[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Stopniowe przekształcenie sięcesarstwa w monarchię orientalną powodowali znaczne zwiększenie wydatków na utrzymanie dworu cesarskiego, azagro\enie ze strony sąsiadów zmuszało do utrzymywania du\ej armii, która w czasach Justyniana wynosiła ok.150 000\ołnierzy, a jeszcze w IX wieku ok.120 000 \ołnierz.Wydatki te wymagały znacznych dochodów. Dochody publiczne pochodziły z własności państwowej (przemysłowej, rolniczej i miejskiej), regularnych podatków iświadczeń nadzwyczajnych." Zwiadczenia na rzecz państwa to nie tylko opłata w gotówce, ale równie\ ró\ne świadczenia wnaturze oraz przymusowa robocizna.59 Nauka w Bizancjum rozwijała się bujnie, ale równie\ ona ulegała swoistejbiurokratyzacji.Zadaniem ludzi zajmujących się nauką było głównie opracowywanie starego dorobku i nauczanie, a nietworzenie nowych oryginalnych dzieł.Mo\na śmiało powiedzieć, \e w Cesarstwie Bizantyńskim panował kult uczenia się  uczył się ka\dy chłopiec i ka\da dziewczyna, których rodzice mieli na to pieniądze".O gruntowności wykształcenia orzekanonie na podstawie badania rzeczywistych kwalifikacji danego osobnika, lecz na podstawie reputacji i pism osóbwykształconych.60 Nauki nie traktowano jako metody poznawania prawdy, a wykształcenie zdobywano w du\ej mierze po to,by osiągnąć odpowiednią pozycję w hierarchii społecznej. Motywy natury praktycznej prawdopodobnie przewa\ały wśrodowiskach handlowych i kupieckich.Potrzebna była znajomość prawa w ró\nych dziedzinach, sekretarze cesarscy musieliumieć szybko pisać, mnisi uczyli się pięknej kaligrafii i sztuki malarskiej, a \ołnierze skwapliwie garnęli się do przedmiotówwojskowych."61Uwa\ano te\, \e nauczyciele są konieczni, a samodzielne studiowanie uwa\ano za objaw chorobliwej zarozumiałości.Byopłacić nauczycieli dla swych dzieci, rodzice zdobywali się nieraz na wielkie ofiary.W wielu wypadkach nauczyciele bylijednak opłacani przez państwo lub przez rządy miejskie.Pozycja nauczycieli w Bizancjum była bardzo mocna.62System cesarskiej wszechwładzy nie sprzyjał wolności myśli i dlatego nie nale\y się dziwić, \e nastąpiło niesłychanesformalizowanie nauki.Spory naukowe stawały się coraz bardziej retoryczno-formalne i nie wnosiły wiele nowego, a zlanie się53N.H.Bayness, H.S.L.B.Moss, op cit., s.249 i in.54Tam\e, s.251.55Tam\e, s.252.56Tam\e, s.259.57Tam\e, s.66.58Tam\e, s.71 - 72.59Tam\e, s.81-85.60Tam\e, s.186.w61Tam\e, s.185.62Tam\e, s.187. funkcji państwowych i religijnych cesarstwa nie sprzyjało rozwojowi oryginalnej twórczości naukowej.Nauka przestała byćmetodą produkcji informacji.63 Pewna jałowość doktryny wynikała te\ z przygniatającego cię\aru sformalizowanej spuścizny antycznej.Bizantyjczycyuwa\ali się za spadkobierców i rzymskiego cesarstwa, i greckiej kultury.Stąd tendencja, by myśleć, i\ całą mądrość mo\naznalezć w przeszłości [.] Sztywne ramy retorycznego stylu utrudniały formowanie oryginalnych koncepcji; forma nierazbrała górę nad treścią." Starano się te\ wszystko ujednostajnić, ró\norodność uwa\ając niemal za grozbę dla państwa.64Konflikty społeczne i polityczne toczyły się w Bizancjum raczej nurtem podziemnym.Cały system sterowania społecznego w Bizancjum był nastawiony na zachowanie rozbudowanego jeszcze w Rzymie systemuorganizacji społecznej.Tymczasem wskutek zaniku norm związanych z motywacjami informacyjnymi następowało corazwiększe osłabienie zdolności autosterowniczych czych w społeczeństwie.Objawem tego proces! było osłabienie motywacjipoznawczych oraz stopniowy zanik etyki, zwłaszcza w \yciu publiczny.Wiemy, \e gdy w społeczeństwie zanikają zdolności autosterownicze w zakresie norm związanych z motywacjami ocharakterze informacyjnym, wówczas musi je zastąpić działanie silnego potencjału energetycznego, w przeciwnym bowiemrazie społeczeństwu groziłby rozkład jego organizacji.Dlatego to w Bizancjum, aby wymusić przestrzeganie ró\nych norm społecznych, musiano nadać im charakter prawny.Nastąpiła więc kodyfikacja prawa oraz upaństwowienie religii, nauki, gospodarki i w ogóle niemal wszystkich dziedzin \yciaspołecznego.Przymus prawny, aby był na dłu\szą metę skuteczny, musi doprowadzić do wytworzenia nawyków odpowiedniegopostępowania (rejestraty o odpowiednio du\ej przewodności).Tymczasem wytwarzaniu się nawyków przeszkadza istnienieinnych wzorców postępowania.Dlatego państwo bizantyńskie ze względów sterowniczych musiało dą\yć do ujednostajnienia\ycia i do objęcia swoją kontrolą mo\liwie wszystkich dziedzin \ycia społecznego.Prowadziło to oczywiście do dalszegozaniku zdolności autosterowniczych w społeczeństwie - ludzie przyzwyczajali się robić tylko to, co nakazywało im państwo;równocześnie następował zanik inicjatywy jednostek i zdolności twórczych społeczeństwa.W tej sytuacji podstawowym spoiwem państwa stała się biurokracja.Stanowiła ona przekaznik między władcą aspołeczeństwem, wdra\ała normy społeczne, była te\ w stanie uniemo\liwić realizację woli cesarza [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl