[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.O ile artykuÅ‚ pojawia siÄ™ w opiniotwórczejgazecie, lepiej jest rozpocząć rozmowy z przedstawiciela­mi redakcji, jednak nie przez umieszczenie oficjalnego spro­stowania.Nie jest także dobrym wyjÅ›ciem publikowanieswojego stanowiska w rubryce pÅ‚atnych ogÅ‚oszeÅ„.Celemdyskusji z przedstawicielami redakcji nie powinno byćpolemizowanie z nimi, zwÅ‚aszcza co do konkluzji dzienni­karskich zawartych w materiale, lecz spowodowanie pu­blikacji korygujÄ…cej wczeÅ›niejsze bÅ‚Ä™dy i tym samym ma­jÄ…cej dla firmy pozytywny wydzwiÄ™k.Zadaniem rzecznika prasowego jest współpraca z dzien­nikarzami majÄ…ca na celu wyprzedzanie wydarzeÅ„ i w tensposób budowanie pozytywnego wizerunku firmy.NależypamiÄ™tać, że czÄ™ste perturbacje z mediami czasem wyni- kajÄ… z niedostatku informacji przekazywanych dziennika­rzom przez firmy.Zbyt okrojone, niedokÅ‚adne informacjerodzÄ… bÅ‚Ä™dy nieumyÅ›lne, które należy odróżniać od publi­kacji nacechowanych zÅ‚Ä… wolÄ….Najczęściej reakcjÄ… kierow­nictwa firmy czy też ugrupowania politycznego na kryzysbywa blokada informacyjna.Tego typu postawa zwykle skut­kuje napiÄ™ciami miÄ™dzy firmÄ… a mediami, w wyniku czegotraci firma, nie media.Kryzys, szczególnie ten, o którym i tak wszyscy wiedzÄ…,mimo pejoratywnej wymowy może być wykorzystany tak­Å¼e na korzyść firmy, na przykÅ‚ad przez bardziej energicznÄ…współpracÄ™ z mediami.Należy wówczas rzetelnie infor­mować media o sytuacji, eksponujÄ…c oczywiÅ›cie dziaÅ‚a­nia podejmowane w celu zlikwidowania zródeÅ‚ niepowo­dzeÅ„.To, w jaki sposób bÄ™dzie ukÅ‚adaÅ‚a siÄ™ współpracamediami, w dużej mierze zależy od zachowania siÄ™ osóbodpowiedzialnych za kontakty z dziennikarzami.%7Å‚urna­liÅ›ci nie lubiÄ…, gdy siÄ™ nimi usiÅ‚uje manipulować.Dlategowarto pamiÄ™tać, że nigdy nie wolno dyskutować z dzien­nikarzami o wydzwiÄ™ku, jaki ma spowodować ich publi­kacja (albo jaki przyniosÅ‚a), o wnioskach, które formu­Å‚ujÄ…, czy też o ferowanych przez nich ocenach.JeÅ›li jużcoÅ› musimy prostować, to ingerujmy wyÅ‚Ä…cznie w faktyi merytorycznÄ… stronÄ™ tekstu.SpecjaliÅ›ci od komunikacji kryzysowej twierdzÄ…, żewiÄ™kszoÅ›ci kÅ‚opotów mogÄ…cych negatywnie wpÅ‚ynąć na wi­zerunek firmy można przewidzieć.WyróżniajÄ… oni dwa ro­dzaje kryzysów.Pierwszy to katastrofy spowodowane przezżywioÅ‚y oraz ich nastÄ™pstwa niezależne od ludzkich decyzjii wysiÅ‚ków.Tych, rzecz jasna, nie da siÄ™ przewidzieć.Moż­na zatem na nie reagować dopiero wtedy, gdy powstanÄ….Drugi rodzaj to problemy poprzedzane przez zauważalnezwiastuny.Do tej grupy należą na przykÅ‚ad strajki.Nastrojekontestacji sÄ… zazwyczaj widoczne, zanim bunt nastÄ…pi i dla­tego można przygotować siÄ™ odpowiednio także w zakresiekomunikowania siÄ™ ze strajkujÄ…cymi.OczywiÅ›cie optymal­ne byÅ‚oby zapobieżenie wydarzeniom kryzysowym, ale jeÅ›li siÄ™ nie da, plan reagowania na ekstremalnÄ… sytuacjÄ™ powi­nien być opracowany przed wybuchem konfliktu.Zdaniem amerykaÅ„skiego specjalisty od komunikacjikryzysowej Petera McCue'a, każdy problem ma okreÅ›lone fazyfazy rozwoju40: konfliktu1.Pewna grupa nacisku (np.aktywiÅ›ci ekologiczni) alar­muje o problemie.2.Prasa zaczyna siÄ™ nim interesować.3.Szefostwo zainteresowanej firmy reaguje -jeÅ›li robito odpowiednio, konflikt daje siÄ™ stÅ‚umić lub poprowadzićwedÅ‚ug scenariusza wygodnego dla firmy.Jednak firmanajczęściej reaguje w sposób nieprzystajÄ…cy do sytuacji,zapewnia np., że produkt jest bezpieczny, żywność zdrowaitp., szefostwo prezentuje statystyki, które nie przekonujÄ…rozemocjonowanych odbiorców.4.Klienci  na wszelki wypadek, bo może jednak coÅ› w tymjest" wybierajÄ… produkty konkurencji.5.ZachÄ™ceni przez najbardziej atakujÄ…ce media aktywi­Å›ci wzmacniajÄ… kampaniÄ™.6.Ponieważ kampania siÄ™ poszerza, zaczynajÄ… jÄ… rela­cjonować także poważniejsze media, co jeszcze bardziejzachÄ™ca protestujÄ…cych.7.Z czasem emocje biorÄ… górÄ™, istota problemu przestajebyć ważna, ważniejszy jest konflikt sam w sobie.Np.pod­czas blokowania budowy autostrady Gliwice - WrocÅ‚aww okolicach Opola ekolodzy przykuli siÄ™ do drzew.Mediaw tym momencie przestaÅ‚y interesować siÄ™ istotÄ… problemu(budowÄ…autostrady).Bardziej zaciekawiÅ‚o dziennikarzy, czypolicja użyje siÅ‚y, czy nie.A przecież można byÅ‚o przewi­dzieć taki konflikt już w momencie, gdy do urzÄ™du wojewo­dy opolskiego zaczęły napÅ‚ywać listy protestacyjne.8.NastÄ™puje drastyczne (np.wyrokiem sÄ…du) rozwiÄ…za­nie, które nie satysfakcjonuje nikogo (dziaÅ‚acze ekologiczniw Opolu nie osiÄ…gajÄ… niczego, ale i wykonawca autostradyz powodu przestojów w budowie ponosi ogromne straty)41.40R.Szczepanik, Gaszenie negatywnych emocji,  Marketing" 2000, nr 4.41Tamże. 116Bywa, że przewidywanie sytuacji kryzysowych niewyeliminuje ryzyka, którego boi siÄ™ opinia publiczna, alewarto pamiÄ™tać, że spoÅ‚eczeÅ„stwo czasem bardzo chce, abyto ryzyko podejmowaÅ‚ ktoÅ› godny zaufania, kompetentny,rozumiejÄ…cy powszechne obawy.Taki wizerunek nie jesttrudny do stworzenia.Wymaga jednak, aby osoba odpo­wiedzialna za jego kreowanie byÅ‚a odpowiednio dobrana,rozumiaÅ‚a emocje spoÅ‚eczne i potrafiÅ‚a sobie z nimi radzić,nie baÅ‚a siÄ™ konfrontacji z trudnymi pytaniami.komunikacja Za komunikacjÄ™ kryzysowÄ… odpowiedzialny jest głów-kryzysowa nie zarzÄ…d firmy.Kiedy wiÄ™c pojawia siÄ™ dziennikarz z trud­nymi pytaniami, odesÅ‚anie go do rzecznika jest odbieranejakochowanie siÄ™ szefa za czyimiÅ› plecami.W sytuacji kryzyso­wej, gdy problemem stajÄ… siÄ™ emocje, trzeba umożliwić im ujÅ›cie", rozÅ‚adować je.CzÄ™sto osobom z tÅ‚umu wystarczy to,że ktoÅ› ich wysÅ‚ucha, postara siÄ™ zrozumieć, pierwszy podarÄ™kÄ™ w geÅ›cie porozumienia, wezmie na siebie część winy [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl