[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.A więc znaczący.Obyczaje ludzkie nie zmieniają się nagle.Uznanie chrześcijań-stwa za oficjalną religię nie mogło, w sposób niejako automatyczny,odmienić oblicza miasta.Po Rzymie, jak za Nerona czy Klaudiusza,mrowiły się formicae.Część ludności oddawała cześć Boguchrześcijan, część tradycyjnym bogom rzymskim, jeszcze inna im-portowanym bóstwom Azji, Egiptu czy Galii.Z rozpusty korzystaliwszyscy.Nic więc dziwnego, że w myśli patrystycznej, w pismach OjcówKościoła, prostytucja początkowo traktowana jest pobłażliwie.ZwiętyAugustyn pisał:Usuń prostytucję ze społeczeństwa, a rozpusta rozszaleje sięwśród kobiet uczciwych.Prostytucja w mieście jest jak ściek wpałacu.Zlikwidujesz ściek, to cały pałac zacznie śmierdzieć.22Kanalizacyjne porównanie dobrze oddaje stosunek Ojca Kościołado zagadnienia.Prostytucja ma kanalizować erotyczną aktywność istanowić wentyl bezpieczeństwa.Paradoksalnie ta pogardzanazdawałoby się profesja staje się filarem i gwarantką cnoty.Zwięty Augustyn jednak, nim przeżył konwersję, był pod wpły-wem nauk proroka Manniego.Manichejczycy zaś mieli predylek-cjędo dzielenia świata.To dychotomiczne spojrzenie zaowocowałofaktem, że sprawy płci znalazły się po stronie zła.Więcej, po stroniezła i grzechu znalazły się w ogóle kobiety. Każda kobieta powinnabyć przepełniona wstydem na samą myśl, że jest kobietą" - pisałKlemens z Aleksandrii.Wtórował mu święty Jan Chryzostom: Pośród dzikich bestii nie znajdzie się żadna tak szkodliwa, jakkobieta".Trudno jest szanować zawód, jeżeli jegoprzedstawicielki są naczyniami pełnymi grzechu", grzechu,którego ciemna zasłona przesłaniać zaczęła całą sferę seksualną.Grzech jest przewiną -domaga się więc kary:Kodeks kanoniczny karał wykroczenia seksualne z całą su-rowością prawa.Wszetecznictwo między osobami stanuwolnego karane było według dekretu świętego Grzegorzadziewięcioletnią pokutą, a przez trzy ostatnie lata pokutyleżeniem krzyżem podczas Mszy.Za czasów świętegoBazylego przestępstwa przeciwko naturze karanopiętnastoletnią pokutą, w tym cztery lata leżenia krzyżem.Mężczyzna, dopuszczający się cudzołóstwa lub bigamii,był karany czteroletnią pokutą.Nierządnicę karanotrzyletnią pokutą.Na przestępnych diakonów nakładanokarę degradacji z urzędu i kilkunastoletniego umartwianiaciała.23Wydaje się, że surowość kar pozostaje w stosunku wprostproporcjonalnym do częstotliwości penalizowanych wykroczeń.W oczach mizoginicznych, pełnych bojazni bożej mężczyznprostytutka była istotą grzeszną.Nie znaczy to wcale, że niekorzystano z jej usług.Jedno jest pewne - procederowi świadczenia usługmiłosnych wypowiedziano wojnę.Aby ją zilustrować, zacytujmyedykt cesarza Teodozjusza:Dawne ustawy obrzucały pogardą stan i imię kupczącychciałem kobiet ulicznych, a wiele ustaw nakazuje surowepostępowanie z nimi; my sami od dawna obostrzyliśmykary, uzupełniliśmy nowymi przepisami to, co mogło ujśćuwagi naszych poprzedników i w ostatnim czasie, gdydoniesiono nam o nieporządkach, wywołanych haniebnymprocederem, odbywającym się w naszej stolicy,postanowiliśmy położyć kres złemu.Wiemy, iż wieluprzekracza prawa, używa gwałtu i podstępu dlawzbogacenia się bezecnym zyskiem, przejeżdża prowincje ikraje odległe, aby uwodzić nieszczęśliwe dziewczęta,obiecując im obuwie i suknie, a zwabiwszy je ponętą,uprowadza je i umieszcza w swych domach, licho żywi ilichoodziewa, wydaje potem na rozpustę publiczną i zyski z tegonędznego występku ściąga dla siebie.Wiadomo nam nadto, iżzmuszają owe biedne ofiary do pewnych zobowiązań, mocąktórych te nieszczęśliwe mają pełnić praktyki bezbożne iwystępne; są tacy wśród nich, iż wymagają rękojmi od swychofiar.Zbrodnie tego rodzaju tak się rozpowszechniły, iżznajdujemy je wszędzie, tak w tym grodzie cesarzów, jako i pozaBosforem, a co gorsza, że takie jaskinie rozpusty stoją otworemobok kościołów i mieszkań najuczciwszych obywateli.Są nawettacy zbrodniarze, którzy wciągają do rozpusty dziesięcioletniedziewczęta, używają mnóstwa podstępów, a zło zadomowiło siędo tego stopnia, że ukrywające się ongiś w najodleglejszychzakątkach Konstantynopola domy rozpusty roją się obecnie wewszystkich dzielnicach i na peryferiach miasta.Z tego powodu zalecamy naszym wiernym żyć w czystości, gdyżczystość w połączeniu z wiarą w Boga może uszlachetnić duszęludzką
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- Strona pocz±tkowa
- Michael Dobbs Szeć miesięcy w 1945. Roosevelt, Stalin, Churchill, Truman. Od wojny wiatowej do zimnej wojny
- ZBIGNIEW BŁAŻYŃSKI MÓWI JÓZEF WIATŁO. ZA KULISAMI BEZPIEKI I PARTII (1940 1955)
- Dunaj, Magdalena GŁUCHY WIAT. Głuchota w perspektywie antropologii zaangażowanej (2015)
- Neill Chloe wiat Chicagowskich Wampirów 02 Kšsanie Pištkowej Nocy
- Wasserstein Bernard W przededniu. Żydzi w Europie przed drugš wojnš wiatowš
- Ewilan z dwóch wiatów 02 Granice lodu Bottero Pierre
- Browning Amanda wiatowe Życie Extra 349 Na południu Francji
- Eichelberger Wojciech , Jastrun Tomasz Męskie pół wiata
- Rohan Michael Scott Zima wiata t. 1 Lodowe kowadło
- Christopher Moore Love Story I Krwiopijcy (2)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- gim12gda.pev.pl