[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Człowiek zyskuje prestiż, jeśli jest kojarzony z taki-mi pamiątkami lub kosztownymi importowanymi przedmiotami.Sztuka ta sym-bolizuje zasoby kryjące się w międzynarodowych podróżach, w eksploracjach,w wielokulturowości itp.(& ) (Graburn 1979: 2-3)Nabywca: Kamila Le?niewska 2012-12-05 Wszystko na sprzedaż? Autentyczność na użytek turystyki 63O RUCHLIWOZCI RZECZYNa zakończenie warto spytać o sposób istnienia różnychprzedmiotów współkonstytuujących turystyczne uniwersum  po-mników kultury, krajobrazów naturalnych, wizerunków przedsta-wiających atrakcje, pamiątek turystycznych.W jaki sposób ująćwieloaspektową relację między nimi a ludzmi, którzy korzystająz nich w sensie praktycznym i pojęciowym? Krajobraz kulturo-wy współczesnego świata jest tak dynamiczny, że przy próbachwykonania jego opisu napotykamy liczne trudności.Dawne ka-tegorie (na przykład centrum versus peryferia, narodowe versusmiędzynarodowe) okazują się ograniczone w interpretacyjnejsprawności.Powstają nowe siatki pojęciowe, mające uchwycićwielowymiarowość zjawisk o charakterze globalnym.Koncen-trują się one raczej na tendencjach dotyczących poszczególnychaspektów rzeczywistości niż na stanach.Ruch, przepływ, krąże-nie stają się kluczowymi słowami analityków kultury, a obrazwyłaniający się z różnych studiów to opalizująca sieć nakładają-cych się na siebie specyficznych krajobrazów, tworzących obszarprzemieszczania się ludzi, przedmiotów oraz kojarzonych z nimiidei7.Przeformułowaniu ulegają więc antropologiczne strategieanalizowania relacji między ludzmi a przestrzenią kulturową.Ta7Propozycję ciekawą, a jednocześnie efektywną pod względem analitycz-nym przedstawił Appadurai, pisząc o pięciu takich krajobrazach.Pierwszy z nichto krajobraz etniczny, formowany jest przez ruchy turystyczne i migracyjne,przez emigrację zarobkową i polityczną, oraz przez ruchy całych grup etnicznych.Wymiar drugi  krajobraz technologiczny  odnosi się do obiegu technologicz-nego i informacyjnego.Krajobraz finansowy z kolei kształtowany jest przezdziałania rynkowe, przez giełdę, a ogólniej mówiąc, poprzez wszelkie między-narodowe operacje finansowe.Nie da się oczywiście pominąć działania środkówmasowego przekazu  ten aspekt współczesnego świata określa się jako kraj-obraz medialny: to dziedzina, w której produkowane są obrazy i symbole o mię-dzynarodowej sile oddziaływania, przyczyniające się do deterytorializacji kraj-obrazów przestrzennych.Krajobrazy medialne zwiększając swą siłę oddziały-wania, wykazują tendencje do wchłaniania pozostałych typów krajobrazów.Sąjeszcze krajobrazy ideologiczne  sieć wyobrażeń związana z ideologiami naro-dowymi, politycznymi, z ruchami opozycyjnymi (w dużym stopniu wiążą się onez ideologiami zrodzonymi w epoce oświecenia) (Appadurai 1990).Nabywca: Kamila Le?niewska 2012-12-05 64 Pragnienie autentycznościostatnia jawi się jako dominium nieustannego ruchu  przemiesz-czają się w nim ludzie, a treści kulturowe krążą i nakładają sięna siebie.Na nowo opracowuje się tematy takie jak przebywaniew macierzystym środowisku kulturowym i wychodzenie pozanie, jak zamieszkiwanie i podróżowanie.Można bowiem, jak do-wodzi James Clifford, zamieszkiwać podróżując  w hotelach, nadworcach lotniczych, w kabinach tirów; można też podróżowaćpozostając w domu i korzystać z kulturowej różnorodności, uda-jąc się do egzotycznej restauracji, posługując się importowanymiprzedmiotami, oglądając filmowe przekazy zaznajamiające nasz różnorodnością świata.Obecnie całe kultury pozostają w nie-ustannym ruchu, przemieszczając się za sprawą ludzi i przedmio-tów (Clifford 1997).Uczestnik tego świata winien być swego rodzaju kosmopoli-tą, rozkoszującym się wielorakością treści, jakie odnajduje wokółsiebie.Kosmopolita próbuje zanurzyć się w innych kulturach lub też chce choćby miećdo tego prawo.Pragnie być uczestnikiem albo przynajmniej nie być od razurozpoznanym w tłumie uczestników, czyli tubylców będących na swoim macie-rzystym terytorium  pisał Ulf Hannerz [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl