[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nie chciaławkładać w nią więcej wysiłku.Depresja językiem ciała pacjentki informowała, że chce byćpodtrzymywana, otoczona troską i opieką, o co wciąż nie była w stanie prosić.Marta nadalnie była zdolna zezłościć się na swoja matkę, ponieważ sądziła, że jeszcze potrzebuje jejaprobaty.Dezaprobata oznaczała dla niej śmierć.Temat śmierci, lęku i seksu wystąpił w marzeniu sennym pacjentki.We śnie widziałakorytarz, z którego dochodził odgłos zbliżających się kroków.W drzwiach zobaczyłamężczyznę; przestraszyła się go bardzo.Zrozumiała, że nie ma ucieczki.Może jedynienieruchomo leżeć, jakby umarła.Przerażenie sparaliżowało ją.Postać starca skojarzyła zosobą modlącą się na cmentarzach za zmarłych.Ten sen pochodził z czternastego roku życiapacjentki.Psychoterapeuta zinterpretował jego znaczenie jako seksualne.Sen pojawił się wwieku, w którym dzieci ulegają potrzebom seksualnym, masturbacji.Potrzeba zbliżenia się doojca wywoływała u Marty wielkie przerażenie.Swój lęk (pochodzący od matki)wyprojektowała na postać męską.yródłem lęku była matka, która zdaniem pacjentki raczej pozwoliłaby jej umrzeć, niż ulec potrzebom.354Zwykle po uwolnieniu lęku pacjent zaczyna czuć się dobrze.Marta po przypomnieniusobie snu czuła się ożywiona.Mówiła mężowi, że pragnie, aby opiekował się nią jakdwumiesięcznym dzieckiem, które nie musi nic dawać innym.Uwierzyła mężowi, że jestgotów spełnić jej życzenia.Miała także ochotę niszczyć różne przedmioty, łamać meble.Niewystarczało jej uderzanie tapczanu rakietą.W ciągu następnych dwu miesięcy uczyniła znaczne postępy stała się świadomalęku, który utrudniał jej pełny oddech.Miała silny skurcz wokół krtani było to jak opaskawokół szyi.Ta opaska uniemożliwiała krzyk i uwolnienie płaczu.Oznaczała także silnezahamowanie odruchu ssania.Kiedy psychoterapeuta uciskał okolicę żuchwy pacjentki,wystąpił u niej odruch ssania.Wówczas zachęcił ją, aby wysunęła wargi, wyciągnęła ręce.Gdy uczyniła to, zauważył, jak jej ciało ożywa.Pacjentka mówiła, że chce być jakdwumiesięczne dziecko, które pragnie, aby się nim opiekowano.Podczas kolejnej sesji lękznów się pojawił.Psychoterapeucie udało się uwolnić jej krtań; eksplodowała wówczasgłośnym płaczem i pełnym przerażenia krzykiem.Wzmocnił się i pogłębił jej oddech.Czuła,że ma sparaliżowane nogi, więc terapeuta polecił jej kopać nogami i ponownie krzyczeć.Lękopuścił ją, poczuła w ciele przyjemne doznania.Ostatnia z opisanych sesji była punktem zwrotnym w psychoterapii Marty doosiągnięcia tego przełomowego momentu potrzeba było około 60 sesji.Po nich zmienił sięnastrój pacjentki, minęła depresja.Dalsza praca trwała pół roku (z jedną sesją w tygodniu).Psychoterapia była nastawiona na rozwijanie u pacjentki zdolności do sięgania, mówienia nie!" i wyrażania złości.Podjęta została też praca nad jej relacjami z ojcem, co otworzyłodrogę do ukrytych odczuć seksualnych.Pod koniec psychoterapii Marta nie była małą dziewczynką na piedestale na część jejciała wprawdzie nadal zachowywała pewną sztywność i napięcie, ale robiła już wrażeniamartwego piedestału.Ramiona pacjentki opadły, obniżyła się jej klatka piersiowa, brzuch imiednica stały się pełniejsze i bardziej odprężone, rozluzniły się także mięśnie nóg.Niewszystkie problemy pacjentki zostały rozwiązane, ale chciała dalej radzić sobie sama.Wykonywała zlecone jej ćwiczenia w domu.Wiedziała, że musi pozostać ugruntowana, a jestto możliwe przy zachowaniu kontaktu z ciałem, nogami, seksualnością.355356WPROWADZENIE.7CZZ I.8NURTY TEORETYCZNE I BADANIA NAD PSYCHOTERAPI.8Rozdział l.8NURTY TEORETYCZNE W PSYCHOTERAPII.81.ZASADY PORZDKOWANIA GAWNYCH NURTW W PSYCHOTERAPII.82.PSYCHOANALIZA (ORTODOKSYJNA l TEORIE RELACJI Z OBIEKTEM).NEOPSYCHOANALIZA.132.1.PSYCHOANALIZA DEFINICJE.132.2.HISTORYCZNY ROZWJ PSYCHOANALIZY.162.3.CZYNNIKI LECZNICZE W PSYCHOANALIZIE.172.4.PODZIAA SZKA PSYCHOANALITYCZNYCH.192.5.PSYCHOTERAPIE POCHODZCE OD PSYCHOANALIZY.212.6.NEOPSYCHOANALIZA.233.PODEJZCIE BEHAWIORALNO-POZNAWCZE.243.1.PODEJZCIE BEHAWIORALNE.243.2.PODEJZCIE POZNAWCZE.303.2.1.Terapia racjonalno-emotywna Ellisa.313.2.2.Terapia poznawcza Becka.343.2.3.Metoda autoinstrukcji Meichenbauma.363.2.4.Koncepcja Clarka.374.PODEJZCIE HUMANISTYCZNO-EGZYSTENCJALNE.384.1.PSYCHOTERAPIA SKONCENTROWANA NA KLIENCIE (CLIENT-CENTEREDTHERAPY).394.2.PSYCHOTERAPIA GESTALT.414.3.LOGOTERAPIA FRANKLA.444.4.PSYCHOTERAPIA LAINGA.455.PODEJZCIE SYSTEMOWE.465.1.SZKOAA KOMUNIKACYJNA.485.2.TERAPIA STRUKTURALNA MINUCHINA.516.INNE SZKOAY PSYCHOTERAPEUTYCZNE.536.1.ANALIZA TRANSAKCYJNA.536.2.TERAPIA MILTONA ERICKSONA.556.3.NEUROLINGWISTYCZNE PROGRAMOWANIE.566.4.TERAPIA JANOYA.596.5.TERAPIA BIOENERGETYCZNA LOWENA.616.6.PODEJZCIE EKLEKTYCZNE.627.UWAGI KOCCOWE.63Rozdział II.66BADANIA NAD PSYCHOTERAPI.661.ZAAO%7łENIA l CELE BADAWCZE.672.STRATEGIE BADAC NAD PSYCHOTERAPI.692.1.STUDIUM PRZYPADKU.692.2.MODEL NATURALISTYCZNO-KORELACYJNY.712.3.MODEL EKSPERYMENTALNO-NATURALISTYCZNY.742.4.MODEL EKSPERYMENTALNO-LABORATORYJNY.763.UWAGI KOCCOWE.79CZZ II.91EKLEKTYCZNE UJCIE PSYCHOTERAPII.91Rozdział III.91357OGLNA CHARAKTERYSTYKA PRZYGOTOWANIA l PRZEBIEGU PROCESUPSYCHOTERAPII.911.NAWIZANIE KONTAKTU Z PACJENTEM.911.1.EMOCJONALNY ASPEKT KONTAKTU.921.2.POZNAWCZY ASPEKT KONTAKTU.931.3.SPOAECZNY ASPEKT KONTAKTU.942.WSTPNA DIAGNOZA.962.1.DIAGNOZA yRDAA ZABURZEC.972.2.DIAGNOZA RODZAJU ZABURZEC.982.3.DIAGNOZA MOTYWACJI PACJENTA.100DO ZGAOSZENIA SI NA PSYCHOTERAPI.1003.ZAWARCIE KONTRAKTU PSYCHOTERAPEUTYCZNEGO.1023.1.TREZ KONTRAKTU.1023.1.1.Ustalenie celu psychoterapii.1023.1.2.Ustalenie form pracy psychoterapeutycznej.1043.2.FORMA KONTRAKTU.1053.3.STRONY KONTRAKTU.1063.4.ZNACZENIE KONTRAKTU.1074.ORGANIZACJA PROCESU PSYCHOTERAPII.1074.1.PRZYGOTOWANIE PACJENTA DO PROCESU ZMIAN.1084.2.PRACA NAD PROBLEMAMI PACJENTA.1094.3.ZAKOCCZENIE PSYCHOTERAPII.111Rozdział IV.113ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII.1131.WZAJEMNE USTOSUNKOWANIA W RELACJI PACJENT-PSYCHOTERAPEUTA.1131.1.USTOSUNKOWANIA PACJENTA DO PSYCHOTERAPEUTY.1141.1.1.Przeniesienie.1141.1.2.Współpraca psychoterapeutyczna.1241.2.USTOSUNKOWANIA PSYCHOTERAPEUTY DO PACJENTA.1251.2.1.Przeciwprzeniesienie.1251.2.2.Kontakt psychoterapeuty z pacjentem.1282.OPR PACJENTA PRZECIW ZMIANIE.1322.1.UJCIE PSYCHOANALITYCZNE.1322.1.1.Opór u neurotyków i pacjentów z głębszymi zaburzeniami niż neurotyczne.1322.1.2.Przeciwopór.1352.2.INNE SZKOAY PSYCHOTERAPII.1363
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- Strona pocz±tkowa
- Wpływ wybranych składniów żywnoci na aktywnoć psychofizycznš człowieka Diana Denek 2014a
- Jonathan Renshon Why Leaders Choose War The Psychology of Prevention (2006)
- ADHD in Adults A Psychological Guide to Practice Susan Young, Jessica Bramham
- Psychologia SpoĹeczna Serce i UmysĹ Elliot Aron son
- Psychologia Społeczna Serce i Umysł Elliot Aron son
- WYKŁADY Z PSYCHOLOGII OGÓLNEJ PROF. ŁUKASZEWSKI (genialne polecam)
- Aronson Elliot Psychologia Społeczna. Serce i Umysł (2)
- Elliot Aronson Psychologia Społeczna Serce i Umysł
- Bruce Campbell Ken Holt 13 Mystery of Shattered Glass UC
- 03 Krawczyk Agnieszka Ogród księżycowy
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- lastella.htw.pl