[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W Norymberdze mówiÅ‚ o  pa­sji kolekcjonerskiej", a jego zbiory w ostatniej fazie liczyÅ‚y 1 500 dzieÅ‚sztuki, miÄ™dzy nimi wiele majstersztyków.Po wojnie ogólnÄ… wartość ko­lekcji oszacowano na blisko dwieÅ›cie milionów dolarów.Choć żywiona przez Göringa potrzeba obcowania ze sztukÄ… i piÄ™knembyÅ‚a częściÄ… jego próżnoÅ›ci, z pewnoÅ›ciÄ… nie miaÅ‚a powierzchownego cha­rakteru.Jego miÅ‚ość do kamieni szlachetnych nie ograniczaÅ‚a siÄ™ do pre­zentowania ich w formie biżuterii.MusiaÅ‚ dotykać ich, aby siÄ™ uspokoićw momentach napiÄ™cia nerwowego.Kiedy przeżywaÅ‚ silne emocje zwiÄ…za­ne z naÅ‚ogiem narkotycznym, z ulgÄ… wracaÅ‚ do wygody jedwabnychubraÅ„, miÄ™kkiej skóry, luksusów ekstrawaganckiego ubioru i fizycznejpiÄ™knoÅ›ci objets d'art, antycznych mebli, porcelany i skarbów doskonaÅ‚e­go rzemiosÅ‚a, które staÅ‚y dokoÅ‚a w gablotach.Ich ponadczasowy wdziÄ™ki godność Å‚agodziÅ‚y coraz wiÄ™kszy stres, jaki wywieraÅ‚a na nim wojnai porażki.WÅ‚adza nad tymi dzieÅ‚ami sztuki byÅ‚a dla Göringa ostatecznympotwierdzeniem prestiżu.Co znaczyÅ‚o Luftwaffe w obliczu wiecznegopiÄ™kna, jakie prezentowaÅ‚a narodowa kolekcja sztuki Hermanna Görin­ga? To bÄ™dzie jego pomnik, kiedy caÅ‚a reszta zawiedzie.ByÅ‚, jak przypo­mniaÅ‚a Frau Rommel, kiedy jej mąż poniósÅ‚ porażkÄ™ w Afryce Północnej,Mecenasem Trzeciej Rzeszy.Kiedy Göring wszedÅ‚ w posiadanie Veldenstein i Mauterndorf, jegopasja do budownictwa i zmiany wystroju wnÄ™trz, nienaruszona pomimoniedoborów w kraju, objęła także nowe nabytki.UdoskonaliÅ‚ je i zmoder­nizowaÅ‚; w Veldenstein spaÅ‚ w apartamentach, których w latach mÅ‚odoÅ›ciGöringa używaÅ‚ sam Epenstein, a jego rosnÄ…ca kolekcja obrazów, rzezb,mebli, kilimów, porcelany oraz przedmiotów ze srebra i zÅ‚ota przepÅ‚ynęłaz Carinhall na poÅ‚udnie.Göring swoim agentem i doradcÄ… we wszystkich kwestiach sztuki wy­znaczyÅ‚ berliÅ„skiego marszanda, Waltera Andreasa Hofera.Hofer zostaÅ‚głównym organizatorem kolekcji Göringa, planujÄ…c i Å›ledzÄ…c zakupymarszaÅ‚ka Rzeszy, wybierajÄ…c prezenty urodzinowe od przemysÅ‚owców,instytucji paÅ„stwowych i wÅ‚adz lokalnych oraz organizujÄ…c transakcje.Sprytny, wyrachowany, wyksztaÅ‚cony i gadatliwy Hofer twierdziÅ‚, żekierowaÅ‚ nie tylko charakterem kolekcji, ale też osobistym gustemGöringa.Jako jego kierownik artystyczny zostaÅ‚ też nieuchronnie jegogłównym nauczycielem sztuki, byÅ‚ w stanie rozwijać już do pewnegostopnia uformowany gust w miarÄ™ zwiÄ™kszania siÄ™ liczby i poziomu dzieÅ‚sztuki u pracodawcy.Upodobani a Göringa byÅ‚y tradycyjne, a on sam,kiedy tylko pozwalaÅ‚ mu czas, czytaÅ‚ dużo o twórczoÅ›ci mistrzów, któ­rych najbardziej podziwiaÅ‚, takich j ak Rubens i malarze holenderscyz XVII wieku.Göring wyspecjalizowaÅ‚ siÄ™ w kupowaniu prac Lucasa Cranacha, XVI-wiecznego malarza i rytownika, przyjaciela Marcina Lu­tra i twórcy aktów kobiecych.Göring dzieliÅ‚ z Hitlerem obrzydzenie doform nowoczesnego malarstwa, np.prac wystawionych na sÅ‚ynnej wy­stawie nazistowskiej sztuki  zdegenerowanej", zorganizowanej przezGoebbelsa w Monachi um w 1937 r., na której pojawiÅ‚y siÄ™ prace takichartystów jak Renoir, Gaugin, van Gogh i Picasso.Goebbels chciaÅ‚ jezniszczyć po zamkniÄ™ciu wystawy, lecz Göring - j ako ekonomista, a niekoneser sztuki - rozumiaÅ‚, że takie prace majÄ… wartość za granicÄ…, nawetjeÅ›li nie posiadajÄ… jej w Niemczech.Zakupi Å‚ wiele z nich, aby wymieniaćsiÄ™ z dealerami i galeriami sztuki poza granicami Niemiec.Göring twierdziÅ‚ w Norymberdze, że jego planem byÅ‚o stworzenie na­rodowej kolekcji dzieÅ‚ sztuki i ulokowanie ich w wielkiej galerii, któramiaÅ‚a zostać zbudowana po wojnie na terenach jego posiadÅ‚oÅ›ci, w pobli­Å¼u Carinhall.ChciaÅ‚, aby zbiegÅ‚o siÄ™ to w czasie z jego sześćdziesiÄ…tymiurodzinami.Nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci, że jest to prawda; Amerykanie znalezliwÅ›ród jego rzeczy portfolio z projektami galerii zrobionymi przez archi­3tektów w styczniu 1945 roku.Jego kolekcja rywalizowaÅ‚aby z kolekcjÄ…Hitlera, którego wielki skÅ‚ad obrazów pozostawaÅ‚ w wiÄ™kszoÅ›ci w skrzy­niach, czekajÄ…c na dzieÅ„, kiedy w Linzu stanie galeria.Göring miaÅ‚ staćsiÄ™ głównym rywalem Hitlera w Å‚akomym nabywaniu obrazów, do czegoochoczo przyznaÅ‚ siÄ™ na procesie w Norymberdze.Podwaliny kolekcji Göringa powstaÅ‚y już przed wojnÄ…4, jednak okazjedo nowych nabytków, nominalnie dokonywanych przez paÅ„stwo, wzro­sÅ‚y niepomiernie, kiedy naziÅ›ci opanowali EuropÄ™.Polska staÅ‚a siÄ™ pierw­szym centrum hurtowej konfiskaty dzieÅ‚ sztuki przez Niemcy.W paz­dzierniku 1939 r.Göring kazaÅ‚ doktorowi Kajetanowi Mühlmannowi,wyznaczonemu do tego celu autorytetowi w dziedzinie sztuki,  zabezpie­czyć" polskie skarby sztuki, co wkrótce miaÅ‚o oznaczać ich konfiskatÄ™i wywóz do Niemiec [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl