[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Fakt oddziaÅ‚y­wania Ruchu w dziedzinie aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej i kulturo­wej, wydaje siÄ™ nie mniej ważny niż to, że kontestacja sta­Å‚a siÄ™ w pewnym momencie politycznego napiÄ™cia ruchemmasowym.Przedstawieniu tych niewymiernych form od­dziaÅ‚ywania kontestacyjnych wartoÅ›ci i poglÄ…dów poÅ›wiÄ™­cona bÄ™dzie część nastÄ™pna. II.ZAKWESTIONOWANIE KULTURY1.KULTURA I POLITYKAKontestacja kultury obejmuje nurty dziaÅ‚ania wielorakiew swych zewnÄ™trznych manifestacjach i w nierównymstopniu radykalne.Mimo tych różnic, ruch jako caÅ‚ość dÄ…­Å¼y do caÅ‚kowitej zmiany, przebiegajÄ…c zawsze przez te sa­nie etapy: od Å›wiadomoÅ›ci rozdzwiÄ™ku miÄ™dzy osobowoÅ›ciÄ…i kulturÄ…, zdemaskowania represywnej integracji, sztucz­nie likwidujÄ…cej ten pogÅ‚Ä™biajÄ…cy siÄ™ dystans, poprzez de­kompozycje obrazów Å›wiata, systemów komunikacji, wzo­rów zachowaÅ„, do nowej pozytywnej integracji, realizujÄ…­cej siÄ™ w  rewolucyjnej wspólnocie", która dokonujÄ…c stalewyborów wartoÅ›ci ma przywrócić jedność subiektywnegoi obiektywnego Å›wiata.Jak każdy ruch spoÅ‚eczny w fazie poszukiwania wÅ‚asnegooblicza, kontestacja dostarcza wielu przykÅ‚adów rozdzwiÄ™­ku miÄ™dzy uzewnÄ™trznionÄ… samowiedzÄ… a faktycznym zna­czeniem spoÅ‚eczno-kulturowym podejmowanych dziaÅ‚aÅ„.Wbrew dążeniom kontestatorów do odrzucenia kultury wewszystkich jej aspektach, kontestacja jest zjawiskiem kul­turowym charakterystycznym dla tej wÅ‚aÅ›nie kultury, któ­ra podlega zakwestionowaniu.W ruchu tym wystÄ™pujÄ…obok siebie tendencje umiarkowane, ograniczajÄ…ce siÄ™ dokrytyki wybranych elementów współczesnoÅ›ci lub też gÅ‚o­szÄ…ce przekonanie, iż wystarczy samo odsÅ‚oniÄ™cie mechaniz­mów represji, bez zmiany caÅ‚ego systemu spoÅ‚ecznego, byalienacja zostaÅ‚a zniesiona.WystÄ™pujÄ… także tendencjeskrajnie radykalne, kwestionujÄ…ce nie tylko kulturÄ™ zasta­nÄ…, lecz wszelki system mediacji symbolicznej, który nale­Å¼y zniszczyć, by urzeczywistnić ideÄ™ nieupoÅ›rednionegokontaktu czÅ‚owieka ze Å›wiatem, lub też gÅ‚oszÄ…ce hasÅ‚a caÅ‚­kowitego odrzucenia kulturowej przeszÅ‚oÅ›ci, stanowiÄ…cej103 przeszkodÄ™, utrudniajÄ…cÄ… budowÄ™ nowego spoÅ‚eczeÅ„stwa.Obydwa te wÄ…tki: zniesienia kultury w ogóle jako syste­mu poÅ›rednictwa i  zaczynania wszystkiego od nowa", po­wracajÄ… uporczywie w różnych momentach historycznych,w okresach napięć i kryzysów, powracajÄ… mimo swej oczy­wistej irracjonalnoÅ›ci, niemożliwoÅ›ci osiÄ…gniÄ™cia zaÅ‚ożonychcelów.Tendencje umiarkowane i skrajnie radykalne niesÄ… jednak wcale dominujÄ…ce w kontestacyjnej refleksjinad kulturÄ….W wielu wypowiedziach poszukuje siÄ™ Å›wia­domie przejÅ›cia od diagnozy sytuacji do jej zmiany, odzniesienia istniejÄ…cego stanu rzeczy do tworzenia nowychwartoÅ›ci.Ruch jako caÅ‚ość nie zatrzymuje siÄ™ na żadnymz wymienionych etapów.Kontestacja kultury jest wiÄ™cjednoczeÅ›nie jej odrzuceniem i reinterpretacjÄ…, a także two­rzeniem kultury nowej, wykraczajÄ…cej poza zastane syste­my komunikacji i rodzaje ekspresji.Punktem wyjÅ›cia ruchu ku nowej kulturze jest osiÄ…gniÄ™­cie Å›wiadomoÅ›ci wÅ‚asnego poÅ‚ożenia wewnÄ…trz ukÅ‚adu: paÅ„stwo kultura spoÅ‚eczeÅ„stwo".Na tym pierwszymetapie nastÄ™puje odsÅ‚oniÄ™cie mechanizmów represywnejintegracji i próba wyjÅ›cia poza nie.Diagnozy i opisy sy­tuacji w kategoriach najbardziej ogólnych zajmujÄ… w pi­smach kontestacyjnych równie wiele miejsca, jak krytykawyodrÄ™bnionych aspektów kulturowej alienacji, jakiej pod­lega współczesny czÅ‚owiek.Zakwestionowanie kultury za­stanej towarzyszyÅ‚o zawsze dążeniom do rewolucyjnejzmiany.Jednak w chwili obecnej kultura w szerokim zna­czeniu zajmuje inne miejsce w caÅ‚oÅ›ci  historycznego sys­temu dziaÅ‚ania" 1 Dlatego wÅ‚aÅ›nie zbuntowana mÅ‚odzież,atakujÄ…c kulturÄ™, spodziewa siÄ™ zachwiania równowagi ca­Å‚ego systemu.W spoÅ‚eczeÅ„stwie represywnej integracji,gdzie kultura jest narzÄ™dziem polityki, nie da siÄ™ stworzyć kulturowego azylu" uwolnionego od presji systemu.Nierozdzielność polityki i kultury uznana zostaÅ‚a za faktnieodwracalny.Dążenia ruchu nie kierujÄ… siÄ™ wiÄ™c ku uwol­nieniu kultury od dominacji ekonomii i zinstytucjonalizowa­nej wÅ‚adzy oraz zagwarantowania w przyszÅ‚oÅ›ci jej auto­nomii, lecz ku zastÄ…pieniu jednego zintegrowanego systemu1A.Touraine, Production de la société, Paris 1973, s.533.Na his­toryczny system dziaÅ‚ania skÅ‚ada siÄ™ typ wiedzy i poznania, typ aku­mulacji i model kultury determinujÄ…cy kierunki i sposoby spoÅ‚ecznegodziaÅ‚ania.104 upolitycznionej kultury i uwarunkowanej kulturowo poli­tyki  innym systemem.Upolitycznionej kulturze burżua-zyjnej przeciwstawia wiÄ™c mÅ‚odzież równie upolitycznionÄ… rewolucyjnÄ…" kulturÄ™ kontestacji.O ile stopienie siÄ™ po­lityki i kultury w ramach autorytarnego spoÅ‚eczeÅ„stwaProwadzi do tego, że ludzie funkcjonujÄ… w systemie pojęć,zgodnie z którymi wszelka zmiana istniejÄ…cego stanu jestczymÅ› nieracjonalnym, polityzacja kultury w ramach ruchukontestacji prowadzi do utrwalenia Å›wiadomoÅ›ci, że jedy-nie racjonalnym sposobem istnienia jest dążenie do rewo­lucyjnej zmiany.Atak na kulturÄ™, nawet w jej najbardziejneutralnych politycznie przejawach, jest traktowany jakojedna z form walki politycznej.W Å›wiecie przyszÅ‚ym i jużrealizowanym przez zaangażowanych w zmianÄ™ kulturykontestatorów znika również opozycja miÄ™dzy rzeczywistoÅ›­ciÄ… wyobrażonÄ… i realnie przeżywanÄ…, a utożsamienie war­toÅ›ci i faktu staje siÄ™ obowiÄ…zujÄ…cÄ… reguÅ‚Ä… myÅ›lenia.NiebezpieczeÅ„stwa i skutki polityzacji kultury we współ­czesnym spoÅ‚eczeÅ„stwie to temat rozwijany szeroko nietylko wewnÄ…trz ruchu.Temat ten nie jest odkryciem kon-testatorów lat sześćdziesiÄ…tych.PodjÄ™li oni Å›wiadomie bÄ…dznieÅ›wiadomie wÄ…tki krytyki spoÅ‚ecznej, uksztaÅ‚towanej wkrÄ™gu socjologów szkoÅ‚y frankfurckiej, spoÅ›ród którychnajwiÄ™kszÄ… popularność zyskaÅ‚y ostatnio pisma HerbertaMareusego.Wedle Marcusego2  represywna integracjakultury polega na zatarciu granic miÄ™dzy kulturÄ… a cywili­zacjÄ…, różnymi dziedzinami kultury, ideami pobudzajÄ…cymispoÅ‚ecznÄ… aktywność a otaczajÄ…cÄ… codziennoÅ›ciÄ….Taka in­tegracja likwiduje Å›wiadomość możliwoÅ›ci stworzenia in­nego Å›wiata niż ten, w którym żyjemy, a tym samym pod­porzÄ…dkowuje ludzi zastanym wartoÅ›ciom i wzorom utrwa­lajÄ…cym obiektywnie istniejÄ…ce niesprawiedliwoÅ›ci i kon­flikty spoÅ‚eczne.Należy wiÄ™c odsÅ‚onić mechanizmy współ­dziaÅ‚ania polityki i kultury, ukazujÄ…c sprzecznoÅ›ci miÄ™dzynajwyższymi, uniwersalnymi wartoÅ›ciami a ich wcieleniemw instytucjonalne i spoÅ‚eczne formy cywilizacji. PonowneokreÅ›lenie sensu kultury oznacza emancypacjÄ™ myÅ›li, ba­daÅ„, ksztaÅ‚cenia i studiów w stosunku do istniejÄ…cych po­jęć i systemów wartoÅ›ci, a tym samym wypracowanie no-2Zob.we WstÄ™pie publikacje poÅ›wiÄ™cone szerszej analizie poglÄ…­dów tego autora.105. wych metod i pojęć, zdolnych przekroczyć ramy faktówi wartoÅ›ci ustabilizowanych [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl