[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Fakt oddziaÅ‚ywania Ruchu w dziedzinie aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej i kulturowej, wydaje siÄ™ nie mniej ważny niż to, że kontestacja staÅ‚a siÄ™ w pewnym momencie politycznego napiÄ™cia ruchemmasowym.Przedstawieniu tych niewymiernych form oddziaÅ‚ywania kontestacyjnych wartoÅ›ci i poglÄ…dów poÅ›wiÄ™cona bÄ™dzie część nastÄ™pna.II.ZAKWESTIONOWANIE KULTURY1.KULTURA I POLITYKAKontestacja kultury obejmuje nurty dziaÅ‚ania wielorakiew swych zewnÄ™trznych manifestacjach i w nierównymstopniu radykalne.Mimo tych różnic, ruch jako caÅ‚ość dąży do caÅ‚kowitej zmiany, przebiegajÄ…c zawsze przez te sanie etapy: od Å›wiadomoÅ›ci rozdzwiÄ™ku miÄ™dzy osobowoÅ›ciÄ…i kulturÄ…, zdemaskowania represywnej integracji, sztucznie likwidujÄ…cej ten pogÅ‚Ä™biajÄ…cy siÄ™ dystans, poprzez dekompozycje obrazów Å›wiata, systemów komunikacji, wzorów zachowaÅ„, do nowej pozytywnej integracji, realizujÄ…cej siÄ™ w rewolucyjnej wspólnocie", która dokonujÄ…c stalewyborów wartoÅ›ci ma przywrócić jedność subiektywnegoi obiektywnego Å›wiata.Jak każdy ruch spoÅ‚eczny w fazie poszukiwania wÅ‚asnegooblicza, kontestacja dostarcza wielu przykÅ‚adów rozdzwiÄ™ku miÄ™dzy uzewnÄ™trznionÄ… samowiedzÄ… a faktycznym znaczeniem spoÅ‚eczno-kulturowym podejmowanych dziaÅ‚aÅ„.Wbrew dążeniom kontestatorów do odrzucenia kultury wewszystkich jej aspektach, kontestacja jest zjawiskiem kulturowym charakterystycznym dla tej wÅ‚aÅ›nie kultury, która podlega zakwestionowaniu.W ruchu tym wystÄ™pujÄ…obok siebie tendencje umiarkowane, ograniczajÄ…ce siÄ™ dokrytyki wybranych elementów współczesnoÅ›ci lub też gÅ‚oszÄ…ce przekonanie, iż wystarczy samo odsÅ‚oniÄ™cie mechanizmów represji, bez zmiany caÅ‚ego systemu spoÅ‚ecznego, byalienacja zostaÅ‚a zniesiona.WystÄ™pujÄ… także tendencjeskrajnie radykalne, kwestionujÄ…ce nie tylko kulturÄ™ zastanÄ…, lecz wszelki system mediacji symbolicznej, który należy zniszczyć, by urzeczywistnić ideÄ™ nieupoÅ›rednionegokontaktu czÅ‚owieka ze Å›wiatem, lub też gÅ‚oszÄ…ce hasÅ‚a caÅ‚kowitego odrzucenia kulturowej przeszÅ‚oÅ›ci, stanowiÄ…cej103przeszkodÄ™, utrudniajÄ…cÄ… budowÄ™ nowego spoÅ‚eczeÅ„stwa.Obydwa te wÄ…tki: zniesienia kultury w ogóle jako systemu poÅ›rednictwa i zaczynania wszystkiego od nowa", powracajÄ… uporczywie w różnych momentach historycznych,w okresach napięć i kryzysów, powracajÄ… mimo swej oczywistej irracjonalnoÅ›ci, niemożliwoÅ›ci osiÄ…gniÄ™cia zaÅ‚ożonychcelów.Tendencje umiarkowane i skrajnie radykalne niesÄ… jednak wcale dominujÄ…ce w kontestacyjnej refleksjinad kulturÄ….W wielu wypowiedziach poszukuje siÄ™ Å›wiadomie przejÅ›cia od diagnozy sytuacji do jej zmiany, odzniesienia istniejÄ…cego stanu rzeczy do tworzenia nowychwartoÅ›ci.Ruch jako caÅ‚ość nie zatrzymuje siÄ™ na żadnymz wymienionych etapów.Kontestacja kultury jest wiÄ™cjednoczeÅ›nie jej odrzuceniem i reinterpretacjÄ…, a także tworzeniem kultury nowej, wykraczajÄ…cej poza zastane systemy komunikacji i rodzaje ekspresji.Punktem wyjÅ›cia ruchu ku nowej kulturze jest osiÄ…gniÄ™cie Å›wiadomoÅ›ci wÅ‚asnego poÅ‚ożenia wewnÄ…trz ukÅ‚adu: paÅ„stwo kultura spoÅ‚eczeÅ„stwo".Na tym pierwszymetapie nastÄ™puje odsÅ‚oniÄ™cie mechanizmów represywnejintegracji i próba wyjÅ›cia poza nie.Diagnozy i opisy sytuacji w kategoriach najbardziej ogólnych zajmujÄ… w pismach kontestacyjnych równie wiele miejsca, jak krytykawyodrÄ™bnionych aspektów kulturowej alienacji, jakiej podlega współczesny czÅ‚owiek.Zakwestionowanie kultury zastanej towarzyszyÅ‚o zawsze dążeniom do rewolucyjnejzmiany.Jednak w chwili obecnej kultura w szerokim znaczeniu zajmuje inne miejsce w caÅ‚oÅ›ci historycznego systemu dziaÅ‚ania" 1 Dlatego wÅ‚aÅ›nie zbuntowana mÅ‚odzież,atakujÄ…c kulturÄ™, spodziewa siÄ™ zachwiania równowagi caÅ‚ego systemu.W spoÅ‚eczeÅ„stwie represywnej integracji,gdzie kultura jest narzÄ™dziem polityki, nie da siÄ™ stworzyć kulturowego azylu" uwolnionego od presji systemu.Nierozdzielność polityki i kultury uznana zostaÅ‚a za faktnieodwracalny.Dążenia ruchu nie kierujÄ… siÄ™ wiÄ™c ku uwolnieniu kultury od dominacji ekonomii i zinstytucjonalizowanej wÅ‚adzy oraz zagwarantowania w przyszÅ‚oÅ›ci jej autonomii, lecz ku zastÄ…pieniu jednego zintegrowanego systemu1A.Touraine, Production de la société, Paris 1973, s.533.Na historyczny system dziaÅ‚ania skÅ‚ada siÄ™ typ wiedzy i poznania, typ akumulacji i model kultury determinujÄ…cy kierunki i sposoby spoÅ‚ecznegodziaÅ‚ania.104upolitycznionej kultury i uwarunkowanej kulturowo polityki innym systemem.Upolitycznionej kulturze burżua-zyjnej przeciwstawia wiÄ™c mÅ‚odzież równie upolitycznionÄ… rewolucyjnÄ…" kulturÄ™ kontestacji.O ile stopienie siÄ™ polityki i kultury w ramach autorytarnego spoÅ‚eczeÅ„stwaProwadzi do tego, że ludzie funkcjonujÄ… w systemie pojęć,zgodnie z którymi wszelka zmiana istniejÄ…cego stanu jestczymÅ› nieracjonalnym, polityzacja kultury w ramach ruchukontestacji prowadzi do utrwalenia Å›wiadomoÅ›ci, że jedy-nie racjonalnym sposobem istnienia jest dążenie do rewolucyjnej zmiany.Atak na kulturÄ™, nawet w jej najbardziejneutralnych politycznie przejawach, jest traktowany jakojedna z form walki politycznej.W Å›wiecie przyszÅ‚ym i jużrealizowanym przez zaangażowanych w zmianÄ™ kulturykontestatorów znika również opozycja miÄ™dzy rzeczywistoÅ›ciÄ… wyobrażonÄ… i realnie przeżywanÄ…, a utożsamienie wartoÅ›ci i faktu staje siÄ™ obowiÄ…zujÄ…cÄ… reguÅ‚Ä… myÅ›lenia.NiebezpieczeÅ„stwa i skutki polityzacji kultury we współczesnym spoÅ‚eczeÅ„stwie to temat rozwijany szeroko nietylko wewnÄ…trz ruchu.Temat ten nie jest odkryciem kon-testatorów lat sześćdziesiÄ…tych.PodjÄ™li oni Å›wiadomie bÄ…dznieÅ›wiadomie wÄ…tki krytyki spoÅ‚ecznej, uksztaÅ‚towanej wkrÄ™gu socjologów szkoÅ‚y frankfurckiej, spoÅ›ród którychnajwiÄ™kszÄ… popularność zyskaÅ‚y ostatnio pisma HerbertaMareusego.Wedle Marcusego2 represywna integracjakultury polega na zatarciu granic miÄ™dzy kulturÄ… a cywilizacjÄ…, różnymi dziedzinami kultury, ideami pobudzajÄ…cymispoÅ‚ecznÄ… aktywność a otaczajÄ…cÄ… codziennoÅ›ciÄ….Taka integracja likwiduje Å›wiadomość możliwoÅ›ci stworzenia innego Å›wiata niż ten, w którym żyjemy, a tym samym podporzÄ…dkowuje ludzi zastanym wartoÅ›ciom i wzorom utrwalajÄ…cym obiektywnie istniejÄ…ce niesprawiedliwoÅ›ci i konflikty spoÅ‚eczne.Należy wiÄ™c odsÅ‚onić mechanizmy współdziaÅ‚ania polityki i kultury, ukazujÄ…c sprzecznoÅ›ci miÄ™dzynajwyższymi, uniwersalnymi wartoÅ›ciami a ich wcieleniemw instytucjonalne i spoÅ‚eczne formy cywilizacji. PonowneokreÅ›lenie sensu kultury oznacza emancypacjÄ™ myÅ›li, badaÅ„, ksztaÅ‚cenia i studiów w stosunku do istniejÄ…cych pojęć i systemów wartoÅ›ci, a tym samym wypracowanie no-2Zob.we WstÄ™pie publikacje poÅ›wiÄ™cone szerszej analizie poglÄ…dów tego autora.105.wych metod i pojęć, zdolnych przekroczyć ramy faktówi wartoÅ›ci ustabilizowanych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pokrewne
- Strona pocz±tkowa
- boczne+drogi
- Carlton Harold Cena namiętnoÂści tom 2
- Konopnicka Maria Nowele
- Christie, Agatha Pasazer do Frankfurtu
- Wesley Mary Hebe zaprzegajaca pawie
- Wybuch
- Worth It 1 Worth the Scandal
- Chatelain Maurice Wysłannicy z kosmosu
- Matuszewski M. Praktyczny kurs szybkiego czytania (1)
- Robert Harris Ghostwriter
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- rozszczep.opx.pl