[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Lumen gentiumukazuje wreszcie związek między Dziewicą i Chrystu-sem, sprawcą odkupieńczego wydarzenia i uściśla, że łącząc się z Jego ofiarą jest Ona podporządkowanaswojemu Boskiemu Synowi19.W tekście tym Ojciec Zwięty dokonuje pogłębionej anali-zy współcierpienia Matczynego Serca na Kalwarii. W Jej sercuznajduje oddzwięk to wszystko, co Jezus wycierpiał na duszy i naciele , i w ten sposób  uczestniczy w ofierze odkupieńczej.Niebierze udziału w ofierze w sposób formalny jako  kapłan , leczpodporządkowuje się jako  matka w składaniu tej samej Ofiary.Ofiarowuje swego Syna jako  %7łertwę ekspiacyjną za grzechy ca-łej ludzkości.Powyższa katecheza bezpośrednio poprzedziła kolejną na-tchnioną naukę o Matce Bożej, jako wyjątkowej  Współpracow-niczce Odkupienia, z dnia 9 kwietnia 1997 r., zawierającą takżezachętę dla chrześcijan, do stawania się  współodkupicielami 20w dziele rozdzielania duchowych owoców Odkupienia.Jedynie170 Maryja, Niepokalana Współodkupicielka, współdziałała w uzy-skaniu łask odkupieńczych, jako Nowa Ewa z Nowym Adamemi pod Jego kierunkiem, na rzecz całej ludzkości.Doktryna o Ma-ryi Współodkupicielce staje się głównym  typem Kościoła (por.KK 63), ponieważ lud Boży jest także wezwany do uczestniczeniaw tajemniczej współpracy w dziele Odkupienia:Współpraca chrześcijan z dziełem zbawienia dokonujesię po wydarzeniu Kalwarii, którego owoce starają sięoni upowszechniać przez modlitwę i ofiarę.NatomiastMaryja uczestniczyła w tym wydarzeniu, kiedy ono siędokonywało, i to jako Matka.Jej udział zatem ogar-nia całe dzieło zbawcze Chrystusa.Tylko Ona zostaław ten sposób zespolona z odkupieńczą ofiarą, która wy-jednała zbawienie wszystkim ludziom.Zjednoczonaz Chrystusem i Jemu poddana, Maryja współdziałałaz Nim, aby uzyskać łaskę zbawienia dla całej ludzko-ści.Szczególna rola współpracowniczki, jaką odegrałaMaryja Panna, ma swój fundament w Jej Bożym macie-rzyństwie.Wydając na świat Tego, który miał dokonaćOdkupienia człowieka, karmiąc Go, ofiarowując Gow świątyni, współcierpiąc z Nim w chwili agonii nakrzyżu,  w całkiem szczególny sposób współpracowa-ła w dziele Zbawiciela (Lumen gentium, 61).ChociażBoże powołanie do współpracy z dziełem zbawieniajest skierowane do każdego człowieka, udział MatkiZbawiciela w odkupieniu ludzkości jest faktem jedy-nym i niepowtarzalnym21.Chwalebne współdziałanie Matki w Odkupieniu człowiekama swój początek w Jej roli  Theotokos (czyli  Bożej Rodziciel-ki ), ponieważ porodziła Ona Odkupiciela i trwała  z Jezusemw dziele zbawienia aż po Krzyż.Stąd też udział Matki Odkupicielaw Odkupieniu nie jest jakąś dowolną spekulacją teologiczną, lecz171 raczej  jak głosi Papież   faktem jedynym i niepowtarzalnym.W końcu zaś, w roku Wielkiego Jubileuszu, Ojciec Zwiętyporównuje ofiarę Maryi ze starotestamentową ofiarą Abrahama,naszego Ojca w wierze.Lecz, w przeciwieństwie do ofiary Abra-hama, od Matki zażądano całkowitego wyegzekwowania ofiaryz Jej Syna:Córka Abrahama co do wiary i ciała, Maryja, osobiściebrała udział w tym doświadczeniu.Na wzór AbrahamaOna również zgodziła się ofiarować swego Syna, leczpodczas kiedy od Abrahama nie wymagano rzeczy-wistej ofiary z Izaaka, Chrystus wypił kielich cierpie-nia po ostatnią kroplę.Maryja osobiście wzięła udziałw męce swego Syna, z wiarą i nadzieją trwając u stópKrzyża (por.J 19,25).Był to epilog długo oczekiwany.Nauczona rozważaniatekstów proroków, Maryja przewidziała, co Ją czeka,a przez wielbienie miłosierdzia Boga, wiernego swemuludowi z pokolenia na pokolenie, wyraziła własną zgo-dę na Jego plan zbawienia; w szczególności wypowie-działa Ona swoje  tak dla głównego wydarzenia tegoplanu, ofiary tego Dziecięcia, które wyszło z Jej łona.Podobnie jak Abraham zgodziła się ofiarować swegoSyna22.Odważne świadectwo Jana Pawła II względem MaryiWspółodkupicielki pozostaje nieocenione, wysługując mu szcze-gólny tytuł  Papieża Współodkupicielki.Tak, jak długość jegopontyfikatu nadal zadziwia i wzbogaca świat, tak też podob-nie i jego nieustanny hołd dla Matki Odkupiciela.Jego papieskai synowska cześć dla Maryi Współodkupicielki będzie trwać aż domomentu, kiedy jego pontyfikat i życie osiągną swój wyznaczonyprzez Opatrzność kres.172 Przypisy_____________1Szerzej na ten temat w opracowaniu: Calkins,  Pope John Paul II s Teach-ing on Marian Coredemption , str.113-147; także  The Mystery of MaryCoredemptrix in the Papal Magisterium , Mary Co-redemptrix: DoctrinalIssue Today, str.42-47.2Jan Paweł II, Insegnamenti di Giovanni Paolo II, Libreria Editrice Vaticana,1978-, V/3, 1982, 404.3Jan Paweł II, L Osservatore Romano, wydanie angielskie, 12 listopada1984 r., str.1.4Jan Paweł II, L Osservatore Romano, wydanie angielskie, 11 marca 1985r., str.7.5Tak niefortunnie wyrażono się, określając znaczenie wielokrotnego użyciaprzez Jana Pawła II tytułu  Współodkupicielka , w anonimowym artykulezamieszczonym w L Osservatore Romano z dnia 4 czerwca 1997 r.Arty-kuł ten towarzyszył krótkiemu podsumowaniu nt.komisji ekumenicznejteologów ad hoc (szesnastu katolickich teologów i pięciu niekatolików),która spotkała się na Kongresie Maryjnym w Częstochowie, w roku 1996,aby zbadać możliwość ogłoszenia dogmatu o Maryi Współodkupicielce,Pośredniczce Wszystkich Aask i Orędowniczce (spotkanie, które wedługczłonków komisji nie trwało dłużej niż godzinę) [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • igraszki.htw.pl