[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Do obwodu osÅ‚abiania pola wÅ‚šczona jest szeregowo opornoœć indukcyjna (tzw.boczniki indukcyjne), które Å‚agodzš wpÅ‚yw gwaÅ‚townych zmian napiÄ™cia na pracÄ™ silnika, gdyż w stanie naturalnym (z peÅ‚nym wzbudzeniem) funkcjÄ™ dÅ‚awišcš speÅ‚niajš wÅ‚aÂœnie uzwojenia wzbudzenia, które zostajš bocznikowane w procesie osÅ‚abiania pola i w stanach nieustalonych funkcjÄ™ tÄ™ speÅ‚niajš zastÄ™pczo wÅ‚aÂœnie boczniki indukcyjne.Kolejnym zagadnieniem jest koniecznoœć przystosowania silników do pracy w obydwu kierunkach wirowania.ZmianÄ™ kierunku obrotów dokonuje siÄ™ bardzo prosto, poprzez zmianÄ™ kierunku pršdu w uzwojeniach wzbudzenia.Urzšdzeniem sÅ‚użšcym do dokonywania takiego przeÅ‚šczenia sš tzw.nawrotniki, czyli elektropneumatyczne nastawniki przeÅ‚šczajšce odpowiednie styki.Ostatnim problemem jest zabezpieczenie silników trakcyjnych przed uszkodzeniem i pracš w stanie uszkodzonym oraz problem wystšpienia awarii.Obwód główny lokomotywy (w którym podstawowym elementem sš silniki trakcyjne) jest chroniony kilkoma podstawowymi rodzajami zabezpieczeÅ„.Sš to zabezpieczenia nadmiarowe, ziemnozwarciowe i napiÄ™ciowe.W skÅ‚ad zabezpieczeÅ„ nadmiarowych wchodzš tzw.przekaŸniki nadmiarowo-pršdowe, które chroniš silniki przed skutkami przecišÅ¼eÅ„.Ich zadziaÅ‚anie nastÄ™puje, gdy przez obwód silników popÅ‚ynie pršd wyższy od pršdu nastawienia przekaŸnika i spowodujš otwarcie odpowiednich styczników w celu odciÄ™cia dopÅ‚ywu pršdu (zwykle styczników liniowych).Zabezpieczeniem nadmiarowym mogš być także bezpieczniki topikowe.W skÅ‚ad zabezpieczeÅ„ ziemnozwarciowych wchodzi tzw.przekaŸnik różnicowo-pršdowy, który zabezpiecza silniki przed skutkami zwarć częœciowych i zwišzanych z nimi dużych upÅ‚ywnoÂœci doziemnych pršdu.ZadziaÅ‚anie takiego przekaŸnika wystšpi, gdy w obwodzie silników wystšpi zwarcie częœci bÄ™dšcej pod potencjaÅ‚em WN z częœciš uziemionš, np.przebicie izolacji silnika.ZadziaÅ‚anie takich zabezpieczeÅ„ powoduje zwykle otwarcie głównego wyÅ‚šcznika lokomotywy, którym najczęœciej jest tzw.wyÅ‚šcznik szybki.W skÅ‚ad zabezpieczeÅ„ napiÄ™ciowych wchodzi szereg urzšdzeÅ„ zabezpieczajšcych instalacje lokomotywy przed skutkami pojawienia siÄ™ niedozwolonego potencjaÅ‚u w aparaturze i maszynach, które może być spowodowany zarówno poprzez podstacjÄ™ trakcyjnš, jak i wyÅ‚adowania atmosferyczne.Sš to wszelkiego rodzaju kondensatory odgromowe, odgromniki zaworowe, odiskrowniki oraz przekaŸniki elektromagnetyczne.PrzekaŸniki elektromagnetyczne mogš chronić silniki przed pracš przy obniżonym napiÄ™ciu (przekaŸnik zanikowo-napiÄ™ciowy), przed pojawieniem siÄ™ niedozwolonego napiÄ™cia na zaciskach silników (przekaŸniki nadpiÄ™ciowe), które sš z reguÅ‚y wykorzystywane podczas hamowania elektrodynamicznego oraz zabezpieczenia poÂœlizgowe, badajšce różnice napięć na zaciskach silników i wykrywajšce w ten sposób poÂœlizg zestawów koÅ‚owych.Silniki trakcyjne, prawidÅ‚owo eksploatowane, sš urzšdzeniami rzadko ulegajšcymi awariš.Ponieważ jednak lokomotywa powinna być jak najbardziej niezawodna, stosuje siÄ™ rozwišzania pozwalajšce lokomotywie na pracÄ™ z odÅ‚šczonš częœciš silników trakcyjnych, co umożliwia jej samodzielne doprowadzenie pocišgu do najbliższego punktu, gdzie może nastšpić wymiana lokomotywy na sprawnš.SÅ‚uży do tego ukÅ‚ad odpowiednich odÅ‚šczników oraz poÅ‚šczonych z nimi uzależnieÅ„.Maszynista po stwierdzeniu awarii silnika trakcyjnego wchodzi do przedziaÅ‚u wysokiego napiÄ™cia na lokomotywie i za pomocš odpowiednich sterowników odÅ‚šcza uszkodzonš grupÄ™ silników z pracy.NajczÄ™stszymi uszkodzeniami silników sš zwarcia doziemne powodowane przebiciem izolacji silnika, uszkodzeniem szczotkotrzymaczy oraz innymi uszkodzeniami, których przyczynš jest uszkodzenie mechaniczne bšdŸ zawilgocenie silnika [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl