[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kiedy dziecko oddaje siÄ™ jakiemuÅ› zajÄ™ciu, pozostawaniena uboczu jest czytelnÄ… bezsÅ‚ownÄ… metodÄ… wyrażania akce-ptacji.Wielu rodzicom brakuje rozeznania, jak czÄ™sto dajÄ…swoim dzieciom do zrozumienia brak akceptacji tylko po-przez wtrÄ…canie siÄ™, przeszkadzanie, wÅ‚Ä…czanie siÄ™, kontrolo-wanie, wspólnÄ… pracÄ™.Zbyt czÄ™sto doroÅ›li nie pozostawiajÄ…dzieci po prostu w spokoju.WdzierajÄ… siÄ™ w prywatnÄ… sferÄ™ich pokoi lub wpychajÄ… siÄ™ w ich osobiste i prywatne myÅ›limajÄ…c opory przed przyznawaniem im prawa do samodziel-40 nej egzystencji.CzÄ™sto jest to nastÄ™pstwo obaw i niepokojówsamych rodziców, ich wÅ‚asnego uczucia niepewnoÅ›ci.Rodzice chcÄ…, aby dzieci uczyÅ‚y siÄ™ ( Tak powinien rze-czywiÅ›cie wyglÄ…dać zamek").CzujÄ… siÄ™ zaniepokojeni, kiedydzieci robiÄ… bÅ‚Ä…d ( Buduj zamek dalej od wody, aby fala niezburzyÅ‚a jego murów").ChcÄ… być dumni z osiÄ…gnięć swoichdzieci ( Spójrz na ten piÄ™kny zamek, który wybudowaÅ‚ naszJimmy").NarzucajÄ… dzieciom Å›cisÅ‚e wyobrażenia dorosÅ‚ychi sÅ‚uszne, i faÅ‚szywe ( Czy twój zamek nie powinien miećrowu napeÅ‚nionego wodÄ…?").PielÄ™gnujÄ… skrycie ambicjeodnoszÄ…ce siÄ™ do dzieci ( Ty siÄ™ nigdy niczego nie nauczysztylko bawiÄ…c siÄ™ przez caÅ‚e popoÅ‚udnie").Przesadnie kÅ‚opo-czÄ… siÄ™ o to, co inni myÅ›lÄ… o ich dzieciach ( MógÅ‚byÅ› wybu-dować o wiele lepszy zamek").Chcieliby odczuwać, że dzie-cko ich potrzebuje ( Pozwól tatusiowi, żeby ci pomógÅ‚").W jakiejÅ› sytuacji, w której dziecko czymÅ› siÄ™ zajmuje,nie robienie niczego może dawać wyraznie do zrozumienia,że rodzice je akceptujÄ….Wiem z doÅ›wiadczenia, że rodzicenie dość czÄ™sto zezwalajÄ… na ten rodzaj  bycia sobÄ…".Natu-ralnie nieÅ‚atwo przychodzi nastawienie  rÄ™ce z daleka". ByÅ‚o to pierwsze przyjÄ™cie dla chÅ‚opców i dziewczÄ…t, ja-kie urzÄ…dzaÅ‚a nasza córka w czasie swego pierwszego rokunauki w liceum.Przypominam sobie, jak bardzo czuÅ‚am siÄ™wtedy odtrÄ…cona, kiedy mi powiedziaÅ‚a, że moje najbardziejpomysÅ‚owe i konstruktywne propozycje zabawienia jej goÅ›cisÄ… caÅ‚kowicie niepożądane.Dopiero kiedy doszÅ‚am do siebiepo lekkiej depresji na skutek proÅ›by, abym trzymaÅ‚a siÄ™ z da-leka, mogÅ‚am zrozumieć, w jaki sposób przekazywaÅ‚am jejbezsÅ‚owne komunikaty o braku akceptacji - «Nie możeszsama urzÄ…dzić żadnego udanego przyjÄ™cia», «Potrzebujeszmojej pomocy», «Nie mam zaufania do twojej opinii», «NiejesteÅ› jeszcze doskonaÅ‚Ä… paniÄ… domu», «MogÅ‚abyÅ› popeÅ‚nićbÅ‚Ä…d», «Nie chciaÅ‚abym, aby to przyjÄ™cie nie udaÅ‚o siÄ™»,itd".BIERNE SAUCHANIE JAKO ZNAK AKCEPTACJINie mówienie może również jasno wyrażać akceptacjÄ™.Milczenie -  bierne sÅ‚uchanie" -jest przekonywajÄ…cym bez-sÅ‚ownym komunikatem i może być zastosowane skutecznie,41 aby dać czÅ‚owiekowi poczucie szczerej akceptacji.Zawodo-wo pomagajÄ…cy wiedzÄ… to bardzo dobrze i podczas swoichkonsultacji robiÄ… szeroki użytek z milczenia.CzÅ‚owiek, któ-ry opisuje swojÄ… pierwszÄ… rozmowÄ™ z psychologiem lubdoradcÄ…, czÄ™sto stwierdza:  On nie powiedziaÅ‚ ani sÅ‚owa, tyl-ko ja mówiÅ‚em" albo:  OpowiedziaÅ‚em mu o sobie wszy-stkie okropne rzeczy, ale on ani razu mnie nie skrytykowaÅ‚".Albo:  MyÅ›laÅ‚em, że nie bÄ™dÄ™ mógÅ‚ powiedzieć ani sÅ‚owa,ale mówiÅ‚em caÅ‚y czas".To, co ci ludzie opisujÄ…, to ich doÅ›wiadczenie - najpra-wdopodobniej pierwsze tego rodzaju przeżycie w rozmowiez kimÅ›, kto ich sÅ‚ucha.Może to być cudowne doznanie, gdymilczenie czÅ‚owieka przynosi komuÅ› poczucie akceptacji.Doprawdy żadna relacja nie obrazuje tego tak, jak przebiegpewnego spotkania jednego z rodziców z córkÄ…, która wÅ‚a-Å›nie wróciÅ‚a do domu ze szkoÅ‚y typu licealnego.Dziecko: Wezwali mnie dzisiaj do gabinetu dyrektora, gdyżpan Franks powiedziaÅ‚ mu, że gadam na lekcji.Rodzic: Och?Dziecko: Nie mogÄ™ znieść tego starego zgreda.Siedzi przypulpicie i mówi o swoich kÅ‚opotach albo o swoichwnukach i spodziewa siÄ™, że to nas bÄ™dzie intere-sowaÅ‚o.Nie uwierzyÅ‚byÅ›, jakie to nudne.Rodzic: Hm - hm - hm.Dziecko: Po prostu nie można siedzieć podczas lekcji i nicnie robić! Można oszaleć.Jeannie i ja siedzimy i wygÅ‚u-piamy siÄ™, kiedy on mówi.Jest on po prostu najgorszymnauczycielem, jakiego można sobie wyobrazić.Doprawa-dza mnie do wÅ›ciekÅ‚oÅ›ci.Rodzic: (Milczenie).Dziecko: U dobrego nauczyciela uczÄ™ siÄ™ dobrze, ale kiedymam kogoÅ› takiego, jak pan Franks, po prostu niemam w ogóle żadnej chÄ™ci do nauki.Dlaczego po-zwalajÄ…, żeby taki chÅ‚op byÅ‚ nauczycielem?Rodzic: (Wzrusza ramionami).Dziecko: Może lepiej przyzwyczajÄ™ siÄ™ do tego, bo niezawsze bÄ™dÄ™ miaÅ‚a dobrych nauczycieli.Jest wiÄ™cej zÅ‚ychniż dobrych i jeżeli bÄ™dÄ™ zadzieraÅ‚a ze zÅ‚ymi, nie dostanÄ™takich stopni, jakich potrzebujÄ™, żeby dostać siÄ™ na studia.Prawdopodobnie sama sobie szkodzÄ™.42 Ten krótki epizod ukazuje wyraznie wartość milczenia.Bierne przysÅ‚uchiwanie siÄ™ umożliwiÅ‚o dziecku wyjÅ›cie pozapierwotnÄ… informacjÄ™ o fakcie wezwania do dyrektora.Po-zwoliÅ‚o dziecku przyznać siÄ™, dlaczego zostaÅ‚o ukarane,odreagować zÅ‚ość i nienawistne uczucia wobec nauczyciela idojść w koÅ„cu do wÅ‚asnego, niezależnego ostatecznego wnio-sku, że taki sposób zachowania przyniesie szkodÄ™ jemu sa-memu.Dziecko wzrosÅ‚o w krótkim odcinku czasu, w któ-rym zostaÅ‚o zaakceptowane.Wolno mu byÅ‚o wyrazić swojeuczucia, otrzymaÅ‚o pomoc do samodzielnego rozpoczÄ™ciarozwiÄ…zywania zaistniaÅ‚ego problemu [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl