[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Motywacja osiągnięć.lmotywacja osiągnięć zakłada współzawodniczenie ze standardem doskonałości (McClelland).Prowadzi do podniesienia lub utrzymania na tak wysokim poziomie jak to możliwe własnych umiejętności we wszystkich działaniach, do których stosuje się wg jednostki standard doskonałości, a więc wykonanie tych zadań może doprowadzić do sukcesu lub niepowodzenia.llAtkinson - działanie podejmowane przez jednostkę w oczekiwaniu, iż wykonanie tego działania będzie oceniane zgodnie z pewnym standardem doskonałościllReykowski - charakterystyczną cechą motywacji osiągnięć jest tendencja do ujmowania rzeczywistości w kategoriach sukces - niepowodzenie, stawanie sobie coraz wyższych wymagań, skłonność do tego, aby naokoło siebie dostrzegać standardy i wymagania stawiane po to, aby te standardy osiągnąć.Jest więc to mechanizm samopobudzający się do ciągłego pięcia się do góry, rywalizowania z innymi i z samym sobąllWskaźniki motywacji: siła motywacji zależy od:lloczekiwań poznawczych (czy dane działanie doprowadzi do określonej konsekwencji)llatrakcyjności tych konsekwencjilltendencja do osiągania sukcesu jest wysoka prze średnim poziomie trudności zadania.Osoby o wysokiej ,motywacji osiągnięć wybierają zadania o średnim stopniu, a osoby z tendencją do unikania niepowodzeń wybierają bardzo łatwe zadania lub bardzo trudne.Po sukcesie wzrasta poziom aspiracjillzdolność do odraczania gratyfikacji - zrezygnowanie z nagród natychmiastowych na rzecz większych ale odleglejszych w czasie - wysoka motywacja osiągnięćle) czynniki kształtowania motywacji - wzorce (rodzice), uwaga i wielkość wysiłku wychowawców, sposób egzekucji wymagań (najlepsza jest dominacja nagród)61.Osobowość typu A (odmienne reakcje osobowościowe na stres)lprzedwczesna choroba wieńcowa, nadmierna aktywność, skłonność do pośpiechu, nacisk na ilość a nie na jakość, niechęć do autorefleksji, tendencja do rywalizacji, nadmierna ambicja i potrzeba władzyl62.Inteligencja emocjonalna.lznajomość własnych emocji (samoświadomość)llkierowanie emocjami (samokontrola)llzdolność motywowania sięllrozpoznawanie emocji u innychllnawiązywanie i podtrzymywanie związków z innymillaleksytymia: niezdolność do wyrażania emocji, częściowy brak uczuć, często ból psychiczny odczuwany jako fizycznylSTRES, FRUSTRACJA, AGRESJAStres jego źródła i przebieg:lstres: niespecyficzna reakcja organizmu na wszelkie stawiane mu wymagania środowiskowe lub zagrożenie jednostki.Lub jest to reakcja organizmu na tak zwaną sytuację stresową, czyli na działanie czynników (stresorów), które wywołują nadmierne obciążenie systemu samoregulacji psychologicznej i wzbudzają stan napięcia emocjonalnegollprzyczyny mogą być przyjemne albo nieprzyjemnellwymagają zmiany przystosowania, czyli readaptacji.Biologiczna reakcja jest zwykle taka sama.Czasem jest ona szkodliwa i nie przystosowawcza.Pogorszenie się sytuacji organizmu ma charakter psychogenny i prowadzi do zaburzeń psychosomatycznych (gł.: choroba wrzodowa, wysokie ciśnienie krwi, nieżytu jelit, bólów krzyża, zapalenia skóry, otyłości, astmy)llradzenie sobie ze stresem:llogólny zespół adaptacyjny (Seyle):llreakcja alarmowa (mobilizacyjna) - zmiany fizjologiczne (biochemiczne), które są pierwszą odpowiedzią organizmu na zadziałanie czynnika wywołującego stres (stresora).llStadium odporności - jeśli kontakt ze stresorem trwa nadal, to organizm wytwarza odporność na ten szczególny stresor.Objawy z pierwszego stadium zanikają, mimo że zakłócająca stymulacja trwa nadal.Procesy fizjologiczne wracają do normy.Wiąże się to z wydzielaniem przez przedni płat przysadki oraz kory nadnerczy (ACTH, kortykosterydy)llStadium wyczerpania - Jeżeli stresor działa zbyt długo dochodzi do punktu, wlktórym organizm nie jest w stanie utrzymać swojej odporności.Nie możliwejest dalsze wydzielanie hormonów i organizm nie potrafi dostosować się do stresu, dysfunkcje fizjologiczne pojawiają się ponownie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- Strona pocz±tkowa
- Wpływ wybranych składniów żywnoci na aktywnoć psychofizycznš człowieka Diana Denek 2014a
- Jonathan Renshon Why Leaders Choose War The Psychology of Prevention (2006)
- ADHD in Adults A Psychological Guide to Practice Susan Young, Jessica Bramham
- Psychologia SpoĹeczna Serce i UmysĹ Elliot Aron son
- Psychologia Społeczna Serce i Umysł Elliot Aron son
- WYKŁADY Z PSYCHOLOGII OGÓLNEJ PROF. ŁUKASZEWSKI (genialne polecam)
- Aronson Elliot Psychologia Społeczna. Serce i Umysł (2)
- Elliot Aronson Psychologia Społeczna Serce i Umysł
- Diabelska gra Angela Marsons
- Cities 2 Temple Hill Forgotten Realms
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- realmusic.htw.pl