[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Trwała od WR 994 do WR1117.Wojna ta była przyczyną wyludnienia dużych obszarów ziem położo-nych między Oceanem Aryth i Pustkowiem Aiel, od Morza Burz do Wiel-kiego Ugoru.Zasięg zniszczeń był tak ogromny, iż ocalały jedynie fragmen-taryczne zapiski z tamtych czasów.Imperium Artura Hawkwinga zostało422 rozdarte na mniejsze części podczas tych wojen, dając początek krainomistniejącym obecnie.Patrz również: Artur Hawkwing.Wojna z Aielami: (976-978 NE) Kiedy król Cairhien, Laman ściął Avendora de-rę, kilka klanów AieL przekroczyło Grzbiet Zwiata.Złupili i spalili stolicęCairhien, podobnie zresztą jak wiele innych miast i miasteczek, a konfliktrozszerzył się na tereny Andoru i Azy.Powszechnie mówi się, że Aielo-wie zostali na koniec pokonani w Bitwie pod Lśniącymi Murami, pod TarValon, ale w rzeczywistości w tej bitwie zginął Laman, a spełniwszy swójzamiar, Aielowie wrócili za Grzbiet Zwiata.Patrz również: Avendoraldera;Cairhien; Grzbiet Zwiata.Wojna z Cieniem: Znana również jako Wojna o Moc, zakończyła Wiek Legend.Zaczęła się krótko po próbie wyzwolenia Czarnego i wkrótce ogarnęła całyświat.W świecie, w którym całkowicie zapomniano o wojnie, odkryto nanowo każde jej oblicze, często wypaczone przez dotknięcie Czarnego spo-czywające na świecie, jako broni użyto Jedynej Mocy.Wojna zakończyłasię przez ponowne zapieczętowanie Czarnego w jego więzieniu.Patrz rów-nież: Stu Towarzyszy; Smok.Wojny z Trollokami: Wiele wojen, które rozpoczęły się około 1000 OP i trwałyponad trzysta lat, w trakcie których armie trolloków siały zniszczenie po ca-łym świecie.Ostatecznie trolloków wybito albo zapędzono z powrotem naUgór, jednak kilka krajów przestało istnieć, inne zaś zostały całkowicie wy-ludnione.Wszystkie zapisy z tamtych czasów są jedynie fragmentaryczne.Patrz również: Przymierze Dziesięciu Narodów.Wysocy Lordowie Azy: Działając jako rada, Wysocy Lordowie Azy stanowiąnaczelną władzę narodu Azy, który nie posiada ani króla, ani królowej.Ichliczba nie jest ściśle określona i zmieniała się przez lata od dwudziestu dojedynie sześciu.Nie należy mylić tego tytułu z Lordami Prowincji, którzystanowią pomniejszą arystokrację taireńską.Wzór Wieku: Koło Czasu wplata wątki ludzkich losów we Wzór Wieku, częstozwany po prostu Wzorem, który tworzy istotę rzeczywistości dla danegoWieku.Patrz również: ta veren.Wzywanie Czarnego: Wypowiedzenie prawdziwego imienia Czarnego(Shai tan) powoduje ściągnięcie jego uwagi, nieuchronnie będąc w naj-lepszym przypadku przyczyną nieszczęścia, w najgorszym klęski.Z tegopowodu używa się rozlicznych eufemizmów, takich jak: Czarny; OjciecKłamstw; Ten Który Odbiera Wzrok; Władca Grobu; Pasterz Nocy; Zmora423 Serc; Jad Serca; Zguba Traw; Ten Który Zabija Liść.O kimś, kto zdaje siękusić los, mówi się, że  wzywa Czarnego.Ziemie Graniczne: Kraje graniczące z Wielkim Ugorem: Saldaea, Arafel, Kan-dor i Shienar.Związki pokrewieństwa u Aielów: Związki krwi u Aielów są wyrażanew skomplikowany sposób, zdaniem Aielów precyzyjnie, aczkolwiek obcyuważają je za nieporęczne.Do ich zademonstrowania musi wystarczyć kilkaprzykładów, jako że pełne wyjaśnienie wymagałoby napisania całego tomu.Pierwszy-brat i pierwsza-siostra mają tę samą matkę.Drugi-brat i druga-siostra odnoszą się do dzieci pierwszej-siostry albo pierwszego-brata czy-jejś matki, natomiast siostry-matki i siostry-ojcowie to pierwsze-siostryi pierwsi-bracia czyjejś matki.Dziadek albo babka odnoszą się do ojca albomatki czyjejś matki, natomiast rodzice ojca to drugi dziadek albo druga bab-ka; więz krwi jest bliższa z matką niż z ojcem.Dalej komplikacje zaczynająsię piętrzyć i dodatkowo wikłają je takie czynniki, jak możliwość doko-nywania wzajemnej adopcji jako pierwszego-brata albo pierwszej-siostryw przypadku bliskich przyjaciół.Problemy stają się jeszcze bardziej wy-razne, gdy wziąć pod uwagę, iż kobiety Aiel, które są bliskimi przyjaciół-kami, poślubiają niekiedy tego samego mężczyznę, stając się tym samymsiostrami-żonami, i jednocześnie poślubiają także siebie wzajem [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl