[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.) posiadajÄ…cych spoÅ‚ecz-nÄ… wartość i akceptacjÄ™ (Golka, 1992, s.100).Możliwe jest wyodrÄ™bnienie nastÄ™pujÄ…cych dziedzin kultury:1) jÄ™zyk, 2) sztuka, 3) religia, 4) nauka, 5) mity, stereotypy i ideologie, 6) wychowanie, 7) prawo, 8) moralność,9) zwyczaje i obyczaje.17Taki opis, wyjaÅ›nienie i interpretacjÄ™ w kontekÅ›cie kulturowym staraÅ‚am siÄ™ przeprowadzić w odniesieniudo pedagogiki i oÅ›wiaty w monografii zatytuÅ‚owanej OÅ›wiata i pedagogika miÄ™dzy kryzysami (1996). T.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 1.Wytwarzanie wiedzy pedagogicznej i studiowanie pedagogiki w spoÅ‚eczeÅ„stwie opartym na wiedzy66dyscyplinÄ… naukowÄ… a tym, czym jest w stereotypach potocznego myÅ›lenia wyni-ka tylko dyrektywa, że nauczyciele akademiccy uczestniczÄ…cy w procesie ksztaÅ‚-cenia studentów w zakresie pedagogiki muszÄ… mieć Å›wiadomość intelektualnegooporu wobec pedagogiki naruszajÄ…cej potoczne uniwersum symboliczne studen-tów (być może także nauczycieli akademickich), które jako jedyne charakteryzujesiÄ™ spójnoÅ›ciÄ… i z tego powodu jest odporne na zmianÄ™.Dydaktyczne i metodyczne projekty dziaÅ‚aÅ„, których celem jest zmniejszeniedystansu pomiÄ™dzy ofertÄ… współczesnej pedagogiki a oczekiwaniami i roszczenia-mi studentów, czyli zmniejszenie dystansu pomiÄ™dzy teoriÄ… pedagogicznÄ… a prakty-kÄ… edukacyjnÄ…, mogÄ… być bardzo różne.Studenci pedagogiki oprócz praktycznegopoznania obszaru czynnoÅ›ci i dziaÅ‚aÅ„ zwiÄ…zanych z profesjonalnym wykonywa-niem zawodu wpisanego w wybór okreÅ›lonej specjalnoÅ›ci (czy specjalizacji) po-winni uzyskiwać także kompetencje wÅ‚aÅ›ciwe tzw. kulturze naukowej 18.Już popierwszym piÄ™tnastoleciu badaÅ„ nad oczekiwaniami studentów, w pracy wydanejw 1989 roku przedstawiÅ‚am projekt wprowadzenia studentów w kulturÄ™ naukowÄ…pedagogiki i pomimo upÅ‚ywu czasu chciaÅ‚abym bronić jego aktualnoÅ›ci:.studiujÄ…cy pedagogikÄ™ na poziomie akademickim, oprócz opanowania technikokreÅ›lonej specjalnoÅ›ci zawodowej, powinni:1.Poznać teorie, które dostarczajÄ… naukom spoÅ‚ecznym zaÅ‚ożeÅ„ ontologicznych, epi-stemologicznych i metodologicznych, aby umieć je rozpoznawać w proponowanychkoncepcjach uprawiania okreÅ›lonych dyscyplin naukowych.2.Poznać różne teorie i twierdzenia dotyczÄ…ce czÅ‚owieka i spoÅ‚eczeÅ„stwa, które stano-wiÅ‚yby przesÅ‚anki do wnioskowania o szansach i barierach w rozwoju czÅ‚owieka.3.Poznać reguÅ‚y tworzenia rezultatów badaÅ„ uznawanych za badania naukowe, abymóc krytycznie ustosunkować siÄ™ do prawomocnoÅ›ci twierdzeÅ„ podawanychjako twierdzenia naukowe.4.Umieć uczestniczyć w prostych procesach badawczych zgodnie z okreÅ›lonÄ… stra-tegiÄ… i procedurÄ… badawczÄ….5.Umieć  wykorzystujÄ…c różne rodzaje wiedzy  tworzyć dyrektywy praktycznegodziaÅ‚ania edukacyjnego.6.Umieć krytycznie odnieść siÄ™ do różnych dziaÅ‚aÅ„ edukacyjnych, uzasadniajÄ…cswoje stanowisko twierdzeniami i teoriami naukowymi(Hejnicka-BezwiÅ„ska, 1989, s.15).18Oryginalny projekt wprowadzenia w  kulturÄ™ naukowÄ… sformuÅ‚owaÅ‚ A.B.Arons, Achieving Wider Scien-tific Literacy,  Deadalus Scientific Literacy 1983, wol.112, nr 2, s.92 93. T.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008Wiedza potoczna o edukacji i pedagogice w perspektywie poznawczej socjologii przekonaÅ„67PrzyjÄ™cie tego programu koresponduje z przywracaniem polskiej pedagogice jejfilozoficznoÅ›ci, teoretycznoÅ›ci i historycznoÅ›ci, ale bez rezygnacji z przydatno-Å›ci wiedzy pedagogicznej dla praktyki edukacyjnej.Inaczej niż to miaÅ‚o miejscew kulturze nowoczesnej musi być rozumiany i realizowany zwiÄ…zek pedagogikiz praktykÄ… edukacyjnÄ….PosÅ‚ugujÄ…c siÄ™ horyzontem kultury, mogÄ™ odwoÅ‚ać siÄ™do zaÅ‚ożeÅ„ przyjÄ™tych przez Alfreda Schütza, (1984), że nasza wiedza o Å›wiecie(potoczna i naukowa) zawiera takie konstrukty, z których każdy może mieć innyhoryzont interpretacyjny.Ten fakt nakÅ‚ada na twórców nauki troskÄ™ o to, abyzmniejszać dystans i rozbieżnoÅ›ci dzielÄ…ce potoczność od naukowoÅ›ci.PodsumowaniePodsumowujÄ…c dotychczasowe rozważania na temat wiedzy o edukacji i stu-diowania pedagogiki, można sformuÅ‚ować nastÄ™pujÄ…ce ogólne twierdzenia:1.PrzeÅ‚om cywilizacyjny spowodowany rewolucjÄ… informatycznÄ… urucho-miÅ‚ w cywilizacji Zachodu (euroamerykaÅ„skiej) proces przechodzenia od spoÅ‚e-czeÅ„stw industrialnych do spoÅ‚eczeÅ„stw opartych na wiedzy.2.Wszelkie zmiany w obszarze kultury można analizować w kontekÅ›cietypu zmiany rewolucyjnej albo zmiany ewolucyjnej.W pierwszym typie zmianybardziej przydatne sÄ… kategorie i teorie sÅ‚użące do opisu zmiany traumatogennej(traumy kulturowej), a w drugim przypadku kategorie i teorie regulacji (moder-nizacyjne).Jedne i drugie kategorie i teorie mogÄ… być wykorzystane do opisaniazmiany kulturowej w Polsce, która ma miejsce na przeÅ‚omie XX i XXI wieku.3.Z tym procesem korespondujÄ… zmiany w modelu nauki, który zostaÅ‚uksztaÅ‚towany przez Å›wiat nowoczesny i wzglÄ™dem niego byÅ‚ funkcjonalny.4.PrzesuniÄ™cie zadaÅ„ nauki od poszukiwania  prawdy w znaczeniu Ary-stotelesowym do tworzenia wiedzy  w danych warunkach zasadnej rehabilitu-je humanistyczny wymiar badaÅ„ naukowych z jednej strony, a z drugiej stronyuchyla zaÅ‚ożenia uzasadniajÄ…ce nadmiernÄ… instrumentalizacjÄ™ nauki oraz demi-styfikuje pewne bardziej szczegółowe  mity , które wytworzyÅ‚y siÄ™ i umocniÅ‚yw odniesieniu do nauki kreowanej w oparciu o nowoczesnÄ… ideologiÄ™ postÄ™pu.5.Zmiany spowodowaÅ‚y także ewolucjÄ™ tożsamoÅ›ci pedagogiki, którÄ… możnaopisywać jako przejÅ›cie od ortodoksyjnego myÅ›lenia o edukacji, którego wskaz-nikiem byÅ‚o poszukiwanie uniwersalnej doktryny pedagogicznej, do akceptacjiheterogenicznoÅ›ci w spoÅ‚ecznej praktyce edukacyjnej i myÅ›leniu o niej, respektu-jÄ…cej pluralizm jako zasadÄ™ spoÅ‚ecznej praktyki w Å‚adzie demokratycznym.6.Pedagogika współczesna czyni wiÄ™c przedmiotem swoich badaÅ„ praktykÄ™edukacyjnÄ… (nacechowanÄ… pluralizmem) w caÅ‚ej jej zÅ‚ożonoÅ›ci i uwikÅ‚aniu i z tegopowodu musi wyjść poza procesy celowoÅ›ciowe ksztaÅ‚cenia i wychowywania ku T.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 1.Wytwarzanie wiedzy pedagogicznej i studiowanie pedagogiki w spoÅ‚eczeÅ„stwie opartym na wiedzy68procesom wzrastania i naturalnego wrastania jednostki w Å›wiat zastany oraz sze-roko rozumianym procesom uspoÅ‚ecznienia.Możemy zatem mówić o poszerzeniusiÄ™ przedmiotu badaÅ„ współczesnej pedagogiki.7.Pluralizm jako zasada w paÅ„stwach demokratycznych opartych na gospo-darce wolnorynkowej powoduje, że w praktyce edukacyjnej może także skutecz-nie funkcjonować wiele podmiotów edukacji o zróżnicowanych, a nawet sprzecz-nych i wykluczajÄ…cych siÄ™ interesach zwiÄ…zanych z edukacjÄ….8 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl