[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.29.Podstawowe cechy myÅ›lenia formalnego: MyÅ›lenie formalne jest odzwierciedleniem relacji pomiÄ™dzy przedmiotami i klasami przedmiotów, zdarzeniami, itd.Pojawia siÄ™ po 11-12 roku życia i jest zwiÄ…zane z ksztaÅ‚ceniem siÄ™.opiera siÄ™ na operacjach na sÄ…dach i symbolach.30.Zdolność do analizy kombinatoryjnej - sposób oceny: to umiejÄ™tność i tendencja do dokonywania kombinacji różnych elementów, każdy z każdym, systematyczne kombinowanie do wyczerpania wszystkich możliwoÅ›ci.Sposoby oceny: „eksperyment chemiczny” Piageta z pÅ‚ynami w naczyniach.Zadanie: wymieszać pÅ‚yny tak, by powstaÅ‚ pÅ‚yn czerwony.Eksperyment z wahadÅ‚em: różnej dÅ‚ugoÅ›ci sznurki i różnej ciężkoÅ›ci wahadÅ‚a.WahadÅ‚o wprawia siÄ™ w ruch.Zadanie: na czym polega czÄ™stotliwość wahaÅ„ wahadeÅ‚ka.Eksperyment z dźwigniÄ….31, Rozwój metapamiÄ™ci: metapamięć, to wiedza na temat pamiÄ™ci wÅ‚asnej oraz w ogóle jako o zjawisku, procesie psychologicznym.SkÅ‚ada siÄ™ na niÄ… to, co wpÅ‚ywa na efekty pamiÄ™ciowe.Rozwój polega na samokontroli procesów poznawczych.PrzebiegajÄ… one w sposób zamierzony i kontrolowany.Przy rozwiÄ…zywaniu problemu, czÅ‚owiek sam steruje swoimi myÅ›lami.Ponadto procesy poznawcze nie tylko zaczynajÄ… kontrolować same siebie, ale i inne aspekty, jak zachowanie, czy emocje.32.Wokalizacja przedwerbalna i jej znaczenie rozwojowe: To miÄ™dzy innymi krzyk, gruchanie (2-3 miesiÄ…c życia) i gaworzenie (5-6 miesiÄ…c życia).DźwiÄ™ki te majÄ… duże znaczenie w rozwoju, gdyż przygotowujÄ… aparat artykulacyjny do mówienia oraz wywoÅ‚ujÄ… pewnÄ… reakcje otoczenia, pozwalajÄ…c dziecku zdać sobie sprawÄ™, że za pomocÄ… wydawania dźwiÄ™ków można siÄ™ porozumiewać.33.Warunki pojawienia siÄ™ mowy u dziecka: 1) zdolność sÅ‚yszenia i sÅ‚uch fonematyczny, 2) sprawność aparatu artykulacyjnego, 3) motywacja komunikacyjna (dziecko musi chcieć mówić), to jest a) poczucie wÅ‚asnej odrÄ™bnoÅ›ci, b) dostrzeganie reakcji otoczenia, c) zdolność rozumienia sÅ‚owa jako znaku (warunek poznawczy).34.Główne kierunki zmian w rozwoju mowy: 1) wzrost iloÅ›ciowy sÅ‚ownika (szczególnie gwaÅ‚townie przebiega od 1,5 roku do 2 lat, potem staje siÄ™ mniej intensywny); 2) jakoÅ›ciowe wzbogacanie siÄ™ sÅ‚ownika (od słów dotyczÄ…cych otoczenia dziecka, do okreÅ›lajÄ…cych dalsze otoczenie); 3) obiektywizacja znaczeÅ„ słów (upodabnianie sÅ‚ownictwa dziecka do sÅ‚ownictwa dorosÅ‚ych); 4) doskonalenie siÄ™ artykulacji (poprawność wymowy); 5) gramatyzacja mowy (opanowywanie reguÅ‚ konstrukcji zdaÅ„); 6) doskonalenie siÄ™ funkcji mowy (u maÅ‚ego dziecka mowa: a) ekspresywna - do wyrażania na zewnÄ…trz przeżyć, b) impresywna - sÅ‚użąca do wywierania wpÅ‚ywu na otoczenie).35.Realizm nominalny: To termin (wg.Piageta) oznaczajÄ…cy przekonanie, że każdÄ… rzecz oznacza tylko jedno sÅ‚owo i że sÅ‚owo to jest immanentnÄ…, oczywistÄ… cechÄ… tej rzeczy.36.Spór o funkcje mowy (Piaget - Wygotski): WedÅ‚ug Wygotskiego logika rozwoju mowy polega na tym, że mowa sÅ‚uży do porozumiewania siÄ™ (pierwotnie), a z czasem odkrywa siÄ™, że to również wÅ‚asnym dziaÅ‚aniem można kierować, do siebie też można mówić, co pomaga w dziaÅ‚aniu.Potem mowa interioryzuje siÄ™, to jest uwewnÄ™trznia (myÅ›lenie sÅ‚owami), speÅ‚niajÄ…c swojÄ… funkcje poznawczÄ…, rodzÄ…ca siÄ™ z funkcji spoÅ‚ecznej poprzez funkcjÄ™ autoregulacyjnÄ….Piaget nie zgadzaÅ‚ siÄ™ z tym poglÄ…dem i uważaÅ‚, że najpierw mowa speÅ‚nia funkcjÄ™ poznawczÄ… (dziecko mówi do siebie), a dopiero potem odkrywa, że można za jej pomocÄ… porozumiewać siÄ™ z innymi.DziÅ› psychologia teoretyczna skÅ‚ania siÄ™ ku poglÄ…dowi Wygotskiego.37.Poznawcza funkcja mowy: Funkcja poznawcza (za Wygotskim) to mowa wewnÄ™trzna (myÅ›lenie sÅ‚owami), w wyniku interioryzacji mowy.Jest przez to funkcja autoregulacyjnÄ…, pozwalajÄ…cÄ… werbalizować wewnÄ™trznie swoje myÅ›li, w odróżnieniu od myÅ›lenia wyobrażeniowego, czy sensoryczno-motorycznego.Funkcja poznawcza rodzi siÄ™ z funkcji spoÅ‚ecznej poprzez funkcjÄ™ autoregulacyjnÄ… [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl