[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rozdział dziewiętnasty Cichy holokaustW dwóch obrazach krystalizuje się gwałtowne zderzenie opinii.Katolicki lekarz pokazuje wsłoiku rozwinięty płód; płód ten posiada wszystkie cechy malutkiego człowieczka.Przyaborcji - mówi namiętnie - chodzi o to, o morderstwo tego dziecka.Z drugiej strony kobieta, z nie mniejszą pasją, trzyma metalowy wieszak.Tym - mówi -zabijano kobietę, gdy aborcja była traktowana jak kryminalne przestępstwo.Czy mamywrócić do tych dawnych czasów, kiedy kobiety musiały chodzić do pokątnych rzezników? Idlaczego? Tylko po to, żeby uzyskać dla siebie podstawowe prawo kobiety: niezostaniamatką.Aborcja jest przedmiotem najbardziej spolaryzowanej i bolesnej dyskusji naszych czasów.Papieże, reprezentujący Kościół katolicki, nauczają, że aborcji nie da się usprawiedliwićżadnymi okolicznościami; jest zawsze bezpośrednim zabijaniem niewinnego dziecka w łoniematki.Na drugim krańcu są ci, którzy twierdzą, że aborcja stanowi przedmiot arbitralnegowyboru matki; w łonie nie ma żadnego dziecka, jest tam tylko potencjał na dziecko.Papieże podkreślają, że całe życie, od chwili poczęcia, jest uświęconym darem bożym; od tejpierwszej, cudownej chwili obecny jest człowiek, którego Bóg tworzy, kocha i przeznacza dożycia wiecznego.Ci z przeciwnego bieguna odpowiadają, że to co znajduje się w cielekobiety jest niczym więcej jak tkanką płodową; że może ona sama się jej pozbyć równiespokojnie, jak upiększyć sobie kształt nosa u chirurga plastycznego.To jest, przedewszystkim jej ciało.Kto ma prawo skazywać ją na dziewięć miesięcy ciężkiej pracy? Jakpowiedziała Stella Brown w 1915 r.:  Prawo kobiety do aborcji jest prawem absolutnym.Aborcja powinna być dostępna dla każdej kobiety bez żadnych upokarzających badań, anirujnujących obciążeń finansowych, ponieważ nasze ciała są naszą własnością.Według najnowszych sondaży większość ludzi przyjmuje w tym względzie stanowiskopośrednie, odrzucając stanowiska absolutne, ekstremalne.Aborcja nie zawsze jest zła, gdyżistnieją konkretne sytuacje, w których kobieta mogłaby usuwać płód.Z drugiej stronyzawartość kobiecego łona nie jest wyłącznie tkanką; jest ona w pewnym sensie uświęcona.Nie można nią zatem dysponować bez głębokich przemyśleń i rozterek moralnych.Nowe poszanowanie życiaOd początku chrześcijaństwo wnosiło na świat respekt i poszanowanie dla życia wewszystkich jego etapach.Przyczynił się do tego Nowy Testament tekstami takimi jak ten odziecku skaczącym z radości w łonie Elżbiety w chwili odwiedzin Marii.Dla Greków i Rzymian aborcja i dzieciobójstwo były zdarzeniami codziennymi.Starożytninie żywili na ogół głębszych uczuć dla wczesnych etapów ciąży.Częściowo tłumaczyło się tofaktem, że panował pogląd, iż byt nie był ludzkim, dopóki nie wziął pierwszego oddechu.Arystoteles widział konieczność stosowania aborcji w przypadku gdy zaludnienie przekroczyrozsądne granice.Pojawiło się wiele podręczników usuwania ciąży i zawodowi wykonawcy.Embrion możnabyło zniszczyć czyszczeniem brzucha, gwałtownymi ćwiczeniami, kąpielami w przeróżnychmiksturach, puszczaniem krwi, czopkami i lekarstwami, ostrymi przyrządami.Kobietypoddawały się tym zabiegom z różnych powodów: ze względu na zagrożenie własnego życia, chęć ukrycia cudzołóstwa, niechęć do utraty figury.Zło aborcji nigdy nie było traktowanepoważnie.Chrześcijaństwo, pisał Lecky, wyświadczyło ludzkości wielką przysługę gdy  definitywnie idogmatycznie przypisało grzech do każdej destrukcji ludzkiego życia czynionej czy to dlazabawy czy z prostej wygody i tym samym stworzyło nową normę, wyższą od każdej innejistniejącej wówczas w świecie. Będziesz miłował blizniego swego jak siebie samego odnosiło się przede wszystkim domałego blizniego pod sercem matki.Kościelny zakaz aborcji został wzmocniony nauką o grzechu pierworodnym, chociaż to nieona go spowodowała.Skoro zbawienie zależało od chrztu, zabicie dziecka w łonie byłoczymś gorszym od morderstwa; było to w pewnym sensie zabicie na wieki.Oto dlaczegoaborcja była uznana za praktycznie niewybaczalny grzech.Pokuta zadawana za to była bardzosurowa, w niektórych przypadkach obejmowała dożywotnie wykluczenie przyjmowaniasakramentów.Usunięcie płodu było uważane za bardziej grzeszne niż zabicie dziecka jużnarodzonego i ochrzczonego.Współcześni papieże uważają się za kontynuatorów tej wielkiej tradycji.W Casti connubiiPius XI stwierdził: Możemy litować się nad matką, której zdrowie czy nawet życie jest poważnie zagrożone przezwykonywanie obowiązku przypisanego jej przez naturę, ale cóż mogłoby być wystarczającym powodemwybaczenia mordu popełnianego na niewinnym?Dwadzieścia jeden lat pózniej, w 1951 r., Pius XII mówił: Niewinne ludzkie życie, niezależnie od okoliczności, od pierwszej chwili swego istnienia musi byćchronione przed każdym zamachem.Jest to  fundamentalne prawo osoby ludzkiej, o ogólnej wartości wchrześcijańskiej koncepcji życia: ważne zarówno w odniesieniu do życia ukrytego jeszcze w łonie matki,jak i do życia, które już je opuściło; tym samym przeciwne przeprowadzaniu aborcji i zwykłemu zabijaniudziecka przed, w czasie i po porodzie.W swoich pielgrzymkach zagranicznych Jan Paweł nigdy nie przepuszcza okazji powtarzaniatej nauki.W Stanach Zjednoczonych Ameryki, gdzie aborcja jest konstytucyjniezagwarantowanym prawem każdej kobiety, przypominał o świętości życia w łonie matki;płód dziecka ma takie samo prawo do życia jak matka czy dzieci już narodzone.Podczasswego pierwszego pobytu w Stanach w 1979 r.w uroczystości na Maił w Waszyngtonie znaciskiem mówił o jednym z głównych tematów swojego pontyfikatu: świętości życia  odpierwszej chwili poczęcia i we wszystkich kolejnych etapach.Dzięki Chrystusowi całeludzkie życie zostało odkupione [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl