[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.3 6.33Por.s.26, 150.34F.Dostojewski, Dziennik pisarza, Warszawa 1982, t.3, s.462 463.35Tamże, s.464. 144ścią i sensem międzycywilizacyjnego dialogu, prowadzącego do przyszłej wspól-noty Europy i Rosji36.Powracając bezpośrednio do rozpatrywanego sposobu percepcji, konceptu-alizacji i problematyzacji rzeczywistości rosyjskiej, przychodzi zwrócić uwagęna jeden jeszcze bardzo symptomatyczny moment.W chwilach, gdy  wzmac-niana wcześniej paradoksalnie, ujednostronnionym, zabsolutyzowanym i fa-talizowanym dostrzeganiem procesów  antyrozwojowej dynamiki, rozkładu,zmierzchu i upadku Rosji  słabnie ufność w realność wytęsknionej  inwersji(lokowanej, przypomnijmy, właśnie w czasie krańcowego nasilenia się negaty-wów i ułomności), z końcem Rosji, przynajmniej w jej dotychczasowej, samo-reprodukującej się wciąż formie, wiązany jest  co więcej, na zasadzie współza-leżności  koniec rosyjskiej inteligencji.Jak konstatuje Jurij Afanasjew, podczasgdy Rosja przemieszcza się po drodze  od złego ku gorszemu , rosyjscy inteli-genci, poza dramatycznie nielicznymi wyjątkami, stoją  po stronie władz rosyj-skich , w następstwie czego  nasza populacja pozostaje populacją, nie zaś naro-dem , który  pozostał i pozostaje narodem-masą, tłumem godnym współczuciai żalu, acz niekiedy strasznym i ohydnym 37.W istniejącej sytuacji nie widzi onzresztą nic nowego:  Koło rosyjskiej historii zawsze się obracało, a system repro-dukował się wyłącznie dzięki rosyjskiej elicie i jej kulturze.Dzięki elicie, którakoniec końców zawsze stawała po stronie władzy 38.W pracach podobnie przeżywających i pojmujących rzeczywistość rosyj-skich inteligentów, myślicieli i badaczy intencja poznawcza łączy się każdora-zowo z intencją emancypacyjną.Im dłuższy jest objaśniany okres, im bardziejcałościowe i integralne mają być ich proponowane recepty-objaśnienia oraz za-kres upragnionej przemiany, tym bardziej uwidacznia się uwikłanie owych au-torów w podstawowe mentalno-kulturowe ramy, struktury, przesądzenia i roz-strzygnięcia rosyjskiej tradycji, korespondujące ze społeczno-instytucjonalnymwymiarem tamtejszej rzeczywistości, współtworzące i współwarunkujące wrazz nim historyczne losy kraju.Nie obywa się bez symptomatycznych paradok-sów: im bardziej radykalnie myśliciele ci próbują zdystansować się wobec hi-storycznych realiów  w szczególności wobec, kontrastowanego przez nich ne-gatywnie z zachodnim ternaryzmem, binaryzmu mentalnego, kulturowegoi społecznego Rosji  tym silniej ich własne stanowisko myślowe, związanyz nim sposób percepcji, konceptualizacji i problematyzacji rzeczywistości orazpostawy wobec świata, cechuje właśnie niejednokrotnie  typowo rosyjski bina-36Por.s.58.37Por.J.Afanasjew, Kamienna Rosja, martwy lud.Osobna droga Rosji  historyczny bieg w miejscu, Gazeta Wyborcza , 24 25.01.2009, s.13.38J.Afanasjew, Syreny Rosji,  Gazeta Wyborcza , 23 24.02.2008, s.24. 145ryzm, a także szereg innych cech rosyjskiego genotypu.Co więcej, im bardziejupragniony przez nich kształt rosyjskiej przyszłości odbiega od faktycznościi kierunków dotychczasowej dynamiki historycznej, tym bardziej oczekiwaniawiązane z jego zaistnieniem stają się wykroczeniem poza rzeczywistość, a inwer-syjne i  armagedoniczne objaśnienia i uzasadnienia jego realności sytuują sięniepostrzeżenie w sferze, pojawiających się wciąż na nowo, prób uporania sięz wyzwaniem rosyjskiej  zagadki-tajemnicy  jakby ujawniając ograniczonośćpodobnego sposobu pojmowania świata i jego uwikłanie w mechanizmy samo-odtwarzania się i kontynuacji dotychczasowości.W rozpatrywanym sposobie refleksji nad Rosją fundamentalnym punktemporównawczego odniesienia, pozytywnego, negatywnego, ambiwalentnego itp [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl