[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.llllGrupa strategiczna - zbiór firm stosujcych podobn strategi dziaania.Grupy strategiczne w ramach brany tworz firmy majce podobne aktywa i dlatego realizuj podobne strategie.llIntensywno konkurowania w ramach grupy jest silniejsza ni w ramach brany.llllKluczow kategori w analizie grup strategicznych jest bariera mobilnoci.Wynikaj one z tego, e stosowanie przez firm okrelonej strategii specjalizuje jej dziaanie oraz ogranicza elastyczno reakcji i zmiany, utrudniajc w ten sposób przejcie do innej grupy strategicznej.Utrudniaj one zarówno firmom ju istniejcym jak i nowo wchodzcym.llllPunktem wyjcia do okrelenia grup strategicznych w brany jest zdfiniowanie :ll- istotnych zmiennych strategicznych, które rónicuj firmy w danym sektorze/branyll- zbioru istotnych konkurentówllllKolejnym krokiem jest zgrupowanie konkurentów wokó wartoci strategicznych zmiennych.llllMetody klasyfikacji grup w ramach sektora (podejcia do klsyfikacji)llllnominalistyczne - zakada, e grup strategicznych w ogóle nie ma w praktyce i jest to konstrukt teoretyczny (wymylony) obserwatorów.llllteoretyczne - opiera si na zaoeniu, i s pewne aprioryczne zmienne strategiczne rónicujce firmy w sektorze, i wychodzi od klasycznej definicji Hunta, która stwierdza, e grupa strategiczna jest to zbiór firm majcych podobne aktywa i dlatego realizujcych podobne strategie.Zakada ona, e aby wyjani zrónicowanie firm w sektorze i ich podzia na wzgldnie odrbne skupiska, trzeba wskaza najbardziej istotne zmienne (wielko firmy, rentowno, technologi) i nastpnie wedug nich dokona podziau firm na grupy strategiczne.Podstawowym problemem tej metody jest to, e trzeba apriorycznie przyj hierarchi istotnych zmiennych i na jej podstawie podzieli firmy w sektorze grupy.Moe okaza si, e dobralimy bdne zmienne i zaproponowane grupy s tylko sztucznym konstruktem, efektem naszych zaoe.llllpraktyczne - metoda empiryczna unika bdów i uomnoci podejcia teoretycznego, odsaniajc zmienne, które jednoczenie maj charakter strategiczny i szczególne znaczenie dla danego sektora.Budowa grup strategicznych na podstawie bada empirycznych moe mie dwojaki charakter :ll- analiza statystyczna moliwych taksonomii (metoda czynnikowa lub zbiorów)ll- jakociowe badania historii rozwoju danego sektora (badania „podune”, czyli analizujce zmian w czasie), które ujawniaj bogactwo przyczyn odmiennych strategii firm, jak i ewolucj przewag strategicznych.llllJak powstaj grupy strategiczne ?llll1.W momencie powstania brany panuje ogromna niepewno odnonie preferencji konsumentów, segmentów, optymalnych technologii, wielkoci firmy.Dlatego róne firmy dokonuj wyborów rónych strategii pocztkowych, uznajc inne zmienne decydujce o sukcesie.ll- stopie specjalizacjill- typ marketingull- pozycja kosztowa i cenowall- toczenie lub ssanie w kanaach dystrybucjill- jako wyrobull- stopie integracji pionowejll- zakres systemu obsugill- typ wspópracy z dostawcamill2.Menederowie firm maj róne cele, wartoci i nastawienia co prowadzi do tworzenia odmiennych strategii.ll3.Trudnoci i przeomy w otoczeniu (np.nowe technologie, kryzys naftowy, nowi konkurenci) lub nowa era w cyklu ycia brany, prowadz firmy do strategicznych inwestycji (materialnych i niematerialnych), które zwikszaj rónorodno firm w ramach brany.ll4.Firmy nalece do rónych grup strategicznych mog mie kompletnie inne moliwoci eksploatacyjne szans pojawiajcych si w otoczeniu - w rezultacie relatywna zyskowno firm w rónych grupach zmienia si w czasie.llllZnaczenie analityczne map grup strategicznych.llllJasne okrelenie strategicznych zmiennych definiujcych bariery mobilnoci w danym sektorze [Dlaczego ze sob nie konkuruj, stopie zintegrowania, reputacja- silna bariera, zasig terytorialny, produktowy].llJasne okrelenie grup wanych i marginalnych, kto ma najwiksze znaczenie na wzrost.llJasne zdefiniowanie opcji strategicznych na poziomie grupyll- stworzenie nowej grupy (Swatch)ll- przeniesienie si do lepszej grupy (Lexus)ll- wzmocnienie wasnej grupy strategicznejllJasne okrelenie tendencji do ruchów grup w ramach sektora oraz pomidzy grupami - pomoc w prognozowaniu siy rywalizacji i potencjalnych reakcji sektora, grup i firmllllllPrzykad :llAnaliza grup strategicznych za wzgldu na:llZasoby: a) materialne , np.powierzchnia, ilo i rozlokowanie sal b) niematerialne: pooenie, renoma, kontakty z prywatnymi kolekcjonerami i zagranicznymi muzeami wpywa to na atrakcyjno wystawllTyp odwiedzajcychllZasobyllNiewielkie znacznellllGeologiczne, Kolejnictwa -1lllllLiteratury, Teatralne -2llEtnograficzne, Narodowe -5lllChopina, Historyczne m.st.Warszawy -3llazienki, Zamek Królewski, -6lllllllKolumna:llTyp odwiedzajcych: hobbycillllllturycillllllllAnaliza barier mobilnoci:llSilniejsz barier stanowi zasoby (zwaszcza w krótkim okresie), na typ odbiorców mona atwiej wpywa, cho nie zawsze np.muzeum geologiczne.llOkrelenie grup wanych, dominujcych i marginalnych: dom pod wzgldem liczby odwiedzajcych i dynamiki wzrostu ich s muzea z grupy 6, marginaln za stanowi grupy 1 i ew 2 ze wzgldu na siln specjalizacj ofertyllMoliwoci przesuni w ramach grup:llPrzesunicia w prawo w krótkim czasie s niemoliwe, jedynie rywalizacja pomidzy „kolumnami” o zwikszenie liczby turystów, ale jedynie w wyniku silnej promocji.Grupa 6 moe si stara o pozyskanie „hobbystów”, chocia i tak dominujc grup stanowi bd turyci (te muzea s wizytówk Warszawy).Najwiksze „pole do popisu” ma Muzeum Narodowe, poniewa obsuguje po trochu kad z grup.llStrategia innowacyjna mogaby zakada:llUczynienie z tego muzeum przybytku kultury w którym naley bywa (jak w Filharmonii), skierowa ofert do snobów itp [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl