[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.StÄ…d też i wszczepione nam z natury zasady czy zaczÄ…tki w dziedziniepostÄ™powania nie należy do specjalnej wÅ‚adzy, ale do specjalnej naturalnejsprawnoÅ›ci, która zwie siÄ™ synderesis prasumienie.Dlatego to o prasumieniu mówisiÄ™, że pobudza do dobrego, a wzdraga siÄ™ przed zÅ‚em, w sensie: w oparciu o pierwszezasady szukamy wÅ‚aÅ›ciwej drogi postÄ™powania, a znalezionÄ… osÄ…dzamy również woparciu o nie.Jasne wiÄ™c, że prasumienie nie jest wÅ‚adzÄ…, ale naturalnÄ… sprawnoÅ›ciÄ….Na 1.Ów podziaÅ‚ Hieronima ma na uwadze różność czynnoÅ›ci, a nie różnośćwÅ‚adz.A z jednej wÅ‚adzy mogÄ… pochodzić różne czynnoÅ›ci.Na 2.Przeciwstawienie zmysÅ‚owoÅ›ci prasumieniu również bierze pod uwagÄ™przeciwstawność czynnoÅ›ci, a nie różnych gatunków jednego rodzaju.80Na 3.Owe niezmienne podstawy sÄ…dzenia sÄ… to pierwsze zasady postÄ™powania,co do których nikt siÄ™ nie myli9.Przypisuje siÄ™ je i rozumowi jako wÅ‚adzy iprasumieniu jako sprawnoÅ›ci.StÄ…d też i za pomocÄ… obu, tj.rozumu i prasumienia,osÄ…dzamy w sposób naturalny.Art ykuÅ‚ 13.CZY SUMIENIE JEST JAKZ WAADZ ?Zdaje siÄ™, że sumienie jest jakÄ…Å› wÅ‚adzÄ…, bo:1.Orygenes pisze: Sumienie jest to duch wskazujÄ…cy poprawnÄ… drogÄ™, orazwychowawca przydany duszy, by stroniÅ‚a od zÅ‚ego a lgnęła do dobrego 1.Otóż duchoznacza w duszy jakÄ…Å› wÅ‚adzÄ™: albo sam umysÅ‚ (myÅ›l), stosownie do słów Å›w.PawÅ‚a: Trzeba.odnowić siÄ™ duchem w naszym myÅ›leniu 2, albo nawet wyobrazniÄ™; stÄ…d to- jak uczy Augustyn3 - widzenie wyobrazniowe zwie siÄ™ duchowe.A wiÄ™c sumieniejest jakowÄ…Å› wÅ‚adzÄ….2.Podmiotem grzechu może być tylko wÅ‚adza duszy Lecz sumienie jestpodmiotem grzechu, bo Å›w.PaweÅ‚ mówi o niektórych, że duch ich i sumienie sÄ…zbrukane 4.Jak wiÄ™c widać, sumienie jest wÅ‚adzÄ….3.Sumienie musi być albo czynnoÅ›ciÄ…, albo sprawnoÅ›ciÄ…, albo wÅ‚adzÄ….Nie jestczynnoÅ›ciÄ…; gdyby niÄ… byÅ‚o, nie trwaÅ‚oby zawsze w czÅ‚owieku.Nie jest sprawnoÅ›ciÄ…;gdyby niÄ… byÅ‚o, nie byÅ‚oby czymÅ› jednym, ale wieloÅ›ciÄ…; bowiem nasze postÄ™powaniekierowane jest przez wiele sprawnoÅ›ci poznawczych.Zostaje wiÄ™c, że sumienie jestwÅ‚adzÄ….Wbrew temu: Sumienie można zabić, wÅ‚adzy nie.A wiÄ™c sumienie nie jest wÅ‚adzÄ….Odpowiedz: WÅ‚aÅ›ciwie mówiÄ…c, sumienie nie jest wÅ‚adzÄ…, ale czynnoÅ›ciÄ….Zwiadczy otym zarówno jego nazwa, jak i to, co mu w potocznej mowie bywa przypisywane.Otóż ze swoistoÅ›ci nazwy sumienie wyraża zwiÄ…zek wiedzy umienia z czymÅ›czymÅ›; bowiem sumienie oznacza tyle, co: wiedza z czymÅ› zwiÄ…zana [z czymÅ› innym- umienie; stÄ…d z-umienie: sumienie].Otóż zastosowania wiedzy do czegoÅ› dokonujejakowaÅ› czynność.StÄ…d ta sama etymologia nazwy wskazuje na to, że sumienie jestczynnoÅ›ciÄ….Na to samo wskazuje to, co mu bywa przypisywane.Otóż o sumieniuwyrażamy siÄ™, że ono jest Å›wiadkiem, wiąże, rusza, oskarża, gryzie lub wyrzuca.Awszystko to jest nastÄ™pstwem stosowania jakowegoÅ› naszego poznania lub wiedzy donaszego postÄ™powania.Stosowanie to może dziać siÄ™ w trojaki sposób: Pierwsze,uznajemy, żeÅ›my coÅ› uczynili, lub nie uczynili; pisze o tym Kohelet: Wie bowiemsumienie twoje, żeÅ› i ty czÄ™sto zÅ‚orzeczyÅ‚ drugim 5; i wtedy powiadamy: sumienie jestmi Å›wiadkiem.Drugie my w naszym sumieniu sadzimy i wiemy, że to należy uczynić lub tegonie należy uczynić; i wówczas mówimy: jestem zwiÄ…zany czy zobowiÄ…zany wsumieniu lub sumienie go ruszyÅ‚o.Trzecie po speÅ‚nieniu uczynku, my w naszymsumieniu osÄ…dzamy, czy ów uczynek byÅ‚ dobrze, czy też zle speÅ‚niony; i wtedywrażamy siÄ™: mam spokojne sumienie: ono mnie usprawiedliwia, sumienie oskarża,81gryzie, wrzuca.Jasne że wszystkie te wypadki sÄ… nastÄ™pstwem aktualnego stosowaniawiedzy do naszego postÄ™powania.StÄ…d też wÅ‚aÅ›ciwie mówiÄ…c, sumienie oznaczaczynność.A ponieważ sprawność jest poczÄ…tkiem czynnoÅ›ci, niekiedy nazwÄ™ sumieniestosuje siÄ™ do pierwszej, podstawowej sprawnoÅ›ci naturalnej, tj.do prasumienia.Takczyni Hieronim6, nazywajÄ…c synderezÄ™, prasumienie - sumieniem.Bazyli nazywa je naturalnym trybunaÅ‚em 7, a Damascen prawem naszej myÅ›li 8.ZwykÅ‚o siÄ™ bowiemnazw przyczyny i skutku używać zamiennie.Na 1.Sumienie nazwano duchem, o ile przez duch rozumie siÄ™ umysÅ‚ czymyÅ›l, jako że sumienie jest jakowymÅ› gÅ‚osem czy nakazem wewnÄ™trznym umysÅ‚u.Na 2.Powiadamy: Sumienie jest zbrukane, nie w tym sensie, że brud jest wsumieniu jako w podmiocie, ale że jest w nim tak, jak rzecz poznana jest w poznaniu,a wiÄ™c w sensie: wiem, że jestem zbrukany.Na 3.Wprawdzie czynność nie trwa stale jako taka, zawsze jednak trwa wswojej przyczynie, którÄ… jest wÅ‚adza i sprawność.A sprawnoÅ›ci, które stanowiÄ… ojakoÅ›ci sumienia, chociaż sÄ… liczne, wszystkie jednak czerpiÄ… swojÄ… skuteczność odjednego pierwszego, mianowicie od sprawnoÅ›ci przyrodzonej pierwszych zasad, którazwie siÄ™ syndereza prasumienie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- Strona pocz±tkowa
- SW. AUGUSTYN, SW. TOMASZ Z AKWI (3)
- SW. AUGUSTYN, SW. TOMASZ Z AKWI 303 pytan i odpowiedzi
- Stezala Tomasz Elbing 1945 t1 Odnalezione wspomnienia (MR)
- Eichelberger Wojciech , Jastrun Tomasz Męskie pół œwiata
- PS77 Pan Samochodzik i Zamek w Chęcinach Tomasz Olszakowski
- Mann Tomasz Œmierć w Wenecji. Mario i czarodziej
- Goban Klas Tomasz Media i komunikowanie masowe
- Praktyczne porady finansowe Tomasz Bar
- § Głuchowski Piotr Lód nad głową
- Catherine Cox Cultures of Care in Irish Medical History, 1750 1970 (2011)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- anieski.keep.pl