[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dziecko nie jest w stanie przyjąć informacji, że ma niekompetentnych rodziców.Tymczasem stosujący przemoc rodzic wzbudza gniew, złość, niechęć a nawet nienawiść.Przeżywanie sprzecznych uczuć prowadzi do wewnętrznego rozdarcia, zagubienia i rodzi poczucie winy.Przenosząc to uczucie w dorosłe życie, dzieci alkoholików czują się winne, że opuściły dom, że za mało pomagają rodzicom, albo też wobec swojej nowej rodziny, że za bardzo koncentrują się na rodzicach.lDorosłe dzieci alkoholików często przeżywają lęk.Niekiedy towarzyszy mu poczucie zbliżającej się katastrofy, napady paniki, nierealistyczne obawy o własne życie.Dość często występuje depresja.llDorosłe dzieci alkoholików unikają zwracania się do innych o pomoc.W dzieciństwie ich prośby były zazwyczaj lekceważone.Nauczyły się, że na nikim nie można polegać.Ukształtowała się u nich postawa głębokiej nieufności do ludzi, wstyd i skrępowanie.llDorosłe dzieci alkoholików nie są skore do zwierzeń.Niechętnie podejmują się rozmów o przeszłości.Być może obawiają się ujawnienia bolesnych uczuć związanych z dzieciństwem, a może czują się winne, że zdradzają w ten sposób rodzinne tajemnice.Niekiedy jednak obronnie koloryzują wspomnienia, a czasem same zaczynają wierzyć w swoje „cudowne dzieciństwo”.Dopiero podczas głębokiej psychoterapii z trudem przypominają sobie ostre urazy.(Świat Problemów 10/1997, s.31-33)lRozdział 4 Metodologiczna charakterystyka badań własnych4.1.Cele badań.„Podstawowym warunkiem podejmowania wszelkich badań naukowych jest uświadomienie sobie przez badacza celów.Wszelka działalność ludzka, jeśli ma być skuteczna, musi być celowa.Wszelkie działania, dokonywane na zasadzie prób i błędów, skazane są na niepowodzenie.Podobny los spotyka badania nie związane z żadnym określonym celem badawczym, a także takie badania, których cel jest zbyt ogólny lub niemożliwy do zrealizowania.”(M.Łobocki 1978, s.55)„Świadomość celów spełnia różne funkcje w toku działania: pozwala działanie zaplanować, czyli przewidzieć jego etapy oraz umożliwia racjonalną organizację działań poprzez wyłonienie i uporządkowanie zadań składowych.Świadomość celu działania zapewnia najbardziej ekonomiczne wykorzystanie energii i zasobów na rzecz realizacji celów, co jest niezbędnym warunkiem koordynacji zadań i środków objętych działaniem, pozwala także na dokonanie kontroli, korekt i oceny uzyskanych wyników.”(H.Muszyński 1971, s.150)Zakres badawczych zainteresowań sprecyzowałem w następujących celach mojej pracy:lUstalić, jaka była, z punktu widzenia dorosłych dzieci alkoholików, struktura nieformalna rodziny, ukształtowana w wyniku wzajemnych interakcji.llZbadać, jak dorosłe dzieci alkoholików opisują rodzaje, cechy i źródła doświadczanych przez siebie uczuć we wzajemnych relacjach w rodzinie.llZbadać, jak w opinii dorosłych dzieci alkoholików wyglądało współżycie w rodzinie.llZbadać, jak dorosłe dzieci alkoholików opisują dominujące w ich rodzinach style wychowania.llZbadać, jak na podstawie istniejących stosunków w rodzinie, dorosłe dzieci alkoholików oceniają pełnienie funkcji rodzicielskich.llZbadać, jak dorosłe dzieci alkoholików postrzegają siebie, swoją rolę i miejsce w układzie relacji interpersonalnych w rodzinie.llZbadać, na ile i jakie możliwości zmiany istniejących w rodzinie relacji, widzą dzisiaj dorosłe dzieci alkoholików.llZbadać, jakie wartości cenione były w rodzinie oraz jakie wartości wyznają obecnie dorosłe dzieci alkoholików.l4.2.Problemy badawcze.Zgodnie z procedurą postępowania badawczego następnym etapem było sformułowanie problemów badawczych.„Problem badawczy jest to pewne pytanie lub zespół pytań, na które odpowiedzi ma dostarczyć badanie.”(S.Nowak 1970, s.214) „Sformułowanie problemu pozwala na wyznaczenie terenu badawczych poszukiwań z zakresu interesujących badacza zjawisk.Stanowi również zapoczątkowanie pewnego procesu myślenia, który w efekcie ma doprowadzić do wartościowych naukowo wniosków.”(H.Muszyński 1971, s.14)Do każdego określonego wcześniej celu badawczego sformułowałem szczegółowe problemy badawcze:Pierwszy cel:lJak wyglądała struktura socjometryczna (sympatii, antypatii) rodziny z punktu widzenia dorosłych dzieci alkoholików?llJak przedstawiała się struktura władzy w rodzinie w oczach dorosłych dzieci alkoholików?lDrugi cel:lJakie uczucia dominowały w stosunkach rodzinnych w opinii dorosłych dzieci alkoholików?llJak dorosłe dzieci alkoholików charakteryzują cechy poszczególnych emocji doświadczanych w relacjach rodzinnych (siła, częstość, zmienność, dynamika itp.)?llJakie były - [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl