[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.64.Utworzenie i wyposażenie Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej w instrumentyekonomiczne umożliwi skuteczną realizację zarówno bieżących, jak i strategicznych celówpolityki racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów wodnych w skali dorzeczy.65.W Polsce obserwujemy bardzo nierównomierny rozkład przestrzenny zasobówdyspozycyjnych oraz potrzeb wodnych.Istnieją obszary, w których występują deficyty wody,ale są również takie, które charakteryzujące się nadmiarem zasobów.W każdym z regionówwodnych powinny być indywidualnie kształtowane opłaty za korzystanie z wód.Obecnie28 wysokość opłat jest ustalana centralnie, a ich gromadzenie i wykorzystanie odbywa się naszczeblach: centralnym, wojewódzkim i lokalnym.Utrudnione jest prowadzenie regionalnejpolityki inwestycyjnej, dostosowanej do potrzeb regionu wodnego i oczekiwańużytkowników.66.Skutecznym rozwiązaniem może stać się zmiana struktury zarządzania, w ramachktórej jednostki odpowiedzialne za stan majątku Skarbu Państwa posiadałyby osobowośćprawną umożliwiającą generowanie środków finansowych z przeznaczeniem na gospodarkęwodną.Oczekiwanym sposobem finansowania wielu inwestycji przynoszących dochód jestwprowadzenie partnerstwa prywatno publicznego.Harmonogram prac, koszty i zródła finansowania67.Harmonogram działań i potrzeb finansowych sporządzono na podstawie istniejącychdokumentów oraz szacunków.Trzeba wskazać, że wysokość kosztów uzależniona jest odnieprzewidywalnych zjawisk hydro i meteorologicznych.Charakter wstępny mają szacunkidotyczące tych działań, dla których przyjęto współfinansowanie z funduszy UE w ramachrealizacji NPR 2007-2013.Powodem jest brak rozstrzygnięć dotyczących nowej perspektywyfinansowej Unii Europejskiej.W harmonogramie rozmieszczono zadania do wykonania w podziale na perspektywę:krótkookresową, średniookresową i długookresową tak, aby nie nastąpiło ich nagromadzeniew jednym okresie.Część przedsięwzięć wynika z realizacji Ramowej Dyrektywy Wodnej lubinnych dyrektyw UE, które ustalają ścisłe okresy i terminy ich realizacji.68.Według dokonanych szacunków potrzeby gospodarki wodnej związane z zadaniaminiezbędnymi dla osiągnięcia celów kierunkowych będą wynosiły około 86,5 mld zł, w tym narealizację Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych oraz ograniczenieodprowadzanych do środowiska wodnego azotanów i substancji szczególnie szkodliwych,przewiduje się wydatkowanie kwoty rzędu 63 mld zł.Pochodzić ona będzie głównie zezródeł pozabudżetowych tzn.z funduszy celowych i UE oraz ze środków prywatnych.Przewidując dla większości pozostałych zadań różnorodne zródła finansowania, oszacowanozapotrzebowanie na środki publiczne, niezbędne do ich realizowania, na około 8,5 mld zł.29 69.Finansowanie zadań odbywać się musi przy wykorzystywaniu wszystkich dostępnychzródeł, a przede wszystkim:" funduszy Unii Europejskiej," funduszy ekologicznych," funduszy celowych," kredytów bankowych," środków publicznych," środków własnych samorządu województw i gmin," środków własnych przedsiębiorców i rolników.OZ INSTYTUCJONALNAStruktura zarządzania gospodarką wodną i kierunki zmian70.Obecnie dział administracji rządowej gospodarka wodna kierowany jest przezMinistra Zrodowiska7).Gospodarka wodna, w stosunku do innych zakresów kompetencjiministra środowiska, wyróżnia się działaniami zarządzającymi, służącymi zaspakajaniupotrzeb całego społeczeństwa i gospodarki związanych z korzystaniem z wód.Obowiązkijakie z tego wynikają wykonywane są w znacznej części poprzez realizację różnego typuprzedsięwzięć inwestycyjnych.Podstawowymi jednostkami realizującymi zadaniagospodarki wodnej i zarządzającymi majątkiem Skarbu Państwa są regionalne zarządygospodarki wodnej.71.Mienie Skarbu Państwa związane z gospodarką wodną jest rozproszone, przy czymjego większość rozdzielona jest pomiędzy regionalne zarządy gospodarki wodneji wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych (jednostki podlegające samorządowiwojewództw lecz wykonujące zadania z zakresu administracji rządowej), a część w wynikuprzekształceń własnościowych została przekazana podmiotom gospodarczym.Około 23 tys.km rzek znajduje się w gestii regionalnych zarządów gospodarki wodnej, które utrzymująwszystkie duże rzeki i prawie wszystkie potoki i rzeki górskie.Pozostałe rzeki sąeksploatowane przez jednostki podległe samorządowi województw  wojewódzkie zarządymelioracji i urządzeń wodnych, a także w niewielkim zakresie przez parki narodowe.7)Schemat organizacyjny gospodarki wodnej w stanie obecnym ilustruje załącznik 4.30 72 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl