[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Terapia integracji sensorycznej w oparciu o kompleksowa diagnozę może być prowadzona przez uprawnionych do tego terapeutów I.Terapeutami I mogą zostać psycholodzy, pedagodzy, rehabilitanci i lekarze, po ukończeniu kilkuetapowego kursu zakończonego egzaminem i wydaniem certyfikatu przez osoby uprawnione'.Jednakże osiągnięcia terapii I mogą być wykorzystane jako wspomagające i uzupełniające klasyczne metody reedukacji dzieci z trudnościami w uczeniu się.Wiele ćwiczeń można prowadzić z dziećmi nawet nie dysponując odpowiednia sala.Po takim stwierdzeniu powstają pytania: Czy ze wszystkimi dziećmi w równym stopniu można prowadzić te ćwiczenia? Jeśli nie, to z jakimi można prowadzić? Jak rozpoznać dzieci, które mogą mięć zaburzenia integracji sensorycznej? Czy istnieją jakieś symptomy mówiące o tym, jaki system sensoryczny źle funkcjonuje? Pytania można mnożyć, ale udzielenie na nie odpowiedzi nie wydaje się możliwe w artykule tylko sygnalizującym istnienie teorii Integracji Sensorycznej.Wymaga to bardziej szczegółowego opracowania.3.Metoda 18 struktur wyrazowychMetoda 18 struktur wyrazowych przedstawia prace korekcyjno-kompensacyjna stosowana i sprawdzona przez autorki w ciągu ostatnich siedmiu lat.Jest to metoda przeznaczona do jednoczesnego ćwiczenia czytania i pisania na tym samym materiale leksykalnym, w oparciu o uaktywnianie - w równej mierze - analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego.Doceniając role integracji funkcji percepcyjno-motorycznych starałyśmy się, aby kolejne ćwiczenia oddziaływały nie tylko na najbardziej zaburzone funkcje dziecka, ale również na pozostałe oraz aby uwzględniały ich sprawne współdziałanie.Metodę 18 struktur wyrazowych można wiec stosować niezależnie od tego, które funkcje są najbardziej zaburzone.Ponieważ opisywana metoda ma doprowadzić do opanowania techniki czytania i podstaw pisania, ma ona głównie zastosowanie na etapie przechodzenia w pracy z dzieckiem do ćwiczeń na materiale literowym, po wstępnych ćwiczeniach sluchowo-wzrokowo-ruchowych, ale przed podjęciem prób eliminowania specyficznych błędów dysortograficznych (takich jak: błędny zapis tzw.zmiękczeń, mylenie i-j, nieprawidłowa pisownia liter odpowiadających głoskom tracącym swa dźwięczność, błędne stosowanie u-ó, rz-z, ch-h, itp.).Z powodzeniem można ja stosować w pracy z dziećmi, gdy:lznają one wszystkie litery lub większość z nich;llmyła niektóre litery np.graficznie podobne lub odpowiadające głoskom brzmieniowo podobnym;llw ogóle nie czytają i nie Pisza;llczytają i Pisza na niezadawalajacym poziomie;lldysleksja współwystępuje z dysortografia i dysgrafia; - występuje sama dysleksja (lub z dysgrafia);llwystępuje sama dysortografia (lub z dysgrafia).lW omawianej metodzie przestrzegane jest stopniowe i rozłożone w czasie poznawanie wyrazów o konkretnej, jednakowej na danym etapie pracy, budowie literowo-sylabowej.Poznawanie to oparte jest o bogaty i różnorodnie zaprezentowany materiał słowny.Wykorzystywanych jest 18 różnych typów wyrazów, które różnią się miedzy sobą budowa tzn.:lliczba sylab,llkolejnością ich występowania,llstopniem złożoności sylab (liczba liter w każdej sylabie oraz umiejscowieniem tych liter względem siebie.lMetoda 18 struktur wyrazowych jest metoda sylabowa, uwzględniająca taki podział wyrazów na sylaby, który akcentuje rozdzielanie spółgłosek sąsiadujących ze sobą u zbiegu sylab.Do zaznaczania poszczególnych elementów wyrazów stosowane są trzy kolory: zielonym - oznacza się sylaby, czarnym - spółgłoski, czerwonym - samogłoski.W ściśle ustalonej kolejności wprowadza się 18 typów wyrazów - od najłatwiejszych do najtrudniejszych.Każdej nowopoznanej strukturze wyrazowej została poświecona oddzielna cześć opracowania;cześć: najprostsze wyrazy ?-sylabowe np."Koza";cześć: wyrazy wielosylabowe złożone z prostych zgłosek poznanych w części I np."Ka-ru-ze-la";cześć: proste wyrazy 1-sylabowe np."Kot";cześć: wyrazy 2-sylabowe złożone z 2 różnych typów poznanych sylab np."Ko-ral"; V cześć: wyrazy 2-sylabowe powstałe przy zamianie kolejności sylab w stosunku do części IV np [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl