[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.serce przebite strzałą- prawo zamykanianp.z kropek przy odtworzeniu ósemkatendencja do likwidowania przerw i uzupełniania ich tak, żeby tworzyły zamkniętą strukturętendencja do domykania- proces generatywny zmienia sens bodzca- prawo najlepszej figurywyodrębnianie pewnych figur jako części (np.połączony odwrócony prostokąt i owal)PODSUMOWANIE- proces percepcji polega na wzroście zdolności do rozpoznawania obiektów kosztemrejestrowania detali (ekonomizacja percepcji)im lepiej rozpoznawany jest obiekt tym mniej szczegółówlepiej i mniej- polega na doskonaleniu procesu percepcjidla zarejestrowania bodzca potrzebny jest wielokrotny kontakt z danym bodzcem (oko ucieka zobrazu i powraca wielokrotnie, wielokrotne rejestrowanie), bodziec krótki i jednorazowy możezostać niezobaczony- schematy percepcyjne bezużyteczne w zmiennym otoczeniu (użyteczne gdy środowiskowzględnie stabilne)zmiana kontekstu, kontrastu, nastawienia - dostrzegamy rzeczy inaczej- specjalizacja w spostrzeganiu wynika z :* specjalizacja doświadczeń (np.opis wypadku przez przeciętnego gapia, a blacharzasamochodowego)WYKAAD SMYPROCES GROMADZENIA DOZWIADCZEC 2Uczenie się :1.potocznie - doświadczenie szkolne2.psychologicznie :- opanowywanie nowej czynności (uczenie się)- gromadzenie nowych informacji (procesy pamięciowe)W wyniku własnej aktywności podmiotudochodzi do opanowania nowej czynności (w odróżnieniu od procesów pamięciowych)Istnieje 5 mechanizmów uczenia się.Nie musimy uczyć się wszystkiego bo człowiek ma gotowe, ewolucyjnie ukształtowane odruchypozwalające przetrwać (getetyczne, biologiczne) - tak więc nie wszystkiego trzeba się uczyć.Uczeniesię w okresie płodowym (np.sygnalizowania w uświadomieniu matce, żeby zaśpiewała jakąś piosenkęmożna nauczyć już płód, noworodka można nauczyć, żeby przez określony sposób ssania włączałmagnetofon na określonej piosence)Mechanizmy uczenia się :I.odruchy bezwarunkowe - odruchy obronne (powieki, zrenicy, chwytny, kurczenia się - lękowy),odruchy wegetatywne (wydalanie, połykanie) - niewielka grupa na bazie, której można kształtowaćbardziej złożone zjawiska (nadbudowuje się na nich wiele umiejętności)II.trzeba poczekać, aż pojawią się odruchy biologiczne np.siedzenie, chodzenie (zależne od fazydojrzałości biologicznej) - różne przekonania potoczne np., że dziecko trzeba uczyć siadać - plemionaafrykańskie, chodzić - nasza kultura, ale tego nie trzeba uczyć (np.Indianie Pueblo trzymają dzieciprzez 20 miesięcy przywiązane do deski w pozycji mumii i obadanżowane i po odbadażowaniu dziecizaczynają w ciągu kilku dni chodzićFunkcja przystosowania odruchów :- mówienie- trzeba poczekać, aż dojrzeją funkcje i mózg odpowiedzialne za mowę i koordynację ruchową- gotowe wzorce zachowań, które muszą dojrzećIII.imprinting (wdrukowanie) - gotowe wzorce, ale potrzebują wyzwalaczy (Konrad Lorenz -laureat Nobla w biologii, lekarz SS w Poznaniu, zesłany na Syberię, uważny obserwator stwierdził :- ptaki po wykluciu się z gniazda ruszają za pierwszym większym obiektem, który się porusza (możeto być kot, ciągnięte pudełko, człowiek)- gotowy wzorzec podążania za (w naturze za matką), ale może być dysfunkcjonalny w zmienionychwarunkachImrinting Hess- kaczątko na bieżni maszerujące za sztuczną kaczką- musi się uruchomić w ciągu kilku pierwszych godzin po urodzeniu- taki sam mechanizm wdrukowania - u noworodków przywiązanie do matki przez bezpośrednifizyczny kontakt z ciałem matki w ciągu kilku pierwszych godzin - więz biologiczna, jeżeli nie matego kontaktu powstaje pózniej więz psychologiczna.UCZENIE SI :I.modelowanie - społeczne uczenie się przez naśladowanie wzorców społecznych (AlbertBandura) - przejmowanie wzoru prezentowanego przez innych :- czy mamy okazję widzieć jak zachowują się inni (w tresurze skuteczniejsze jest podglądaniewykonania innych, dlatego w treningu jednocześnie uczestniczą psy o różnym zaawansowaniu)- teoria społecznego uczenia się Bandury- naśladowanie- przejmowanie intencji (sensu, wzorca zachowania) - np.znęcanie się nad gumową lalką- przejmujemy zachowania i udzielamy bezwiednie wzorców zachowań innym (np.dziewczynkareagująca na robaka zaciekawieniem lub obrzydzeniem)- agresja jako efekt modelowania (Bandura) - transmisja wzorców zachowań agresywnychtelewizja - agresja - efektywny mechanizm w/g BanduryJurij Profenbremer - używał w badaniach fragment filmu "Buntownik bez powodu" , w którym byłazawarta intencja zachowania agresywnego, ci, którzy oglądali byli znacznie bardziej agresywni.Ralf Husmen - wpływ oglądania scen agresywnych na potencjał agresji u ludzi (badali co dziecioglądają i ustalali indeks scen agresywnych, potem po 10 latach badani zostali postawieni w sytuacjiwyboru (negocjowanie lub atak) i im więcej ktoś oglądał scen agresji tym większy miał potencjałagresji- oglądanie agresji zwiększa potencjał agresji- nie tylko się naśladuje, ale wprowadza się swoje innowacje- może trzeba wprowadzić cenzurę edukacyjną tak jak w SzwecjiDla naśladownictwa mają znaczenie następujące czynniki :- wyrazistość wzoru- uważne obserwowanie co inni robią- znaczenie wzoru (osoby) dla osoby obserwującejII.Uczenie się przez instrukcje : (występuje tylko u ludzi)- dzięki opanowaniu mowy- np.książka kucharska, instrukcje symboliczne - obrazkowe- prosta strategia- nauczyciel nie musi wiedzieć więcej niż uczeń (może wiedzieć mniej) - np.trenerka, która nie umiejedzdzić na łyżwach (nie umie, ale wie jak się trenuje)III.Uczenie się asocjacyjne (skojarzeniowe)* eksperyment Z.Wojtaszkadawał ogłoszenie o płatnym eksperymencie i uprzedzał zgłaszających się, że związany jest on zprzykrością.Ochotnicy przebywali w labolatorium pojedyńczo, siedzieli na krześle z obrożą zelektrodami, które raziły prądem w czułe miejsce na szyi.Eksperymentator demonstrował na osobie,żeby osoba mogła się wycofać.W poręczy fotela znajdowało się urządzenie, którym można byłowyłączyć prąd, ale trzeba to było zrobić bardzo precyzyjnie.Badani nie dostawali żadnej instrukcji, amimo to uczyli się nowego sposobu zachowania - wyłączania prądu.W drugiej części eksperymentu w rogu kabiny błyskał flesz i następował szok elektryczny
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- Strona pocz±tkowa
- Wpływ wybranych składniów żywnoci na aktywnoć psychofizycznš człowieka Diana Denek 2014a
- Jonathan Renshon Why Leaders Choose War The Psychology of Prevention (2006)
- ADHD in Adults A Psychological Guide to Practice Susan Young, Jessica Bramham
- Psychologia SpoĹeczna Serce i UmysĹ Elliot Aron son
- Psychologia Społeczna Serce i Umysł Elliot Aron son
- Aronson Elliot Psychologia Społeczna. Serce i Umysł (2)
- Elliot Aronson Psychologia Społeczna Serce i Umysł
- Michael Pilinski Without Embarrassment
- Marcel Proust 20000 Lieues sous les mers Partie 2
- Robards Karen Nikt nie jest aniołem
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- lam.xlx.pl