[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Byćprzeciwko dominującej normie, oznaczałoby utratę członków Kościoła i ich datków, ipod takim normatywnym naciskiem nawet pastorzy stwierdzili, że trudno jestpostępować właściwie.Inną drogą dostrzeżenia roli konformizmu wobec norm jest prześledzenie rozwoju albo zmiany w uprzedzeniach i dyskryminacji zachodzących w czasie.Gdy normyspołeczne ulegają zmianie, powinna się również zmieniać siła tendencyjnych postaw inatężenie zachowań dyskryminujących.Co się dzieje, gdy ludzie przenoszą się zjednej części kraju do innej? Jeśli konformizm jest czynnikiem wpływającym nauprzedzenia, to należałoby oczekiwać, że osoby te szczególnie ujawnia swojeuprzedzenia, gdy przeniosą się w regiony, w których obowiązująca norma będzie donich skłaniać, oraz równie znaczący spadek, gdy przeniosą się do tych rejonów kraju,w których norma będzie je słabiej preferować.I tak właśnie się dzieje.W badaniachstwierdzono, że ludzie, którzy przenieśli się z NY i mieli bezpośredni kontakt znormą antysemicką, sami stali się bardziej antysemiccy.Lub, że kiedy południowcywstąpili do wojska i zetknęli się z obdarzonymi mniejszym ładunkiem uprzedzeńnormami społecznymi, ich uprzedzenia przeciwko czarnym stopniowo słabły.Niecoinny przykład przesunięcia norm został zaobserwowany w małych górniczychmiasteczkach w Zachodniej Wirginii: czarni i biali górnicy wypracowali wzorzecżycia, który tworzył pełną integrację pod ziemią, a na powierzchni pełną segregację(Minard, 1952; Reitzes, 1953).Co więcej, badania przeprowadzone w ostatnichpięćdziesięciu latach pokazują wyraznie, że w umysłach Amerykanów dokonała sięgruntowna zmiana.Na przykład w 1942 r.przeważająca większość białychAmerykanów uważała, że oddzielne przedziały dla czarnych i białych w autobusachto dobry pomysł.Dwu z każdych trzech przebadanych białych Amerykanów uważało,że szkoły winny być segregacyjne.Na Południu te dane były jeszcze wyrazniejsze: w1942 r.98% populacji sprzeciwiało się desegregacji szkół (Hyman, Sheatsiey, 1956).Zupełnie inaczej wyglądało to w 1988 r., gdy tylko 3% białych Amerykanówstwierdziło, że nigdy by nie chcieli, by ich dzieci chodziły do szkoły wraz z czarnymidziećmi.Jest to zaprawdę istotna zmiana! Przesunięcie w obrębie norm kulturowychdobrze ilustrują dwie fotografie zamieszczone powyżej, z których każda pokazujegubernatora Alabamy, George'a Wallace'a.Na jednej z nich gubernator wraz z policjąstanową usiłuje zablokować drzwi miejscowego uniwersytetu, gdy pierwsi czarnistudenci próbują się zarejestrować w college'u.Jedynie obecność sił stanowych itelefoniczna interwencja prezydenta Johna Kennedy'ego zmusiły gubernatoraWallace'a do wycofania się.Zaledwie dekadę pózniej tego samego gubernatoraWallace'a można było zobaczyć  pokazuje to druga fotografia  jak składagratulacje młodej kobiecie, wybranej przez samorząd studencki swoją królową.Taksię składa, że jest ona czarna.Współczesny rasizm.Podczas gdy zmiany normatywne w Stanach Zjednoczonychdoprowadziły do spadku dyskryminacji w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat,uprzedzenia w żadnej mierze nie zostały wykorzenione.Stały się jedynie bardziejsubtelne.Gdy norma zmienia się w kierunku takiej, która zaleca tolerancję wobecgrup obcych, to wiele osób staje się po prostu bardziej ostrożnych  zewnętrzniedziałają bez uprzedzeń, podczas gdy wewnętrznie utrzymują swoje stereotypowewizerunki.Zjawisko to jest nazywane współczesnym rasizmem; uprzedzeniaprzejawiane są bardziej subtelnie, nie tak bezpośrednio; ludzie nauczyli się ukrywaćje w sytuacjach, które by dały podstawę do określenia ich mianem rasisty.Gdysytuacja staje się bezpieczna, ujawniają swe uprzedzenia (McConahay, 1986; Kinder,Sears, 1981; Gaertner, Dovidio, 1986).Gdy prawdą jest, że niewielu Amerykanówsprzeciwia się desegregacji w szkole, to zaczyna być interesująca niezgodawiększości białych rodziców na dowożenie swoich pociech do szkół, do którychuczęszczają dzieci innej rasy, co było organizowane w celu uzyskania równowagirasowej.Pytani o powód, utrzymują, że ich sprzeciw nie ma nic wspólnego zuprzedzeniami; oni po prostu nie chcą, by dzieci traciły tak wiele czasu w autobusie. Jak jednak pokazał John McConahay (1982), większość białych rodziców niesprzeciwia się specjalnie dowożeniu ich pociech, gdy dotyczy to  białej" szkoły usilnie protestują tylko wówczas, gdy ma to służyć w istocie pokonywaniu uprzedzeńmiędzyrasowych.Uwzględniając właściwości współczesnych uprzedzeń, rasizm iseksizm można badać skutecznie jedynie za pomocą subtelnych i nie rzucających sięw oczy metod (Crosby, Bromley i Saxe, 1980).Na przykład Edward E.Jones i HaroldSigall (1971) stworzyli pomysłowe urządzenie, tzw [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl