące z góry.Zakupiła towar płacąc 30 tys.zł dziś i 40 tys.później w październiku.Pozostałe 80 tys.zł zapłaci w listopadzie.W październiku sprzedała towar za 170 tys.zł.Klienci zapłacili 80 tys.zł i zapłacą pozostałe 90 tys.zł w listopadzie.Zapłaciła pracownikom 30 tys.zł w październiku i winna im była dodatkowe 8 tys., które zapłaci w listopadzie.Zapłaciła 10 tys.zł za telefon i 6 tys.zł za energię elektryczną.Oba te rachunki to należność za październik.Niesprzedany towar w sklepie na koniec miesiąca miał wartość 45 tys.(według cen zakupu).FIRMA ANDRZEJA IPierwszego lipca Andrzej rozpoczął działalność gospodarczą przez złożenie 50 tys.zł na koncie firmy.W tym samym dniu wziął kredyt na 100 tys.zł.Oprocentowanie kredytu wynosi 24% (2% miesięcznie), a odsetki należy zapłacić kredytodawcy pierwszego dnia następnego miesiąca.Pierwsza spłata odsetek wypada pierwszego sierpnia.Andrzej wynajął pomieszczenie sklepowe za 8 tys.zł miesięcznie i zapłacił za trzy miesiące.Zakupił towar na sumę 120 tys.zł i zapłacił gotówką 80 tys.zł.Resztę zapłaci w sierpniu.W lipcu sprzedał połowę towaru za 100 tys.zł., klienci zapłacili mu 30 tys.zł, a pozostałe 70 tys.zapłacą w sierpniu.Andrzej płaci pracownikom łącznie po 5 tys.zł tygodniowo.W lipcu pracownicy przepracowali 4 tygodnie, lecz Andrzej zapłacił w lipcu tylko 15 tys.zł.Resztę wypłaci pracownikom na początku sierpnia.Ponadto Andrzej otrzymał fakturę od firmy przewozowej za dostawę towaru sprzedanego w lipcu.Należne 7 tys.Andrzej zapłaci w sierpniu.FIRMA ANDRZEJA IIPierwszego sierpnia Andrzej zapłacił odsetki od kredytu za lipiec.7 sierpnia zapłacił pracownikom zaległe wynagrodzenie za ostatni tydzień lipca i bieżące - za pierwszy tydzień sierpnia (razem 10 ml).Wynagrodzenie za pozostałe 3 tygodnie sierpnia zapłaci w pierwszym tygodniu września.Kupił towar za 80 tys.i zapłacił 40 tys.gotówką.Sprzedał towar o wartości 90 tys.za 150 tys.Klienci zapłacili gotówką 70 tys.oraz uregulowali należność za lipiec (70 tys.- w gotówce).Andrzej zapłacił dostawcom za towar dostarczony w lipcu - 40 tys., a firmie transportowej - 7 tys.W pierwszym tygodniu września zapłaci następujące sierpniowe rachunki:lpracownikom 15 tys.(za 3 tygodnie sierpnia)llfirmie transportowej 7 tys.llbankowi 2 tys.lNa koniec sierpnia Andrzej zaksięgował zużycie wcześniejszej przedpłaty czynszu w wysokości 8 tys.4 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl