[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jedna lubw pamięci, co się wydarzyło i kto był uczestnikiem wydarzeń.•Różnicuj tempo czytania.Gdy w czasie szybkiego czytania cośprzykuje twoją uwagę (opis, zdanie-maksyma, poetycki język),„wyhamuj" i zacznij czytać uważnie.Jednak po przeczytaniu tegofragmentu nie zapomnij zwiększyć prędkość.•W trakcie lektury zadawaj sobie pytanie: „Co jest tematem tejksiążki?" I rzecz jasna szukaj na nie odpowiedzi.NIE ZAPOMINAJ w trakcie lektury tekstu literackiego posługiwaćsię „wskaźnikiem".ROZDZIAŁ XVIIIROZUMIENIE TEGO, CO SIĘ CZYTACo zyskasz, czytając ten rozdział•Dowiesz się, od czego zależy dobre rozumienie tego, co się czyta.•Uzyskasz praktyczne wskazówki pozwalające szybko poszerzyćzakres posiadanego słownictwa.•Docenisz znaczenie właściwego rozumienia słów w procesiesuperczytania.•Opanujesz umiejętność błyskawicznego wyławiania z tekstuzawartych w nim idei.•Posiadanie osobistych doświadczeń z zakresu danej tematyki(czynnik tak oczywisty, że nie wymaga komentarza)•Rozumienie słów•Rozumienie idei.ROZUMIENIE TEGO,ROZUMIENIE SŁÓWCO SIĘ CZYTAZnajomość znaczenia dużej liczby słów jest warunkiem dobregorozumienia różnego rodzaju tekstów i interpretowania ich.ZAPAMIĘTAJ: Superczytelnik to osoba, która posiada bardzo bogatyzasób słów z zakresu dziedzin, o których czyta.WartoRozumienie tekstu można w skrócie określić jako umiejętnośćwiedzieć, że twoje słownictwo jest tym bogatsze, im bardziejprzekładania zapisanych symboli na zespół znaczeń.różnorodne są twoje lektury.Nie ograniczaj się zatem do czytaniaKontakt z książką czy jakimkolwiek innym materiałem napisanymi tekstów popularnonaukowych (jeśli jesteś ich miłośnikiem), kryminałóww języku ojczystym jest paradoksalnie podobny do kontaktu z obco-czy romansów.Od czasu do czasu przeczytaj coś z science fiction lubkrajowcem, którego tym lepiej się rozumie, im więcej zna się słówliteratury faktu, sięgaj też po różne czasopisma i gazety.i zwrotów.Ale same słowa to nie wszystko, istotny jest kontekst,Zakres swojego słownictwa możesz rozwijać na różne sposoby.w jakim są one wypowiadane, twoja zdolność koncentrowania sięPodstawowe wśród nich to:podczas słuchania i znajomość kultury kraju, z którego rozmówca—uczenie się słów w kontekście,pochodzi (w różnych sytuacjach te same słowa mają różne znaczenie).—uczenie się słów z wydawnictw encyklopedycznych typu słow-Ze słowem pisanym jest podobnie.niki, leksykony, encyklopedie,Twoje rozumienie tego, co czytasz, może odbywać się na kilku—uczenie się słów od innych osób.płaszczyznach:—semantycznej (rozumienie słów),—filozoficznej (rozumienie idei),UCZENIE SIĘ SŁÓW W KONTEKŚCIE—estetycznej (rozumienie wartości artystycznych utworu).W tej książce nie będziemy się zajmować odbieraniem wartościTa metoda jest niewątpliwie najlepsza.Sprowadza się ona po prostuartystycznych utworów, ponieważ w dużej mierze jest ono subiektywne.do zalecenia, by czytać jak najwięcej i wychwytywać znaczeniePoprzestaniemy na omówieniu znaczeń konkretnych i sprawdzalnych,nieznanych słów z sensu otaczających je zdań.Podstawowym powo-należących do płaszczyzny słów oraz idei.dem, dla którego uczenie się słów w kontekście jest lepsze niż stosowaneCzynniki warunkujące rozumienie tego, co się czyta:przez wiele osób wkuwanie „słówek" ułożonych w listy jest to, że•Motywacja (omówiona w rozdziale „Motywacja")wyizolowane słowo nie dostarczy ci żadnych wskazówek ułatwiających•Koncentracja (omówiona w rozdziale „Koncentracja")zapamiętanie jego znaczenia.Rzecz jasna nie zawsze będziesz w stanie•Pamięć (omówiona w rozdziale „Zapamiętywanie tego, co sięjednoznacznie rozszyfrować znaczenie nie znanego ci słowa na podsta-czyta")wie kontekstu.Wtedy zaglądnij do słownika lub encyklopedii.Podhasłem odnoszącym się do szukanego przez ciebie słowa możesz znaleźćkilka jego znaczeń.Wtedy wybierzesz z nich (nie powinieneś z tym miećkłopotów) jedno, które najlepiej pasuje do kontekstu.UCZENIE SIĘ ZE SŁOWNIKÓW I WYDA WNICTWUCZENIE SIĘ SŁÓW OD INNYCH OSÓBENCYKLOPED YCZNYCHPoszukiwanie znaczenia nie znanych ci słów nie powinno sięograniczać do źródeł pisanych.Jeśli nie rozumiesz w czasie rozmowyWypisywanie nie znanych ci słów (rzecz jasna z ich znaczeniami)jakiegoś słowa, to nie wahaj się powiedzieć o tym i poprosić o wyjaś-ze słowników i encyklopedii i tworzenie z nich listy słów nie jest zbytnienie.Jest to sytuacja bardzo naturalna.skutecznym sposobem ich zapamiętywania.Możesz to bardzo uspraw-nić poprzez zapisywanie po jednym (tak jednym!) słowie na niedużych,ZAPAMIĘTAJ: Nierzadko przyznanie się do nieznajomości znaczenianajlepiej usztywnionych, prostokątnych karteczkach.Piszesz na jednejjakiegoś słowa jest mniej krępujące niż konsekwencjestronie słowo (drukowanymi literami), a na drugiej jego znaczenie.Tebłędnego zinterpretowania cudzej wypowiedzi.karteczki noś przy sobie i w wolnych chwilach, np.jadąc autobusem,czekając w kolejce, przeglądaj je.RADA: Rozwiń w sobie autentyczne zainteresowanie słowami i ichznaczeniem, a zrobisz duży krok w kierunku bardziej efek-ZAPAMIĘTAJ: Zapisywanie nie znanych ci słów na pojedynczychtywnego, pasjonującego czytania.karteczkach jest o wiele lepsze niż sporządzanie z nich list.Jeśli pragniesz rozwinąć swoje słownictwo, to od czasu do czasubierz do ręki słownik czy encyklopedię i swobodnie przerzucaj kartki.Jeśli w trakcie tej czynności jakieś słowo przykuje twoją uwagę,ROZUMIENIE IDEIuważnie je przeczytaj, ale.Zadanie wyszukania w tekście głównych idei czy myśli autora jestNIE STOSUJ metody uczenia się słów ze słownika (encyklopedii) poo wiele łatwiejsze, niżby się mogło wydawać.Autorzy bowiemkolei, tak jak się w nim znajdują, gdyż sąsiednie słowadostarczają nam „czytelnych" wskazówek.Na stronicach tej książkisą bardzo do siebie podobne i mogą ci się późniejjuż o nich wspominałem.Należą do nich między innymi:mylić.—tytuły rozdziałów,Jednak słowniki i wydawnictwa encyklopedyczne są bardzo wygod-—tytuły podrozdziałów,nym i wartościowym źródłem wiedzy, pozwalającym na szybkie—pierwsze i ostatnie zdania ustępów,wyjaśnienie znaczenia niezrozumiałych słów.Jeśli jeszcze tego nie—fragmenty tekstu wyróżnione graficznie.zrobiłeś, to kup sobie chociaż „Słownik języka polskiego" i „SłownikTytuły rozdziałów i podrozdziałów jednoznacznie informują czytel-wyrazów obcych".nika o czym autor ma zamiar mówić i o tej informacji nie należyzapominać w trakcie lektury.W książkach napisanych z troskąZAPAMIĘTAJ: Gdy nie rozumiesz kluczowego słowa (słów), to nieo przejrzysty i jasny układ, ułatwiający odbiór, podrozdziały i kolejnekontynuuj lektury, tylko sprawdź, co ono oznacza,zagadnienia są wyróżnione wytłuszczonym drukiem czy odmiennązaglądając do słownika czy encyklopedii.czcionką.Czytając taką książkę o wiele łatwiej jest ci śledzić myśliNawyk korzystania z wydawnictw encyklopedycznych jest nie-autora i łatwiej też zapamiętać to, o czym pisze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- Strona pocz±tkowa
- Choroby zakane zwierzšt domowych z elementami ZOONOZ pod red. Stanisława Winiarczyka i Zbigniewa Gršdzkiego
- ZBIGNIEW BŁAŻYŃSKI MÓWI JÓZEF WIATŁO. ZA KULISAMI BEZPIEKI I PARTII (1940 1955)
- 15. Nienacki Zbigniew Pan Samochodzik i Niemiertelny (Czlowiek z UFO)
- PS00 Nienacki Zbigniew Pierwsza przygoda Pana Samochodzika
- PS09 Zbigniew Nienacki Pan Samochodzik i Dziwne szachownice
- Nienacki Zbigniew 1983 Raz w roku w Skirolawkach
- PS 12 Nienacki Zbigniew Pan Samochodzik i Niewidzialni
- PS14 Zbigniew Nienacki Pan Samochodzik i Czlowiek z UFO
- Zbigniew Jan Popko Duchy (zapiski medium)
- Zimny jak lód Stuart Anne
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- conclusum.xlx.pl